Zatopená auta – jak je poznat nebo co hrozí po koupi

23. srpna 2021, 13:09

Není pochyb o tom, že vědomý prodej zatopeného vozu bez informování zákazníka je prostě podvod. V souvislosti s nedávnými povodněmi v západní Evropě se stále více lidí obává nákupu dovážených vozidel. Ne zcela oprávněně, protože procento takových aut na trhu je nízké a je poměrně snadné se proti jejich koupi chránit.

Než se rozhodnete pro výhodnou koupi vozu ze zahraničí, je určitě dobré nejdříve navštívit autoservis, aby se zjistilo, jak na tom auto je. Jak poznáte zaplavené nebo dokonce utopené auto? Vyřazuje tato skutečnost vozidlo zcela z provozu a odsuzuje ho k sešrotování?

Jak poznat zatopené auto?

Jedním z prvních příznaků, že máme co do činění se zatopeným vozem, je zápach v jeho interiéru. Ani opakované mytí a důkladné čištění, ošetření ozonem a dekontaminace povrchu nemusí pomoci zbavit se zatuchlého zápachu. Zápach se projeví z každého materiálu interiéru – sedadel, výplní dveří, čalounění stropu. Vyplatí se také podívat se pod koberce a sedadla, zda se na nich nevyskytují plísně a houby. Při vnější prohlídce je vhodné věnovat pozornost brzdovým kotoučům. Pokud jsou pokryté rzí, znamená to, že vůz přišel dlouhodobě do styku s vodou. Totéž platí pro výfukový systém.

Tyto příznaky lze pozorovat pouhým okem nebo čichem. Zkoumání dalších součástí vozu je složitější. Moderní automobily mají složité elektronické systémy. Jakýkoli kontakt těchto součástí s vlhkostí může mít za následek vážnou poruchu. Totéž platí pro elektrický systém a osvětlení.

Pokud se do elektrických zařízení a kabelových spojů dostane vlhkost, zanedlouho zreziví. To může způsobit jejich poruchu nebo úplné selhání. Po nastartování vozu nás může přivítat “diskotéka” světel na palubovce. V takovém případě téměř okamžitě selže palubní počítač a přestanou fungovat všechny bezpečnostní systémy. Velmi citlivými částmi vozidla na zaplavení jsou katalyzátor a filtr pevných částic. Pokud dojde k jejich poškození, vozidlo má téměř okamžitě problémy s chodem motoru.

V případě zatopení se v mnoha případech dostane voda také do motoru. Pokud k tomu došlo, bylo by nutné motor rozebrat a vše vyčistit a vysušit. Pokud se do motoru dostane písek, může způsobit jeho okamžité zadření.

V takovém případě je často ekonomičtější použít nový motor. Totéž platí pro turbodmychadlo, dvouhmotový setrvačník nebo spojku. Voda spolu s pískem a bahnem se může dostat do všech zákoutí vozu, do zavěšení a kol včetně ložisek.

Kromě mechanických dílů jsou poškozeny také součásti karoserie. Voda proniká do mnoha uzavřených profilů, které jsou velmi obtížně přístupné. Do dveří se často dostává bahno a kal a ucpává otvory pro odtok vody po dešti.

Tato místa se můžete pokusit zachránit speciálními antikorozními přípravky, ale nikdy si nemůžete být jisti, že vám za nějaký čas prahy vozu nezreziví a nezačnou z něj odpadávat úlomky plechu. Jedná se o velmi častý problém.

Má cenu se zajímat o koupi vozu po povodních?

Není pochyb o tom, že koupě zatopeného vozu “připraveného k prodeji” autobazarem skončí ve většině případů špatně. Je však vždy špatný nápad koupit zatopený vůz za atraktivní cenu po důkladné kontrole před koupí?

Existují situace, kdy k povodním dochází náhle, ale relativně krátce, tzv. bleskové povodně. Většina aut je zaplavena až po dveře, naštěstí jen několik z nich bylo zatopeno až po střechu. V prvních případech může poškozené vozidlo zachránit rychlý zásah mechanika, ale i tak mohou být náklady s tím spojené poměrně vysoké. Na druhou stranu se zdá být zcela nerentabilní zachraňovat auta, která “plavala” s povodňovou vlnou.

Aby bylo takové vozidlo plně funkční, bylo by nutné zkontrolovat a vyměnit většinu jeho součástí. Takové náklady se pak počítají v desítkách až stovkách tisíc Kč. Bylo by nutné zakoupit všechny nové prvky odpovědné za bezpečnost, včetně airbagů. Vyměnit by se měly také všechny filtry a provozní kapaliny. Je třeba zkontrolovat elektrickou instalaci. Nikdo však nemůže zaručit, že další provoz vozidla bude bezproblémový.

Jak nekoupit zatopené auto?

Odkud se dovážejí zatopená vozidla? Obvykle pocházejí od soukromých osob nebo společností, které si uvědomují, že další používání takového vozu způsobí problémy. Velmi často již tyto osoby využily pojistky, kde jim pojišťovny vyplatí totální škodu a poskytnou maximální možné plnění z pojistné smlouvy. Po celé proceduře zůstane vrak, který lze dále prodat za nízkou cenu, aniž by to způsobilo ztrátu ve vašem rozpočtu.

Obchodníkům se často daří kupovat auta za výhodné ceny a je známo, že aby je dobře prodali, nebudou si hrát se složitými opravami utopeného vozu. Umyjí interiér, vyčistí motor, použijí nějaké zázračné přípravky, které mohou problémy na nějakou dobu vyřešit. Je známo, že při koupi vozu se zákazníci většinou nedívají sondou do prahů, nerozpojují elektrické kontakty, neodstraňují výplně dveří. A právě zde by byly následky zatopení nejviditelnější.

Zákazníci často žádají o pomoc automechaniky, aby se ochránili před koupí zatopeného vozu. Ne vždy je však možné prodávaný vůz řádně zkontrolovat. Prodávající nemusí souhlasit s důkladnou vizuální prohlídkou, která vyžaduje demontáž některých částí vozidla. Další důležitou ochranou je zvláštní doložka v kupní smlouvě. Takovou dohodu lze uzavřít i s obchodníkem, který vystavuje fakturu za prodej vozu.

Například v jednom z bodů smlouvy můžeme napsat: “Prodávající prohlašuje, že prodávané vozidlo nebylo zatopeno v důsledku povodní nebo jiných nahodilých událostí.”

Takové prohlášení může být v budoucnu velmi užitečné při prosazování vašich práv. V případě, že se ukáže, že vůz je zatopený, se všemi důsledky, které z toho vyplývají, je možné dojít k závěru, že předmět prodeje neodpovídá popisu nebo má podstatnou vadu a na základě toho od smlouvy odstoupit.

Před koupí vozu je dobré zkontrolovat oblast původu a datum dovozu. Pokud vozidlo pochází z oblasti, kterou před několika týdny nebo měsíci prošla povodňová vlna, mělo by to být pro kupujícího varovným signálem. Tato informace může být také důležitým argumentem při jednání s prodávajícím, aby souhlasil s důkladnou kontrolou vozu důvěryhodným mechanikem.

Jak jsme však psali na začátku, procento zatopených vozů na našem trhu je opravdu malé. To však neznamená, že by tento problém měl být odsouván na okraj. Varovat potenciální kupce před nejistými západními vozy je svého druhu posláním automechaniků.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!