Regulace životního prostředí musí být spravedlivá – konference CLEPA Aftermarket 2024 je za námi

2. dubna 2024, 10:29

Trh s náhradními díly pro automobilový průmysl v Evropě prochází transformací, kterou formují politika udržitelnosti, technologický pokrok a měnící se regulační rámec. Patnáctého ročníku konference CLEPA Aftermarket, která se konala těsně před nadcházejícími volbami do Evropského parlamentu, se zúčastnila řada odpovědných osob, odborníků a představitelů trendů, kteří poskytli poznatky a strategické nápady pro konkurenceschopnější ekosystém mobility.

CLEPA AMCON 2024

Akce, která se konala 20. a 21. března v Bruselu pod názvem „Digitální a udržitelná řešení pro konkurenceschopný aftermarket“, přilákala více než 250 účastníků včetně špičkových řečníků z Evropské komise a průmyslu. Generální tajemník CLEPA Benjamin Krieger ve svém uvítacím projevu uvedl:

„Dosažení cílů strategie udržitelného rozvoje bude možné pouze s veřejnou podporou investic do nových technologií a zavedením konzistentních a soudržných pravidel. S výhledem na evropské volby je důležité poznamenat, že jsme byli svědky pěti let nebývalé politické a regulační aktivity – nyní je čas zaměřit se na provádění těchto politik.”

Prezident CLEPA Matthias Zink potvrdil její závazek vytvářet politiku, který podporuje opatření v oblasti klimatu a zároveň podporují konkurenceschopný průmysl EU:

„Celkový regulační rámec v Evropě musí zůstat ambiciózní, ale zároveň flexibilní, aby umožnil neustálé inovace a umožnil všem řešením hrát svou roli. To nám pomůže dosáhnout našich cílů rychleji a efektivněji a zároveň zohlednit volbu spotřebitelů.”

CLEPA AMCON 2024 – průběh

Během prvního dne konference CLEPA představila skupina 10 inovativních start-upů špičkové technologie v oblasti elektrifikace, udržitelnosti, zpracování velkých objemů dat a umělé inteligence a nabídla pohled na budoucí aftermarketové služby. Kanadská společnost BL Innovare získala ocenění za prezentaci svého systému bezkontaktní kontroly křižovatek, který je schopen zachytit tisíce měření za sekundu a nabízí komplexní kontrolu vozidla, od dokumentace stavu karoserie až po měření úhlů kol.

Druhý den konference se první zasedání zaměřilo na legislativní prostředí a výhled pro evropský aftermarket a připravilo půdu pro diskusi o trendech v odvětví a regulačních změnách.

Debbie Capellová ze společnosti S&P Global nastínila hlavní trendy, které ovlivňují evropský aftermarket, včetně elektrifikace a nástupu čínských elektromobilů. Louise Wohrne (přečtěte si náš rozhovor), předsedkyně Fóra pro udržitelnost automobilového trhu s náhradními díly (FAAS), zdůraznila závazek sdružení podporovat udržitelnost v celém hodnotovém řetězci trhu s náhradními díly. Mariam Lochoshviliová z organizace Next Automotive Aftermarket Generation (NAAG) se zaměřila na to, jak lze zlepšit získávání a udržení talentů v automobilovém průmyslu. Sebastian Kempf ze společnosti McKinsey představil případ demonstrující, jak generativní umělá inteligence odemyká nové příležitosti v oblasti mobility a trhu s náhradními díly.

Marcus Sacré a Thomas Funke ze společnosti Osborne Clarke přednášeli o významu právních předpisů o údajích týkajících se oprav a údržby (RMI) a nařízení o blokové výjimce pro motorová vozidla (MVBER) a zdůraznili problémy s jejich prosazováním. Po prezentaci následovala panelová diskuse zaměřená na to, jak zajistit rovné podmínky pro autoservisy. V panelu zasedli Mark Nicklas, vedoucí oddělení mobility Generálního ředitelství pro vnitřní trh Evropské komise, Laurianne Krid z FIA Region I, Jeremy Smith ze společnosti Belron a Jan-Willem van der Linden z CECRA. Diskuse se zaměřily na úlohu regulačního rámce při udržování konkurenceschopnosti mezi subjekty aftermarketu.

Přestože Komise projednává sektorové právní předpisy týkající se přístupu k datům, skupina zdůraznila, že bezprostřední prioritou je regulace bezpečného přístupu k palubní diagnostice (OBD) a zajištění bezpečné instalace náhradních dílů. CLEPA požaduje sektorovou legislativu a podporuje záměr Komise regulovat bezpečný přístup k OBD pouze v případě, že budou pokryta všechna rozhraní vozidel. Bylo dosaženo shody ohledně potřeby jasného právního rámce pro zachování hospodářské soutěže a možnosti volby pro spotřebitele, přičemž jako základní pilíře, jejichž význam v budoucnu poroste, se jeví právní předpisy týkající se RMI a MVBER.

Závěrečné zasedání konference se zaměřilo na dopad technologie umělé inteligence (AI) a elektrifikace na aftermarket. Stefan van Dalen (Hella), Adnan Cemal (Hella Gutmann) a Bastian Mertens (AHEAD Automotive) diskutovali o řešeních aftermarketového servisu založených na AI, která pomáhají technikům orientovat se ve složitých technologiích. Alma Oprasic (Exfluency) představila překladatelský nástroj využívající umělou inteligenci pro vícejazyčnou technickou dokumentaci a návody k opravám. Richard Stooß (Authentic Vision) a Alfred Wimmer (Dana) ukázali, jak inteligentně zapojit zákazníky prostřednictvím bezpečného ověřování produktů. Bas Wintjes (WESP) vysvětlil, jak lze data využít k tomu, aby byly servisy ještě efektivnější a ziskovější, a Marlies Doornenbal (Auto Totaal Houten) a Michael Dittmar (Dittmar & Stachowiak) uzavřeli zasedání zdůrazněním významu investic do servisu a údržby elektrických vozidel.

Frank Schlehuber, hlavní konzultant pro trhy CLEPA, zakončil 15. ročník konference optimisticky:

„Jsme na správné cestě k udržitelnosti a technologie, jako je umělá inteligence, hrají klíčovou roli při zjednodušování procesů ekologické a digitální transformace. Komise se zaměřila na vypracování nového nařízení o bezpečném přístupu k údajům OBD, ale výzvou zůstává rozšíření tohoto obecného řešení na všechna dostupná rozhraní vozidel. Vyzývám všechny, aby se zasazovali o bezpečný a spravedlivý přístup k rozhraním vozidel, který je nezbytný pro zachování ekologického a konkurenceschopného, jakož i cenově dostupného a pro spotřebitele přívětivého ekosystému mobility v Evropě.”

Další ročník konference CLEPA Aftermarket je plánován na jaro 2025.

Portál MotoFocus byl mediálním patronem konference CLEPA AMCON 2024.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!