Výměna zapalovacích svíček – proč je tak důležitá?

9. října 2025, 11:34

Zapalovací svíčky se při běžném provozu postupně opotřebovávají a po určité době je nutné je vyměnit. U některých vozidel – zejména kvůli vysokému výkonu motoru – se doporučuje výměna za kvalitnější typ, například za iridiové svíčky. Jak na výměnu a montáž radí firma DENSO.

Výměna svíček

Úkolem zapalovací svíčky je zjednodušeně řečeno vytvořit jiskru – elektrický výboj o vysokém napětí, který „přeskočí“ mezi elektrodami, zapálí směs vzduchu a paliva ve spalovací komoře a tím pohání motor. Jedná se tedy o klíčovou součást zapalovacího systému. Proto se vyplatí používat pouze vysoce kvalitní svíčky.

Proč se svíčky opotřebovávají?

Stejně jako většina dílů ve vozidle mají i zapalovací svíčky omezenou životnost. Nejčastější příčinou jejich ztráty výkonu je eroze elektrod. Při každém přeskoku jiskry dochází k mikroskopickému úbytku materiálu na elektrodách. Tento proces se během životnosti svíčky opakuje milionkrát, čímž se mezera mezi elektrodami zvětšuje a jiskra je méně účinná. To negativně ovlivňuje výkon motoru, zvyšuje emise i spotřebu paliva. Navíc je více zatěžována zapalovací cívka, která musí vytvářet vyšší napětí, aby jiskra přeskočila.

Míra opotřebení závisí především na materiálu elektrod. Moderní niklové elektrody, které dnes představují základní technologii, již odstranily nutnost periodického seřizování mezery, protože jsou odolnější. Přesto však i ony postupně erodují a po určité době svíčka dosáhne konce své životnosti.

Opotřebení svíčky

Faktory zrychlující opotřebení

Ačkoliv je toto opotřebení přirozené, existují faktory, které ho urychlují – například dnešní jízdní návyky, nové druhy paliv nebo proměnlivé klimatické podmínky.

Opotřebené elektrody mohou způsobovat nepravidelný chod motoru, vynechávání zapalování či problémy se startováním. V některých případech je příčinou také vlhkost v motoru – může se hromadit ve spalovací komoře a usazovat se na elektrodách, což brání přeskoku jiskry, dokud se vlhkost neodpaří.

Tento jev je běžný v oblastech s velkými rozdíly mezi denními a nočními teplotami a podobá se kondenzaci na povrchu vozu. Problém zhoršuje také přechod z benzínu E5 na E10, který snadněji pohlcuje vlhkost. Krátké jízdy a delší odstávky vozidel mají podobný efekt – motor se často nestačí zahřát na optimální teplotu a palivo zůstává déle v nádrži, což vede k vyšší koncentraci vody. Všechny tyto faktory se projevují především obtížným startováním, jehož řešením může být montáž nových svíček.

Řešení – svíčky DENSO Iridium TT

Kromě častější výměny lze zvýšit odolnost zapalování vůči uvedeným vlivům i použitím jiné technologie. Patentované zapalovací svíčky DENSO Iridium TT (Twin Tip) využívají tenčí elektrody z odolnějších materiálů, jako je platina a iridium. Díky tomu se na elektrodách neusazuje vlhkost a jiskra je stabilní a soustředěná.

Tyto svíčky produkují silnější a konzistentnější jiskru po celém obvodu 360°, což zlepšuje účinnost spalování směsi. Výsledkem je vyšší výkon, nižší emise, nižší spotřeba paliva a menší zatížení zapalovací cívky. Navíc díky použitým materiálům dosahují svíčky DENSO Iridium TT životnosti až 120 000 km.

Typické poruchy zapalování

I moderní motory mohou mít problémy spojené se spalováním:

Předzápal: směs se zapálí dříve, než dojde k přeskoku jiskry, obvykle vlivem horkého místa v komoře. Výsledkem je nadměrný tlak a teploty.

Detonační spalování: části směsi se samovolně zapalují vysokým tlakem, což způsobuje klepání motoru. Dlouhodobě může vést k vážnému poškození, například k roztavení pístů či ventilů.

Diagnostika a hledání závad

Mnohé příznaky poruch zapalování mohou na první pohled vypadat jako problém se svíčkami, ale příčina může být i jinde. Proto je nutné:

  • ověřit, zda jsou použity správné svíčky pro daný motor,
  • zkontrolovat elektrody i izolátor, zda nejsou poškozené,
  • provést tzv. „vizuální kontrolu“ – podle vzhledu elektrod a izolátoru lze odhalit řadu závad.

Opotřebení svíček

Další diagnostické tipy jsou k dispozici v technickém plakátu DENSO, který je k dispozici ve formátu PDF.

Výběr správné svíčky

Při výběru nové svíčky je nutné přesně znát model vozu, rok výroby, výkon a kód motoru i emisní normu. Je třeba mít na paměti, že vozy prodávané v různých regionech mohou používat odlišné typy svíček.

Výrobci dílů pro aftermarket často konsolidují svůj sortiment, aby byl efektivnější. Kvalita tohoto procesu se ale u jednotlivých dodavatelů liší. Proto DENSO doporučuje volit svíčky pouze od OE dodavatelů, kteří přenášejí své know-how z prvovýroby na trh náhradních dílů bez kompromisů v kvalitě, spolehlivosti a životnosti.

Další technické informace o zapalovacím systému a zapalovacích svíčkách DENSO naleznete v manuálu.

Správná montáž

Další problémy mohou souviset s utahovacím momentem, kterým byla zapalovací svíčka při montáži dotažena. Pokud je proces proveden správně, těsnění nebude zcela stlačeno, ale zajistí těsnost spalovací komory během provozu motoru a správný odvod vzniklého tepla.

Pokud je však zapalovací svíčka dotažena příliš silně a těsnění je stlačeno nad povolený limit, může dojít k deformaci kovového pouzdra. Pokud je pouzdro roztaženo, může izolátor prasknout nebo se uvolnit, což může negativně ovlivnit odvod tepla přes hlavu válce a tělo motoru a tím ovlivnit tepelný management motoru.

Aby se předešlo poškození izolátoru, musí být nástavec použitý k montáži zapalovací svíčky správně umístěn a měl by zůstat rovnoběžný se svíčkou během utahování na správný utahovací moment.

Chcete se dozvědět více? Navštivte e-learningovou platformu www.denso-technic.com/cs/, kde se můžete zúčastnit bezplatných školení a získat další technické informace.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!