Křišťálovou kouli nebrat: Jaký bude rok 2018 v autoopravárenství?

4. prosince 2017, 18:32

Rok se s rokem sešel a náš spolupracovník Josef Förster se pokusí stručně popsat, co nás čeká v tom roce příštím.

Vážený čtenáři portálu MotoFocus, letos jsem se rozhodl zcela vypustit kapitolu o tom, jaký že byl ten rok 2017. Může za to četba knížek Ivo Tomana. Oheň už dohořel, proč se hrabat v popelu, píše Ivo Toman k tématu, že lidé se rádi zabývají minulostí a já dodávám: Rok 2017 je pryč, co už s tím/ním tedy? Dařilo se všem. Tečka.

Jako každý rok pokusím se i letos popsat, co vás v tom příštím roku nemine. Stručná soupiska, co nás dnes čeká probrat:
• EET,
• REPANET č.2,
• Nový distributor dílů,
• UBER mezi námi,
• Profesní sdružení č.2,
• Generační výměny.

Takže se pustím rovnou do EET. Začátkem příštího roku, v takzvané 3. fázi, dojde s EET i na zbytek podnikatelů. Technickým podrobnostem Elektronické Evidence Tržeb se nechci věnovat. Více najdete sami v případě zájmu na http://www.eltrzby.cz . Spíše chci popsat, co po zavedení můžete očekávat. Bude to podobné jako například v pohostinství. Čeká vás tedy počáteční neklid vašich zaměstnanců a pravděpodobně se dá očekávat přesun pracovníků (někdy i vašich) tam, kde EET už drahnou dobu mají. Tady myslím do autorizovaných servisů nebo tam, kde přechod na EET systémově rychleji zvládnou. Druhá věc, která se se zavedením EET změní, bude výše hodinové sazby. Vzrostou skokově a celorepublikově. Příklad? Pokud vám paměť dobře slouží, zkuste si vzpomenout na cenu obědového menu před a po zavedení EET. Na jídlo za 69 káčé už nenarazíte. Nepište mi prosím ti, kteří se za tolik ještě stále stravujete. Protože to jsou případy statisticky nevýznamné výjimky a dříve nebo později takové krachující pohostinství uvidíme v pořadu Ano šéfe, popřípadě v hlavních zprávách pod názvem reportáže „kontrola z finančního úřadu dorazila“. Nechcete-li se stát hvězdou hlavních zpráv, připravte se na navýšení hodinových sazeb. Zkuste začít tím, že se podíváte, kdy jste naposled zdražili. A opravte ceny!

Citát Tomáše Bati Fáze EET

REPANET č.2 Plus
Fenoménem současného opravárenství jsou různé nezávislé koncepty spojující samostatné, nezávislé servisy, popřípadě karosárny a lakovny. Leaderem nezávislého trhu v oblasti servisních sítí jsou bezesporu obě společnosti americké LKQ. Pro změnu fenoménem karosářské a lakýrnické nezávislé sítě je koncept REPANET. Opravdový konkurent lakoven autorizovaných opravců. Trnitá cesta je prošlapána, úspěchy viditelné. Co jiného tedy může následovat? Nic jiného než vznik podobného subjektu, leč pod taktovkou konkurenčních distributorů. Pro příští rok se očekává vznik dvou podobných konceptů, specialistů na opravu vozidel po dopravních nehodách. Ke všeobecné radosti správců velkých vozových parků a pojišťoven.

Aby toho nebylo málo, přibude na českém trhu nový americký distributor náhradních dílů. Čas ukáže, jak se mu bude v tom našem vysoce konkurenčním prostředí dařit. S ohledem na to, že to bude takový UBER v nezávislém prodeji náhradních dílů, dá se očekávat podobné napětí, jaké probíhalo v září na ruzyňském letišti. Když už jsem u toho UBERU a podobných moderních aplikací, musím zmínit i vznik nových e-shopů, které nebudou pod taktovkou stávajících distributorů. Jen pro začátek příštího roku se ví o dvou, za kterými stojí silné, etablované firmy s 20letou zkušeností v oboru.

