Interaction: Svařování a druhy sváru

, 22. června 2020, 9:35

Svařování je jeden z možných druhů spojování částí karoserií automobilů při jeho výrobě i následné opravě. Přestože čím dál tím více výrobců vozidel doporučuje v rámci opravy karoserie i jiné alternativní řešení (např. nýtování, nebo lepení), patří svařování mezi nejčastější způsob spojování plechů.

Svařování

Jaký druh sváru a případně jakým zařízením má být spojení dvou nebo více plechů provedeno, je vždy uvedeno v příručce pro opravu daného výrobce vozidla. Doporučení výrobce uvedené v příručce pro opravu, nesmí být bráno na lehkou váhu, protože případná neodborná oprava karoserie vozidla může mít fatální násadky pro jeho posádku v případě opakované dopravní nehody.

Z pohledu dnešních nejmodernějších trendů v karosárně se nejčastěji používají dva druhy sváru.

Tzv. Bodové svařování, které je možné provádět dvěma způsoby:

  • automatickým odporovým bodovacím zařízením (tzv. bodovačka)
  • svařováním v ochranné atmosféře MAG (tzv. děrový svár) s použitím ochranného plynu Corgon

Souvislý (tupý) svár v ochranné atmosféře, který je možný provádět dvěma způsoby:

  • svařování v ochranné atmosféře MAG s použitím ochranného plynu Corgon a drátu Fe
  • svařování v ochranné atmosféře MIG s použitím ochranného plynu Argon a drátu CuSi3

Většina výrobců vozidel upřednostňuje a uvádí ve svých opravárenských manuálech použití automatického odporového bodovacího zařízení, z důvodu dnes již poměrně složitých konstrukcí automobilu, a používání stále většího počtu dílů, které jsou vyrobeny z vysoce pevnostní oceli. Právě spojování tohoto druhu oceli je velmi specifické a platí pro něj výrazná omezení.

Části vozidel, které jsou vyrobeny z vysoce pevnostní oceli, nesmějí být ohřívány na vysokou teplotu (nesmí být použito svařování v ochranné atmosféře) a musí se měnit vždy kompletní vyřezový díl (nesmí být provedena částečná výměna apod.). Oproti klasickému děrovému sváru v ochranné atmosféře je proces plně automatický a není nutné po provedení sváru provádět kontrolní trhovou zkoušku.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!