Šroubové lisy nazývané stahováky jsou jedním z nástrojů usnadňujících práci v dílně. Stojí za to do nich investovat?
Před nákupem je třeba vzít v úvahu několik hledisek, aby se investice vyplatila:
Úspora času. Záleží na konkrétním použití. Například u silentbloku zadního ramene na voze Ford Mondeo MK4 je průměrná doba výměny dvou silentbloků asi 6 až 8 hodin. Se stahovákem je možné opravu provést za necelou hodinu a půl.
K výměně stačí pouze jedna osoba. Použitím stahováku můžeme také snížit počet osob, které dané auto opravují. Například demontáž zadní nápravy s běžným lisem vyžaduje více než jednu osobu, pokud je to vůbec možné. Bez demontáže celého zavěšení můžeme provést výměnu jednotlivých dílů, což dříve vyžadovalo dva nebo více lidí.
Univerzálnost stahováku. Pokud je zařízení použitelné pouze pro jeden model automobilu, a ten se objevuje v dílně jen sporadicky, pak období, ve kterém se investice vrátí, může být dlouhé. Situace je diametrálně jiná, pokud lze zařízení využít pro několik modelů a ty se pravidelně opravují. Například stahovák TED42843 se používá pro celkem 19 modelů vozů Volkswagen, Škoda, Seat a Audi.
Kvalita a náhradní díly. Šroubové lisy vyvíjejí tlak od několika po několik set tun. Závity šroubů musí odolat extrémnímu přetížení, zejména v případě zapečených silentbloků. Pokud se během demontáže nedává pozor, jestli se silentblok začíná uvolňovat, může dojít k poškození nejvíce namáhaných částí stahováku, totiž šroubu nebo matice. I když v případě kvalitních komponentů nedochází k takový škodám často, je dobré si ověřit, že lze tyto díly objednat samostatně.
Snadnost práce. Měli bychom brát zřetel také na to, zda je práce s nářadím jednoduchá. Důležité je, jestli je stahovák navržen pouze pro práci s plochým klíčem, nebo je možné použít ráčnu. Pokud se točí maticí, a ne celým šroubem, pak nám bohužel zůstane jen první volba, což je určitě časově náročnější a nepohodlné. Tento problém je obzvláště nepříjemný v případě dlouhých silentbloků.
Při použití stahováku minimalizujeme počet demontovaných dílů. Snižujeme tak možnost vzniku problémů se zapečenými šrouby v upevnění náprav nebo ramen. Také šetříme práci s demontáží brzdových trubek a s jejich následným odvzdušněním.
Komentáře