Ke spolehlivé opravě motorů Ford EcoBlue 2.0 diesel potřebujete správné těsnění hlavy válců Elring!

28. dubna 2025, 11:24

Motor Ford EcoBlue 2.0 diesel, známý také pod jménem „Panther“, je moderní turbodiesel vyvinutý společností Ford, který je používán u mnoha vozidel. Patří sem jak užitková vozidla, tak také limuzíny střední třídy a SUV. V Evropě tento motor najdeme v modelech Galaxy III, Focus IV, Mondeo V, Ranger, S-Max, Tourneo a Transit. V USA se tento motor používá u modelu Ford Edge a v Asii, Oceánii a Austrálii u modelů Everest, Transit, Ranger, Focus a Endura. Tento motor splňuje náročné emisní a účinné standardy norem Euro-6 a je příkladem toho, jak společnost Ford kombinuje budoucí techniku se zlepšeným výkonem a vysokou účinností paliva. 

Priority vývoje: emise, účinnost a komfort

Společnost Ford se při vývoji motoru EcoBlue 2.0 zaměřila na výrazné snížení emisí CO₂ a optimalizovanou účinnost paliva, aby byly splněny přísné požadavky emisních norem Euro-6. Společnost Ford přitom kladla důraz zejména na zlepšení výkonu a točivého momentu, čímž bylo dosaženo širší křivky točivého momentu a celkového zlepšení jízdních vlastností. Při zvyšování komfortu jízdy sehrála důležitou roli také minimalizace vibrací a zvuků. 

Konstrukční prvky motoru EcoBlue 2.0

Motorový blok EcoBlue 2.0 je vyroben z lehkého hliníku, což snižuje celkovou hmotnost motoru a zvyšuje tak účinnost paliva. Konstrukce hlavy a bloku válců byla optimalizována speciálně pro vysokou tepelnou stabilitu a snížení ztráty třením. To zlepšuje výkon motoru a prodlužuje trvanlivost. 

Motor má kompaktní turbodmychadlo s variabilní geometrií turbíny, což umožňuje přesné řízení plnicího tlaku. Variabilní geometrie turbíny zajišťuje rychlejší schopnost reakce při nízkých otáčkách a rovnoměrný nástup točivého momentu. Přeplňování umožňuje vyšší výkon bez výrazného zvýšení zdvihového objemu, což zvyšuje nejen účinnost, ale také snižuje emise. 

Pokrokový vstřikovací systém

Dalším výrazným prvkem motoru Ford EcoBlue 2.0 je vstřikovací systém Common-Rail poslední generace, ve kterém je dosahováno vstřikovacích tlaků až 2 500 bar. Vysoká rychlost vstřikování vede k lepšímu rozprášení paliva a tím k účinnějšímu spalování, což výrazně snižuje emise pevných částic. Vstřikovací systém může v každém cyklu zapalování provést několik vstřikování, čímž se dále snižují emise a chod motoru je klidnější. 

Materiály: hliníkové a ocelové písty

Společnost Ford u 2,0-litrového dieselového motoru EcoBlue používá hliníkové písty pro optimální rovnováhu lehkosti, účinnosti a tepelné stability. Ve druhé generaci motorů EcoBlue, které se dodávají od roku 2018, se však u určitých výkonných variant používají ocelové písty. Ocelové písty mají vyšší pevnost a trvanlivost a motory jsou tak odolnější proti vysokým spalovacím tlakům a teplotám. Toto přizpůsobení je součástí snahy společnosti Ford zvýšit životnost motorů a současně snížit emise.  

Oprava 2,0-litrového dieselového motoru Ford EcoBlue s ocelovým pístem si vyžaduje speciální odbornost, protože ocel má jiné vlastnosti z hlediska tlaku a teploty než hliník. Pro zajištění výkonu a životnosti motoru jsou proto nezbytná velmi kvalitní těsnění. 

Rozdíly mezi první a druhou generací

Motor Ford EcoBlue 2.0 je na trhu od roku 2015. Druhá generace dodávaná od roku 2018, nabízí výrazné zlepšení z hlediska emisí, účinnosti a komfortu jízdy. Tato vylepšená verze dosahuje díky technické aktualizaci jako je vyšší vstřikovací tlak, lepší systém následného zpracování spalin, bi-turbo-přeplňování a dále rozvinuté ovládání ještě lepší účinnosti paliva, vyššího výkonu a nižších emisí. Tato přizpůsobení jistí konformitu s budoucími emisními normami. 

Těsnění hlavy válců Elring – kvalita a spolehlivost

Těsnění hlavy válců je u těchto motorů obzvláště kritickou součástí, která musí z důvodu širokého rozsahu výkonu 105 až 240 PS odolávat vysokého zatížení. K zajištění těsnosti a stability za těchto podmínek používá společnost Elring moderní vícevrstvá kovová těsnění hlavy válců (MLS), která byla vyvinuta speciálně pro extrémní tlak a teploty motoru Ford EcoBlue. 

U motorů do roku výroby 2018 je tloušťka těsnění hlavy válců 1,30 až 1,50 mm, od roku 2018 byla tloušťka z důvodu přizpůsobení vyšším nárokům zvýšena na 1,50 až 1,80 mm. Ze čtyřvrstvého provedení je od roku 2018 pětivrstvé provedení. Společnost Elring jde ale ještě dál a nabízí pokrokové šestivrstvé provedení, které nabízí vyšší odolnost a těsnost a je tak po technologické stránce lepší než dosavadní standardy a vývoje. Cílem je ještě lepší zachycení mimořádného zatížení, kterému je u těchto motorů těsnění hlavy válců vystaveno, aby byla trvale zajištěna dlouhá životnost a účinnost motoru. 

Důležitá je správná volba

Pro motor Ford EcoBlue nabízí společnost Elring těsnění hlavy válců v tloušťkách 1,50 až 1,80 mm v jemném odstupňování po 0,05 mm. Volba vhodného těsnění závisí na různých faktorech, například na materiálu pístu (hliník nebo ocel). K usnadnění výběru a vestavby vhodného těsnění společnost Elring sestavila speciální servisní informace. Tyto obsahují důležité údaje o výstupcích pístu, systému zářezů a OE-referencích a je spolehlivou podporou pro správné použití těsnění hlavy válců. 

Aby byl zajištěn spolehlivý výkon celého motoru, nabízí společnost Elring samozřejmě pro motor EcoBlue kompletní sortiment těsnění přesahující rámec těsnění hlavy válců. 

Informace o dalších produktech společnost Elring naleznete na jejich internetových stránkách.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!