Nová patice regulátoru pro vozidla s ukládáním elektrické energie do kondenzátoru

2. března 2020, 15:29

Mobiletron, výrobce regulátorů, diodových můstků a dalších elektronických ND, uvedl na trh regulátor VR-H2009-190, kde se poprvé můžeme setkat s novým označením konektoru ‘K‘ (patice K-C-IG). Tento regulátor se používá ve vozidlech MAZDA se systémem i-ELOOP.

regulátor Mobiletron VR-H2009-190
regulátor Mobiletron VR-H2009-190

Funkce jednotlivých pinů v patici K-C-IG

Funkce jednotlivých pinů v patici K-C-IG

Nový systém i-ELOOP byl vyvinut automobilkou Mazda. Jde o systém rekuperace brzdné energie, kdy se elektrická energie ukládá do kondenzátoru, nikoliv do baterie. Poprvé byl i-ELOOP systém uveden na trh v roce 2012 ve voze Mazda CX-5.

Systémy pro rekuperaci brzdné energie přeměňují kinetickou energii vozidla na elektřinu, když auto zpomaluje. Elektrická energie je poté uložena pro pozdější použití. Systém i-ELOOP vykonává tři funkce: funkce ‘regenerace‘, funkce ‘skladování‘ a funkce ‘použití‘. Vývoj se soustředil především na to, jak co nejefektivněji vyrábět a ukládat elektřinu, a proto používá automobilka Mazda alternátor s proměnným napětím a nízkoohmový, vysoce výkonný elektrický dvouvrstvý kondenzátor (EDLC).

Konvenční alternátor se nabíjí kolem 12 voltů (V), avšak i-ELOOP alternátor může měnit své výstupní napětí od 12V do 25V v reakci na úroveň napětí kondenzátoru a umožňuje kontinuální dodávku elektřiny do kondenzátoru. Na rozdíl od baterie, která pracuje na principu chemické reakce, kondenzátory ukládají energii jako elektřinu, a proto mohou velmi rychle nabíjet a vybíjet velké množství elektřiny. Použití kondenzátorů jako zařízení pro ukládání elektřiny v systémech rekuperace brzdné energie nejen zlepšuje spotřebu paliva, ale také se očekává, že prodlouží životnost olověných baterií vozidel. Kondenzátor používaný s i-ELOOP navíc nevyžaduje žádné těžké nebo drahé kovy a jeho hlavní složkou je aktivní uhlí, což je velmi šetrné k životnímu prostředí.

Princip i-ELOOP

[Accelerator OFF] ==> Zachytí kinetickou energii, když auto zpomaluje (uvolněný plynový pedál)
Jde o energii, která předtím nebyla využita. Po uvolnění plynového pedálu generuje vysoce výkonný alternátor poháněný rotací pneumatik elektřinu, která se přenáší do kondenzátoru

[Accelerator ON] ==> Vylepšená účinnost motoru (při akceleraci)
Alternátor se vypne, když řidič sešlápne plynový pedál a kondenzátor dodává elektřinu elektronickým komponentám vozidla. Motor je zproštěn od úkolu vyrábět elektřinu, což vede ke zlepšené spotřebě paliva.

Princip i-ELOOP

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!