Stále se ještě traduje, že brzdová kapalina DOT 4 je svým způsobem univerzální a kdo ji použije, neudělá chybu. Jenomže realita je přeci jenom poněkud jiná, a proto bychom rádi některé záležitosti kolem této věci znova objasnili nebo alespoň připomenuli.
Brzdová kapalina DOT 4 versus DOT 4 LV
Výměnu brzdové kapaliny a odvzdušnění brzd sešlapováním brzdového pedálu už dnes většinou nahradily různé přístroje pro výměnu brzdové kapaliny. Při volbě nové brzdové kapaliny bylo dříve mnoho mechaniků přesvědčených, že univerzální brzdovou kapalinou je DOT 4. Jenomže to už neplatí, nebo jen částečně. Nejde přitom třeba o brzdovou kapalinu DOT 3 na bázi glykoletherů, neboť tu už nikdo do novějšího automobilu nedá. Možná v Americe nebo v jihovýchodní Asii.
To, že použitím brzdové kapaliny DOT 4 na bázi glykoletherů a jejich borátů nemůže v zásadě nikdo nic zkazit, je omyl. O co jde? O automobily se systémem ABS/ASR/ESP apod. ESP moduly mají velké množství různých kanálků a vrtání, kudy proudí brzdová kapalina. Ta v tomto případě musí mít nízkou viskozitu, tedy musí být řidší, a její průtok kanálky rychlejší. Jenomže tento požadavek už DOT 4 nesplňuje a je potřeba používat brzdovou kapalinu DOT 4 LV (low viscosity) na bázi glykoletherů a esterů. Někdy se tato brzdová kapalina označuje také jako DOT 4 ESP. Ta má při teplotě -40 °C skoro poloviční hodnotu viskozity (tekutosti), než brzdová kapalina DOT 4.
Jen pro doplnění, brzdová kapalina DOT 5.1 je kapalinou na bázi glykoletherů a esterů pro novější automobily s nízkou viskozitou a zvýšenou odolností proti škodlivému vlivu pohlcené vlhkosti.
Nepřípustná záměna
Co se stane, když autoservis použije brzdovou kapalinu DOT 4 u vozidla, kde jeho výrobce předepisuje brzdovou kapalinu s nižší viskozitou? Nejprve asi nic. Jednak DOT 4 a DOT 4 LV jsou jedna s druhou mísitelné, jednak proto, že brzdová soustava i ABS/ESP budou fungovat jako dřív. V konečném důsledku ovšem může dojít, např. při nízké venkovní teplotě, k ovlivnění funkce ESP, což se negativně projeví na jízdní stabilitě, mnohonásobně delší reakční době brzd, atd.
Co z toho také vyplývá? Autoservisy, které používají jen jeden přístroj pro výměnu brzdové kapaliny / odvzdušnění brzd, měly by zásadně používat jen brzdovou kapalinu DOT 4 LV. Ta je koneckonců vhodná pro všechny brzdy s DOT 4.
Někdy je slyšet námitka, že řidší brzdová kapalina má za následek rýhy v pístcích brzdových válečků a rovněž určité netěsnosti. Budiž, ale to jen v případě, že kolový brzdový váleček už je opotřebovaný a jeho životnost by už byla stejně krátká.
Proč není prodej brzdové kapaliny DOT 4 LV větší? Asi proto, že panují obavy ze zmíněných netěsností, že je DOT 4 LV dražší než DOT 4 a může to být i neznalost. Není divu, že stále jsou autoservisy, kde používají klasickou DOT 4 i tehdy, když automobil potřebuje řidší DOT 4 LV. Ta pak má výhodu i ve vyšším vlhkém bodu varu a často i delším intervalu pro výměnu.
Pokud jde o bod vlhký varu brzdové kapaliny, ten závisí na obsahu vody v brzdové kapalině. V nové brzdové kapalině je zhruba 0,05 %. Když postupně dosáhne pohlcováním vlhkosti až 3 %, tak to významně sníží vlhký bod varu a bez ohledu na interval výměny je třeba takovou brzdovou kapaliny vyměnit.
Komentáře