Instalace pístních kroužků – krok za krokem

8. května 2018, 14:41

Ve spolupráci s firmou KS Motor Vám na základě servisních informací společnosti Kolbenschmidt přinášíme podrobný návod, jak postupovat při výměně pístních kroužků.

Nářadí potřebné pro bezproblémovou instalaci:

  • Měrky spárové. Slouží k proměření vůle drážky pístu po instalaci pístních kroužků
  • Kleště pro instalaci pístních kroužků na písty
  • Montážní přípravek pro instalací pístů do bloku

Sada nářadí pro montáž kroužků a pístů

Příprava

Čištění pístů

Čištění pístů

Nejprve řádně vyčistěte píst a odstraňte veškeré olejové stropy a karbonové usazeniny z drážek pístu. Odstraňte také veškeré olejové nečistoty z otvorů pro zpětné vedení oleje za pomoci spirálového vrtáku a vratidla. Vyčistěte drážky pro pístní kroužky, aniž byste poškodili jejich okraje. Poškozené nebo opotřebované písty je nutno vyměnit.

Čištění válců

Čištění válců

Odstraňte karbonové nečistoty z horní části válce, aniž byste jej poškodili.

Kontrola

Kontrola drážek pro pístní kroužky

Přiložte kroužek do příslušné drážky v pístu. Pokud je změřená vzdálenost mezi hranou kroužku a hranou drážky (viz. obrázek) 0,12 mm nebo větší, je píst velmi opotřebován a musí být vyměněn.

Měření drážky pístního kroužku listovou měrkou
Měření drážky pístního kroužku listovou měrkou

Tabulka opotřebení pístu

Kontrola opotřebení válce

Pokud je opotřebení válce větší než 0,1 mm u benzínových motorů a 0,15 mm u motorů dieselových, musí být válec vyměněn.

Kontrola opotřebení válce
Opotřebení horního vnějšího průměru

Kontrola komponentů sady pístních kroužků

Při jakékoli výměně pístních kroužků doporučujeme výměnu celého setu. Zkontrolujte výšku pístních kroužků za pomoci šuplery. Při této kontrole doporučujeme porovnat s dostupnými údaji z katalogu.

Kontrola komponentů sady pístních kroužků

Instalace

Instalace pístních kroužků

Vložte pístní kroužek do příslušné drážky za použití správného nářadí. Při instalaci dbejte na adekvátní roztažení kroužku pomocí kleští. Nadměrné rozpínání pístních kroužků způsobuje permanentní deformaci a má vliv na jejich správnou funkci.

Značení „TOP“ musí směřovat ke dnu pístu (ke spalovacímu prostoru). Stírací fáze pohybu pístu pak probíhá směrem dolů, ke spodní části pístu. V případě, že pístní kroužky nebudou korektně usazeny, nemusí správně fungovat. V nejhorších případech nesprávná instalace způsobí, že se olej z klikové skříně dostane do spalovací komory.

Instalace pístních kroužků

Instalace stíracích kroužků

Stírací kroužekStírací kroužky se skládají ze tří částí, dva jsou na obou koncích označeny barevnými tečkami. Obě barevné tečky musí být viditelné také po nainstalování všech tří kroužků. To zaručí, že se oba konce pružiny nedotýkají a nepřekrývají.

Při instalaci skládaných kroužků se spirálovým expandérem musí být konce těchto spirálových kroužků umístěny v pozici protilehlé oproti hlavnímu kroužku.

Test funkčnosti

Po instalaci pístních kroužků je třeba se ujistit, zda se pohybují bez omezení. Otáčejte koncem pístního kroužku na pístu o 120°.

Test funkčnosti pístních kroužků

Poznámka: U dvoutaktních motorů jsou pístní kroužky často zajištěny proti otáčení speciálním kolíkem. Tyto pístní kroužky se nesmí otáčet, jelikož to může způsobit posun kolíku pod pístní kroužky, což může mít za následek poškození celého válce.

Instalace pístu

Instalace pístu

Dostatečně promažte píst a pístní kroužky olejem a instalujte je pomocí přípravku na instalaci pístů. Tím zamezíte možnému poškození kroužků.
Upozornění: Pochromované pístní kroužky nesmí být zasazeny do pochromovaných válců.

Více informací se dozvíte na stránkách firmy KS Motor.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 18. května 2018, 11:28 0 0

Jedna připomínka! Pístní kroužky u dvoutaktů se nesmí pootočit HLAVNĚ kvůli kanálům. Pokud se pístní kroužek pootočí zámkem na kanál, tak se pohybem přes kanál uštipuje, vydře se mnohdy neopravitelně válec atd.

Odpověď