Ti z vás, kteří měli možnost shlédnout seriál HBO Černobyl, mi jistě dají za pravdu, že je to výjimečný příběh, strhující drama, navíc o skutečné události. Pro mladší ročníky, o havárii v jaderné elektrárně. Taky asi nebudeme ve sporu, že tohle byla skutečná tragédie. Na stupnici jedna až deset nefalšovaná radioaktivní desítka.
Kromě opravdu dramatických momentů seriálem prochází ještě jedna klíčová skutečnost. Špatné vyhodnocení situace. Přičemž špatné je v tomto případě, opravdu velmi, velmi slabé slovo. Špatné vyhodnocení situace mě inspirovalo k napsání dnešního článku. Ne, že by se situace v Černobylu v roce 1986 dala srovnat se současnou situací u nás, ale příznaky špatného vyhodnocení situace jsou tady obdobné.
Myslím si, že na to, jak funguje současné podnikatelské prostředí a atmosféra v naší branži, se můžeme dívat ze dvou pohledů. Skupina 1 se dívá na současné podnikání negativně. Z čeho vycházejí? Nejsou lidi, máme tady chudý kraj, auta jsou čím dál složitější a teprve ještě budou, doplňuji já. Skupina 2 vychází z těchto skutečností: máme trvale hodně práce, zákazníci utrácejí a zaměstnance máme už dvacet let stejné, a to máme nejnižší nezaměstnanost. Mohlo by se zdát, u pohledu těchto dvou skupin, že je to jako s tím příměrem „někdo vidí láhev napůl prázdnou a někdo napůl plnou“.
Na doplnění dodávám aktuální novinové titulky: Německo i Čína zpomalují. Automobilky masivně redukují náklady, uzavírají výrobní závody. Počet zakázek ve výrobě klesá. Přestávají se prodávat nová auta. U nás i v Evropě.
Jak některé z těchto zpráv číst?
Německo zpomaluje. Vypovídající informace této zprávy je nulová. Podle mého názoru jde spíše o psychologickou záminku vyvolat v čtenáři pocit, že krize je za dveřmi a už, už se nezadržitelně blíží i k nám, do Česka. Stejně tam, tedy k manipulaci, patří zpráva o počtu klesajících zakázek. Protože ruku na srdce, tušíte někdo, z čeho se při tomto tvrzení vychází? Myslíte, že všichni majitelé výrobních firem zveřejňují počet zakázek, které právě mají nebo budou mít? Český statistický úřad zveřejňuje stav stavebních zakázek a vývoj veřejných zakázek, vybrané oblasti průmyslu. Nic víc, nic míň. Jak hodnověrná je tedy informace o poklesu všech výrobních zakázek? Možná stačí podívat se do vašich plánovacích kalendářů a položit si otázku. Klesá na mém servise počet zakázek? Odpověď znáte.
Přestávají se prodávat nová auta. Propad u nás o 15 % za červen, v EU o 8 %. Tohle je pravdivá informace. Číslo nepustí. S čím tedy skutečný propad podle mne souvisí? S důvěrou. Nákup vozu patří k druhé největší investici hned po bydlení. Navíc u nás je 70 % prodejů realizováno firemními zákazníky. Pokud tedy firemní zákazník podlehne iluzi blížící se krize, první krok, který učiní, je omezení neboli pozdržení investic. Nákup auta bude ten první krok. Čím více zpráv typu Německo zpomaluje, počet zakázek klesá, tím méně důvěry a tím více zrušených obchodů. Více takových „skvělých“ manažerských rozhodnutí o pozdržení nákupu, investice a krize opravdu dorazí.
Došli
Byli jsme před nedávnem na Slovensku. Navštívili jsme několik známých a bylo naprosto jedno, jestli jsme v Čadci, Trnavě nebo Bratislavě, jednohlasně bylo slyšel toto, „došli lidi“. Myšleno zaměstnanci. Došli všude. Na stavbě, v supermarketu, na servise nebo v restauraci. Důvod? Podobný jako u nás. Mnoho zahraničních firem s dostatkem zakázek vyrábějících tu komponenty pro automobilový průmysl nebo přímo vyrábějící auta. Učňovské školství v podobné situaci jako u nás a v zahraniční „záchrana“ v podobě šikovných automechaniků, karosářů či lakýrníků … nikde. Slovenské řešení? Velice pragmatické a účinné. Nepřijít o ty stávající. Nechtěl bych vás unudit detailem, jak to jednoduché řešení provádí, ale napovím. Je to v přístupu k zaměstnancům.
Kdy jindy provádět růstové změny než v dobách konjunktury. Za krize to půjde těžko. |
Nejsou a nebudou
Jen upozorňuji ty, co čtou sporadicky, zejména AutoExpert či spřátelený Motofocus.cz, že pracovníci došli i u nás a nebudou. Zejména buďte na pozoru, pokud zaslechnete, že ve vašem okolí otvírá nový výrobní závod čehokoliv, protože se v brzké době stane, že vaši stávající zaměstnanci budou obesláni nabídkou, kterou bude těžké odmítnout a vy dorovnávat. Tak proč to konkurenci svým nedobrým přístupem k zaměstnancům ještě usnadňovat. Nemáme prostor, abych se rozepisoval, co všechno pro zaměstnance můžete udělat, ale na položení jednoduché otázky je čas vždy. Jsou u vás zaměstnanci opravdu spokojení?
Závěr
Černobylem jsem začal a atomovou elektrárnou i skončíme. Obdivuji mnohé z vás. Podnikání v naší branži není jednoduché. Provoz jaderné elektrárny to zrovna není, ale chtěl bych je vidět v Dukovanech zvládat to, co vy v deseti nebo dvaceti lidech. Není špatné čas od času připomenout si, že podnikáte téměř 30 let, máte za sebou a taky ještě před sebou stovky zákazníků. Jste zodpovědní za desítky zaměstnanců a společnost nepatří anonymnímu státu, jako ty Dukovany, ale vám. Mějte to na paměti.
Komentáře