LIDI
Úmyslně jsem napsal do titulky lidi, ne pracovníci či zaměstnanci. Lidi nejsou a nebudou. O tom už jsem se rozepisoval letos opakovaně. Nejinak to bude příští rok. Z čeho usuzuji? Učiliště teď budou ještě 3-5 let „vypouštět“ méně vyučenců důsledek to slabé populační křivky. Navíc je stále vidět neutuchající podporu státu pro nová technologická centra v průmyslových zónách. Mohli by vám nejen v Budějicích vyprávět, co následuje po tom, co se zahájí provoz nové továrny, linky, která doslova vysaje 1.500 technicky zdatných pracovníků ze všech servisů z okolí. Významné zahraniční posily se taky nedají očekávat. Ruku na srdce, nejste prvoligový fotbalový tým. Pomohly by rekvalifikace, alespoň pro profese, které už jsou dnes opravdu bezmezně nesehnatelné. Karosář, diagnostik a lakýrník. Ne, že by to nikoho nenapadlo, ale funkční koncept neexistuje. Alespoň o něm nevím. Kde nic tu nic. Jaké je tedy řešení? Jednoduché. Neztratit ty stávající LIDI.

Profesní sdružení č.2
Píšu o tom jak Jirásek Alois. Český trh potřebuje aktivní profesní sdružení. Vím o tom a už asi i vy, že v přípravě jsou hned dvě taková, která by mohla převzít pověstné, unavené otěže stávajícího sdružení a začít vám pomáhat. Čas se naplnil. Vězte vy všichni nezávislý opravci, že až tady takové odborné sdružení bude fungovat, bude se vám podnikat lépe. O tom jsem přesvědčen.

Generační výměna
Tohle téma pro vás není nové. Další a další majitelé docházejí na konec své profesní cesty a budou přemýšlet, co s tím svým servisem. Předat dětem, spolupracovníkům, nebo prodat? Pokud tohle neřešíte přímo sami, buďte rádi. Není to lehké rozhodnutí. Pokud o tom ani neuvažujete a necháváte řešení volný průběh, neděláte dobře. Jako ten Jaromír s těmi zápalkami ve Vesničce střediskové.

Učit se! Učit se a Učit se!
Přestože o tom slyšíte ze všech světových stran, technickému pokroku v tom našem oboru nejdete vůbec naproti. Přestože nabídky technických školení jsou nepřeberné, nedbáte a čekáte. Není ostatně divu. Vozový park u nás stárne a stárne a trend nevypadá nijak optimisticky. Nicméně, musíte přiznat, že i vás překvapuje technická úroveň nových automobilů a slovo „bádáme“ se dostalo i do vašeho dennodenního slovníku. A bude hůř. Vozidla na elektrický pohon. Autonomní řízení. Bezpečnostní asistenty a nespočet pomocných počítačů a čidel v současných vozech je realita, před kterou se neschováte. Aby toho nebylo málo, i v benzínových motorech se od příštího roku objeví filtr pevných částic. Nemůžu nevyslovit poslední nevyžádanou radu. Nebraňte se nabídkám technických školení a přihlaste se! Někdy se totiž může zdát, že vaše technické aktivity končí pouze u zájmu o elektronickou servisní knížku. To v budoucnu nebude stačit.

Závěr.
Přeji vám všem do toho nového roku pevné zdraví. Většina z vás podniká 20 a více let a nějaké ty meziroční změny už vás potkaly nesčetněkrát. Zvládnete to i v roce 2018. Poděkujte svým rodinným příslušníkům, blízkým a spolupracovníkům, že to s vámi opět vydrželi a na viděnou na stránkách Motofocusu i v roce 2018.

Přeje
Josef Förster
ten s těmi nevyžádanými radami : )

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!