Na slovenský trh ojetých aut se letos dovezly dvě pětiny (41,43 %) počtu osobních aut oproti České republice. Zatímco k nám se v prvních devíti měsících přivezlo 107.209 ojetých vozidel, na Slovensku činily dovozy 44.420 aut. Přesto ale naši východní sousedé vedou – dováží se k nim totiž výrazně mladší auta než do Česka.
Zatímco v Česku dosahuje podíl aut starších 10 let 49,03 %, na Slovensku tvoří tyto vozy jen 30,47 % z dovezených osobních ojetých vozidel. Podíl aut starších 15 let je u našich sousedů pouhých 14,06 %, zatímco u nás vykazují podíl 23,13 %.
„Lze říci, že až do stáří 10 let vedou Slováci, pak se bohužel ujímáme vedení my. Například vozy ve stáří od 3 do 5 let tvoří u našich východních sousedů 28,05 %, zatímco u nás jen 16,06 %,“ upřesňuje neblahou statistiku ohledně stáří dovezených aut Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Z pohledu značek se obě země příliš neliší a v obou zde mají velké zastoupení luxusní vozy. První místo zaujímá výrobce vozidel Škoda s podílem téměř 24 %, následovaný značkou Volkswagen s podílem téměř 21 %. Zatímco třetí pozici na Slovensku zaujímá luxusní automobilka Audi (7,16 %), v ČR náleží vozům Ford s 6,60 %. Čtvrté a páté místo patří v obou zemích opět stejným značkám, a to BMW s podílem (6,79 % v SR a 5,75 % v ČR) a Mercedesu-Benz (5,80 % v SR a 5,20 % v ČR). Vozidla značky Audi se v Česku umístila na šesté pozici s podílem 5,17 %.
„Zajímavé ale je, že v celkovém stáří všech vozidel nabízených k prodeji – tedy i těch s tuzemským původem, nebo dovezených do dané země v předchozích letech a letos přeprodávaných, nad Slovenskem lehce vyhráváme. Zatímco u nás se prodávají ojeté vozy v průměru 9,7 let staré, u našich východních sousedů dosahují srovnatelné vozy 10,1 let,“ říká dále Martin Pajer z Cebia.
Cena za ojeté auto je tak v Česku přirozeně o něco vyšší. Zatímco na Slovensku lze pořídit ojeté auto v průměru za 10.600 eur (tj. cca 270.300 Kč při kurzu 25,5 Kč za 1 euro), v ČR vyjde na průměrných 284.000 korun. Na Slovensku také mizí vozy z trhu rychleji, v průměru už za 59 dní. U nás se u prodejců ohřejí v průměru 71 dní, což může být dáno také větší nabídkou vozidel, a tím i delšímu rozhodování zákazníků.
Z pohledu modelů vede sice v obou zemích Škoda Octavia, ale na Slovensku má oproti Česku poloviční podíl (10,13 % v ČR a 4,98 % v SR). Zatímco u našich východních sousedů se do deseti neprodávanějších ojetých aut dostávají i vozy Hyudai i30 a Tucson, Kia Ceed či Audi A6, českému trhu více dominují modely značek Škoda a Volkswagen. Celkově je slovenský trh oproti českému více diverzifikovaný, neboť desítka neprodávanějších modelů tvoří jen 20,2 % trhu, zatímco u nás je to 31,9 %, tedy o polovinu větší podíl.
Co se týče barev, na Slovensku se častěji potkáte s bílými ojetými vozy, jejichž podíl je o polovinu větší než na českém trhu (29,10 % v SR, 19,79 % v ČR). Vyšší je také podíl černých aut, které si na Slovensku nárokují čtvrtinu trhu (24,52 % SR, 18,09 % ČR). Češi mají naopak větší nabídku šedých (15,82 % SR, 21,78 % ČR) a modrých aut (8,64 % SR, 13,38 % ČR).
„Zatímco naši sousedé mají poloviční podíl stříbrných aut (3,58 % SR, 7,52 % ČR), mají oproti nám téměř dvojnásobný podíl aut hnědých (6,58 % SR, 3,94 % ČR),“ uzavírá Martin Pajer z Cebia.
Komentáře