KYB představuje tlumič se speciální konstrukcí

MaK, 16 dubna 2018, 18:20

Zcela nový Citroën C5 Aircross byl představen v roce 2017 a byl vybaven tlumiči pérování se speciální konstrukcí od KYB. Tlumiče pérování s hydraulickými dorazy v obou koncových polohách zajišťují tomuto vozu vynikající jízdní komfort.

KYB tlumič pérování s hydraulickými dorazy pro Citroen

Aktivní zavěšení kol se dostává i do běžných osobních vozidel a to i různých kategorií. Díky spolupráci mezi KYB a skupinou PSA bylo vyvinuto nové zavěšení kol založené na pasivních tlumičích mající vynikající parametry. Tato technologie byla prvně použita právě v modelu Citroën C5 Aircross. Citroën to nazývá Progresivní Hydraulické Tlumení.

Tajemství v tomto revolučním systému odpružení spočívá v dvojitém hydraulickém dorazu tlumičů. Celkový zdvih tlumičů pérování může být rozdělen do tří rozdílných úseků a v každém úseku tlumiče poskytují zcela jiné tlumící charakteristiky. První úsek je okolo centrální polohy zdvihu a je to klasická konvenční pracovní část tlumiče využívající ventilkový systém generující tlumící síly. Druhý a třetí úsek jsou koncové polohy tlumiče ke konci jeho zdvihu (při stlačení a při odskoku). Právě zde přichází na řadu speciální hydraulický doraz, který v těchto polohách přidá dodatečnou tlumící sílu pro lepší absorpci nárazu.

Toto rozdělení dovoluje tlumiči, aby jeho hlavní ventilkový sytém byl zaměřen na komfort a jeho hydraulické dorazové části přebraly práci v náročnějších pracovních podmínkách. Aby bylo dosaženo vhodného tlumícího účinku v obou koncových polohách, musí mít dorazy vhodné tlumící účinky s velmi rychlou odezvou. Tyto dorazy poskytují nebývalý jízdní komfort, který Citroën popisuje jako “efekt létajícího koberce”. Vozidlo pluje silnicí a vznáší se nad nerovnostmi vozovky.

Princip fungování dorazu při odskoku spočívá v tom, že speciální plastový segment, umístěný ve vnitřní trubce tlumiče se deformuje a tím určí pracovní část pro působení tlaku oleje. Když se dorazový kroužek dotkne tohoto segmentu vytvoří se zcela nová olejová komora, ze které může olej unikat pouze přes předem daný odtokový otvor. Tento řízený průtok generuje hydraulickou sílu, kterou lze naladit nastavením otvoru v segmentu. Kromě toho lze pracovní oblast hydraulického dorazu měnit změnou deformační délky vnitřní trubky.

Při stlačení je princip podobný. Nová olejová komora je vytvořena interakcí polymerní součásti umístěné v pístu tlumiče a přesnou kovovou trubkou v níž je ventilkový systém stlačen. Polymerová komponenta je vytvořena se štěrbinami pro průchod oleje, což umožní vyladění celého systému. Aby se dosáhlo požadovaného maximálního tlumícího účinku, je v podsestavě základního ventilu umístěn přídavný ventil. Instalace hydraulických dorazů umožňuje výrobci automobilů zjednodušit jiné komponenty odpružení, jako je například externí doraz. Také může zcela zjednodušit provedení podvozku díly eliminacím vibrací a rázů jdoucích do karoserie.

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!