V prosinci 2023 zaznamenal trh s automobily v EU pokles o 3,3 % a prodal 867.052 kusů. Tento pokles lze přičíst vysokému výchozímu výkonu v prosinci 2022. Prosinec také znamenal první měsíc poklesu po 16 po sobě jdoucích měsících růstu.
Výrazný nárůst byl zaznamenán na předních trzích, jako je Francie (+14,5 %) a Španělsko (+10,6 %). Naproti tomu německý trh s automobily v prosinci poklesl o výrazných 23 %.
V roce 2023 uzavřel trh s automobily v EU se solidní expanzí o 13,9 % oproti roku 2022 a dosáhl celoročního objemu 10,5 milionu kusů. V uplynulém roce rostly všechny trhy EU s výjimkou Maďarska (-3,4 %). Dvouciferné přírůstky byly zaznamenány na většině trhů, včetně tří největších: Itálie (+18,9 %), Španělska (+16,7 %) a Francie (+16,1 %). Naopak Německo zaznamenalo skromnější meziroční nárůst o 7,3 %, což bylo ovlivněno jeho slabšími prosincovými výsledky.
Registrace nových automobilů v EU podle zdroje pohonu
Auta na baterie se v roce 2023 etablovala jako třetí nejoblíbenější volba kupujících. V prosinci jejich podíl na trhu vzrostl na 18,5 % a přispěl k celoročnímu podílu 14,6 %, čímž překonal podíl dieselových motorů, který zůstal stabilní na 13,6 %. Benzínové vozy si udržely prvenství s 35,3 %, zatímco hybridně-elektrické vozy si vybojovaly druhé místo s tržním podílem 25,8 %.
Elektromobily
V prosinci 2023 se poprvé od dubna 2020 (v době vrcholu pandemie COVID-19) snížil prodej nových elektromobilů na baterie, a to o 16,9 % na 160 700 kusů. Tento pokles lze přičíst poměrně silnému výkonu v prosinci 2022 a výraznému poklesu v Německu (-47,6 %), které je největším trhem pro tento zdroj energie. Přesto celkový objem za celý rok 2023 překročil 1,5 milionu jednotek, což odráží výrazný 37% nárůst oproti roku 2022. Podíl bateriových elektromobilů na trhu dosáhl v roce 2023 14,6 %.
V prosinci vzrostl počet nových registrací hybridně-elektrických automobilů v EU o 26 %, a to díky působivému nárůstu na třech ze čtyř největších trhů: Německu (+38 %), Francii (+32,6 %) a Španělsku (+24,3 %). To přispělo ke kumulativnímu nárůstu o 29,5 % v roce 2023, což znamená více než 2,7 milionu prodaných kusů v roce 2023 – čtvrtinu podílu na trhu EU.
Naopak prodeje plug-in hybridních elektromobilů skončily v roce 2023 s klesající tendencí, když se v prosinci 2023 snížily o výrazných 40,2 % na 71.546 kusů. Nárůsty na klíčových trzích, v Belgii (+19,7 %) a Francii (+17,3 %), nestačily vyvážit výrazný propad v Německu (-74,4 %), které je největším trhem s tímto zdrojem pohonu. V důsledku toho se trh plug-in hybridních elektromobilů v EU oproti roku 2022 snížil o 7 % a nyní představuje 7,7% podíl na trhu.
Benzínové a dieselové vozy
prosinci 2023 vzrostl trh s benzinovými automobily v EU o 5,1 % díky významnému příspěvku klíčových trhů, jako je Itálie (+24,9 %) a Německo (+16,1 %). To vedlo k celkovému počtu 3,7 milionu prodaných kusů, což představuje 10,6% nárůst oproti předchozímu roku. Přestože si benzinové vozy udržely vedoucí postavení s 35,3% podílem na trhu po celý rok 2023, zaznamenaly mírný pokles z 36,4 % v roce 2022.
Trh s dieselovými automobily v EU pokračoval v prosinci v poklesu a snížil se o 9,1 %. Tento pokles byl patrný na několika klíčových trzích, včetně tří největších: Španělsko
(-26,5 %), Francie (-22,2 %) a Itálie (-19,7 %). Německo se však od tohoto trendu s růstem o 10,3 % odchýlilo. V roce 2023 dosáhl prodej vozů se vznětovým motorem 1,4 milionu kusů, což představuje tržní podíl 13,6 %, který se snížil z 16,4 % v roce 2022.
Komentáře