Audi A4 generace B9 je na německé poměry dlouho prodávaným modelem. Stylisticky načrtnutý jako podle pravítka, solidně zpracovaný. Jinými slovy, jedná se o jeden z nejklasičtějších německých vozů dostupných na trhu, který je oblíbený také u nás. Moderní design Audi dokáže oslovit. Je ale také z hlediska servisu vše bezproblémové?
Audi A4 (B9) – dostupné motory a karosářské verze
Pátá generace Audi A4 s kódovým označením B9 se vyrábí od roku 2015 ve dvou karosářských verzích – sedan a kombi (verze kombi zahrnuje také terénní variantu Allroad, sportovněji laděnou S4 a rozšířenou, sportovní RS4). V roce 2019 prošel model faceliftem a v této variantě se vyrábí dodnes. Rozsáhlá nabídka motorů Audi A4 před faceliftem začíná benzinovým čtyřválcem 1.4 TFSI s výkonem 150 k, následuje motor 2.0 TFSI, který se dodával s výkonem 190 k nebo jako výkonnější varianta s výkonem 252 k. Oba tyto motory jsou bezproblémové a lze je jen doporučit. Do verze S4 Audi montovalo motor 3.0 V6 s výkonem 354 koní, který má v RS4 výkon 450 koní. Po faceliftu došlo ke změně a benzinový motor byl v S4 nahrazen vznětovým, konkrétně 3.0 TDI V6 s výkonem 341/347 k (výkon závisí na roce výroby). V RS4 zůstala jednotka beze změny.
Pro rok 2018 byly pohonné jednotky mírně změněny a bylo zavedeno nové značení výkonu motorů. Motor 1.4 byl nahrazen jednotkou 2.0 TFSI o stejném výkonu 150 koní (označení 35 TFSI). Jednotka 2.0 TFSI, která dříve disponovala výkonem 190 koní má v novější verzi stejný výkon, ale získala označení 40 TFSI. Nejsilnější motor dostupný v “civilní” A4 2.0 TFSI se od roku 2018 může pochlubit výkonem 245 koní (označení 45 TFSI). Po faceliftu vychází nabídka benzinových jednotek rovněž z motoru 2.0 TFSI v různých výkonových variantách (150 k – 35 TFSI, 190/204 k – 40 TFSI, 245/265 k – 45 TFSI).
Paleta vznětových motorů začíná motorem 2.0 TDI s výkonem 122 k. Dále tu máme dvoulitrovou jednotku ve verzích o výkonu 150 k a 190 k (po roce 2018 s označením 35 TDI, resp. 40 TDI) Nabídku před faceliftem doplňuje šestiválec 3.0 TDI ve verzích o výkonu 218 a 272 k. Po faceliftu motory V6 z nabídky zmizely a zůstaly pouze motory 2.0 TDI ve čtyřech výkonových variantách (136 k – 30 TDI, 163 k – 35 TDI, 190/204 k – 40 TDI).
Pro Audi A4 jsou k dispozici tři převodovky – manuální, automatická v podobě sedmistupňové dvouspojkové převodovky S-tronic (dostupná pro menší čtyřválcové jednotky) a klasická osmistupňová automatická převodovka, kterou najdeme u nejvýkonnějších verzí s motory V6 pod kapotou.
Nejčastější závady Audi A4 (B9)
Za absencí vážnějších problémů u benzinových agregátů 1.4 a 2.0 TFSI stojí odstranění závad, které trápily jejich předchůdce – nadměrná spotřeba motorového oleje přes nekvalitní pístními kroužky nebo rozvody, který se také uměly připomenout. Ani tyto jednotky však nejsou zcela bez chyb. U motoru 2.0 TFSI s kódovým označením EA888 lze za standard považovat únik chladicí kapaliny, za který je zodpovědné vodní čerpadlo. K únikům dochází někdy také z obalu termostatu.
Čtyřválcové diesely mají naopak občas problémy se vstřikovačem systému AdBlue (motory s kódovým označením EA288 a EA288 evo – druhý jmenovaný se montuje do faceliftovaných modelů s mild-hybridní technologií). To je vlastně vše, co lze o problémech s těmito jednotkami říci, kromě klasických neduhů všech vznětových motorů, které se mohou vyskytnout u jednotek s vyšším počtem najetých kilometrů, tj. problémů se vstřikovači, turbodmychadlem a systémy následného zpracování výfukových plynů. Mezi problémy motorů 3.0 TDI naopak patří chrastící vačkové hřídele a úniky kapaliny zpod chladiče oleje mezi hlavami.
Doporučují se jak manuální, tak automatické převodovky. Automatická převodovka S-tronic má občas problém s mírným klepáním, které je slyšet při zpátečce. Může za to spojka K2 zodpovědná za sudé převody a zpětný chod.
V kategorii méně závažných, ale srovnatelně či více obtěžujících závad má Audi A4 poslední generace problémy s infotainment systémem, který se může zasekávat. Občas se objeví problém s telefonním spojením nebo jeho náhlým výpadkem, stejně jako s tím, že obrazovka začne blikat. Tyto nepříjemnosti se však týkají modelů před faceliftem. Audi má také někdy v malé míře problémy s obkladovými materiály, a tak může například chrastit úložný prostor za sedačkou nebo vrzat některé součásti interiéru.
Audi A4 (B9) – co zkontrolovat před koupí a na co si dát pozor?
Nejprve je třeba se blíže seznámit s historií daného vozidla. Mnoho vozů této značky je dovezeno z USA a zažilo různá dobrodružství – od drobných karambolů na parkovišti až po vážné nehody a vozy, které například skončily v nedalekém rybníku nebo jezeře. Kromě toho je třeba prohlédnout a poslechnout převodovku S-tronic (kvůli výše zmíněným problémům se zpátečkou, které mohou naznačovat, že je třeba vyměnit spojku).
Podobně by měly být prohlédnuty i jednotky V6 (kvůli klapajícím hřídelím). Samozřejmě by se měly zkontrolovat také intervaly výměny oleje a součásti zavěšení. U benzinových motorů je důležité zkontrolovat, zda se v dané jednotce někde neztrácí chladicí kapalina.
Komentáře