Cebia SUMMARY 4/2024

3. února 2025, 14:57

V loňském roce se prodalo meziročně méně ojetých aut, a to o 2,4 %, což představuje 16.000 ks. Celkem se loni prodalo 655.000 vozidel. Nabídka ojetých aut se přitom zvýšila o 3,6 %. Přestože bylo více z čeho vybírat, a to především díky větší nabídce vozů s tuzemským původem, které z velké části pocházejí z firemních flotil, lidé s koupí více váhali, neboť se průměrná doba prodeje zvýšila z 66 na 70 dní. V průměru o 15 dní rychleji se prodávala jen auta, u nichž prodejci zpřístupnili kupujícím 

Větší nabídka vozidel a váhavost kupujících měly za následek pokles průměrné ceny. Ta meziročně klesla o 6,8 % z 304.700 Kč na 284.000 Kč. Jedním z důvodů poklesu ceny byl rovněž pokles cen nových vozidel některých značek a modelů, což se projevilo i do poklesu ceny těchto zánovních modelů.

Nejvíce se prodávala vozidla s deklarovaným českým původem, jejichž podíl v inzerci se meziročně navýšil o téměř 4 procentní body, když dosáhl bezmála 54 %. Jednou z příčin poklesu nabídky ojetých vozidel z individuálního dovozu byl pokles jejich dovozu, kdy počet aut dovezených ze zahraničí v loňském roce klesl o 8,8 % %, tedy o 13 516 ks na 140 397 ks. Pokles pokračoval již třetím rokem v řadě a loni opět zrychlil. Vyjma července se do České republiky dovezlo meziročně méně ojetých osobních aut v každém měsíci roku.

Průměrné stáří loni dovezených aut činilo 10,5 roku. Podíl aut starších 10 let dosáhl 49,1 % a nad 15 let 23,2 %. Meziročně se stáří dovezených vozů prakticky nezměnilo.

Prakticky se loni nezměnilo ani průměrné stáří všech osobních ojetých vozů (tedy bez ohledu na zemi původu), které se prodávaly na českém trhu ojetých automobilů. Činilo totiž 9,6 roku, zatímco v roce 2023 to bylo 9,5 roku. Stáří vozidel tak vzrostlo v průměru zhruba o pět týdnů. Stejné zůstalo také stáří vozů s českým původem, které opět činilo 8 let. Auta dovezená do České republiky bez ohledu na rok dovozu mírně zestárla z 11 na 11,2 let.

Průměrný stav najetých kilometrů činil v uplynulém roce u prodávaných ojetých vozidel 149.000 km, což je meziročně o 3.000 km více. Loni přitom došlo ke sblížení podílu vozidel na benzín a na naftu. Zatímco v roce 2023 činil rozdíl mezi nimi 2,28 procentních bodů ve prospěch aut s dieselovým pohonem, loni rozdíl dosáhl pouhých dvou setin procentního bodu a vozidla na naftu ztratila své dosud jednoznačné prvenství.

Stále se také zvyšuje podíl vozidel na elektrický pohon či hybridních. Zatímco předloni tvořila elektroauta 0,93 % nabídky, loni jejich podíl narostl na 1,68 %, což představuje navýšení v počtu kusů o 85 %. Zajímavé je, že ve třetím kvartálu činil jejich podíl „jen“ 1,32 % a v roce 2022 dokonce pouhých 0,47 %. Je tedy evidentní, že vozidel s tímto pohonem na trhu ojetých aut stále přibývá a loni se jednalo o každé zhruba 60. ojeté auto nabízené k prodeji. V kategorii předváděcích vozidel jsou elektrovozidla zastoupena z vice než 10 %.

Hybridní vozidla dosáhla loni mezi prodávanými ojetými auty podílu 2,59 %, zatímco v roce 2023 to bylo 1,77 %. V počtu kusů se jedná o meziroční navýšení o 49 %. Vozidla na CNG a LPG naopak v zastoupení mezi prodávanými ojetými auty mírně klesají.

Jako každoročně vévodila ojetým vozům Škoda Octavia se stabilními 10 %. Modely Hyundai i30 se posunuly již na 6. příčku a vyměnily si pořadí s vozy Ford Focus, kterých dlouhodobě ubývá. Před lety se mezi TOP 10 dostával pravidelně i model Ford Mondeo. K přelomu došlo v roce 2021, kdy se Mondeo umístilo na 11. pozici a do TOP 10 se tenkrát nově dostaly vozy Hyundai i30.

Podíl deseti nejprodávanějších modelů ojetých aut se loni meziročně opět mírně snížil z rovných 33 na 31,54 %. Podíl vozů značky Škoda činil 20,73 % a podíl všech vozů koncernu Volkswagen dosáhl 27,46 %.

Z hlediska barev došlo k poklesu podílu bílých aut, a to z 23,9 na 19,8 %, čímž bílá auta klesla z první na druhou pozici. Nejčastěji se prodávaly vozy šedé (22,1 %), třetí příčku pak obsadila černá vozidla (17,9 %).

Podíl prodávaných ojetých vozidel, která neměla platnou STK, se loni meziročně zvýšil z 22,86 % na 23,42 %, což mohlo být dáno i delší dobou prodeje v loňském roce, kdy mohlo častěji docházet k tomu, že platná STK během delší doby prodeje prošla.

Podíl aut, u kterých se v inzerci uvádělo, že jsou po prvním majiteli, činil loni 46,74 %. Podíl těchto aut v inzerci zůstává dlouhodobě prakticky neměnný. Ve dvou případech ze třech se ale bohužel jedná o klamavou informaci, která má za úkol zatraktivnit auto a zvýšit jeho cenu až o 5 %.

Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval loni stabilních 99,46 %, což samozřejmě neodpovídá realitě a ukazuje to na to, že zatajování havárií a poškození je nejčastější nekalou praktikou. Například u pětiletých aut je po havárii či poškození 25 % z nich. Může se jednat o banální výměnu nárazníku, ale také o větší havárii. V případě desetiletých aut je po havárii už 60 % z nich. Někteří prodejci však nepovažují například nabouraný nárazník či blatník za havárii, ale za poškození, nicméně klienty často ani o poškození neinformují. Zatajování havárií je dlouhodobě nejen nejčastější, ale také nejvýnosnější nekalou praktikou při prodeji ojetých aut.

Kompletní informace jsou k dispozici ve formátu PDF.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!