Trh ojetých automobilů v loňském roce rostl. Podle kvalifikovaných odhadů se prodalo o 2 % více vozů než v roce 2017. Počet prodaných ojetin dosáhl zhruba 765 tisíc, z toho 177 tisíc vozů bylo dovezených ze zahraničí. Dovozy rostly rychleji než prodeje, meziroční nárůst dovozů byl podle statistik SDA 3,8 %. Jiná situace panovala na trhu nových automobilů. Meziročně se jich prodalo o 3,7 % méně.
Průměrná cena ojetého vozu se v loňském roce zvýšila na 226.500 Kč, což je důkazem toho, že kupující hledají kvalitnější a vybavenější vozy, do kterých jsou ochotni více investovat.
Zejména díky ukončeným operativním leasingům se loni rozšířila nabídka zánovních vozů, což mj. mělo i vliv na snížení procentuálního podílu aut se stočeným tachometrem. Lidé si koupi auta déle promýšlejí, neboť roste průměrná doba prodeje, která se v loňském roce pohybovala okolo třech měsíců.
Kupující se také stále více zajímají o historii vozidel, počet neplacených dotazů do systému Autotracer stoupl loni meziročně o více než 40 %.
“Pouze stavy tachometrů z STK nemusí být pro ověření, zda vůz nemá stočený tachometr, pokaždé dostačující. Vždy je dobré prověřit i data ze servisů, pojišťoven a dalších zdrojů. V rámci prověřování historie vozu by si měl kupující také ověřit, zda vůz nebyl havarovaný, což lze díky systému Autotracer a dat, která do něj poskytují servisy a pojišťovny. 99,99 % ojetin je prodáváno jako nehavarované, přitom je zřejmé, že realita bude jiná,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která již 28. rokem pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám na trhu ojetin a které se díky Autotraceru a dalším službám podařilo v posledních deseti letech kultivovat trh ojetin k transparentnějšímu prodeji.
Kupující si mohli v loňském roce nově ověřit i aktuální tržní cenu vozidla, a to nejen v systému Autotracer, ale i přes mobilní aplikaci Carolina, která pomáhá lidem s údržbou, provozem, prodejem i koupí vozu.
Z hlediska paliva převažoval loni u ojetých vozů zájem o naftové motory (58 %) nad benzínovými (39 %). U nových vozů byl však trend opačný a zájem se přesouval čím dál více na benzínové motory (67 %). Prodeje nových aut s dieselovými motory poklesly podle dat SDA na 30 %, což je do značné míry dáno tím, že nové emisní požadavky po aféře Dieselgate prodražily výrobu a koncovou cenu pro zákazníka, čímž v důsledku vedly k omezení výroby a prodeje dieselových motorů prakticky po celé Evropě.
Z hlediska modelů vozů dominovaly trhu opět vozy Škoda Octavia. Nejčastějšími barvami prodávaných ojetin byly šedá a bílá, zvýšil se podíl černé.
Další podrobnosti a ukazatele trhu s ojetými vozidly naleznete ke shlédnutí nebo stažení ve formátu PDF.
Komentáře