Dayco: tlumič vibrací klikové hřídele

12. července 2019, 12:27

Firma Dayco, přední dodavatel autodílů pro automobilový průmysl a aftermarket, je také významným hráčem na poli originálního vybavení (OE) tlumičů torzních vibrací, které vyrábí pro mnoho významných výrobců jak osobních automobilů, tak i nákladních vozů v Evropě a na celém světě.

Dayco: tlumič vibrací klikové hřídele

Moderní pohonné jednotky jsou konstruovány tak, aby poskytovaly optimální kombinaci výkonu a točivého momentu, nízkou spotřebu paliva a minimální emise z výfukových plynů. To však způsobuje výrazné vibrace motoru, které jsou ještě zintenzivněny tlakem ve spalovacích komorách motoru, a to převážně u dieselových jednotek.

Tyto vibrace jsou přenášeny klikovou hřídelí a mají tak významný vliv na hnací systémy motoru. Pro snížení tohoto problému vyvinuli inženýři společnosti Dayco tlumič vibrací neboli DPV.

Obvykle bývá instalován přímo ke klikové hřídeli, tlumič redukuje vibrace, které způsobují hlavní problém opotřebení mnoha součástek motoru. Systém zvyšuje životnost celé pohonné jednotky a zvyšuje také pohodlí cestujících ve vozidle.

Existují tři druhy, jejich výběr záleží na typu řemenice:

  • Jednoduchý
  • Dvojitý
  • Odpojovací (Decoupler)

Namísto přímého připojení ke klikové hřídeli je jednoduchá řemenice integrována přímo do FEAD systému, čímž poskytuje dostatečnou redukci vibrací.

Dvojitý typ obsahuje dva pryžové prvky v kovových částech, které jsou navrženy tak, aby absorbovaly vibrace různých frekvencí. Jsou určeny pro tlumení vysokých vibrací, například v moderních dieselových motorech.

Ačkoliv odpojovací (decoupler) typ obsahuje pryžový kroužek, tlumící funkce provádí kovové pružiny. Používá se na motorech nejnovější generace s vysokým výkonem a umožňuje systému FEAD vyrovnat se s mnoha kilometry a nepříznivými podmínkami, zejména u aplikací, které mají funkci BSG.

Výměna řemenice

Stejně jako u každé části, která v průběhu času podléhá opotřebení, mohou se i zde vyskytnout problémy. Řemenice může ztratit svou účinnost a někdy se dokonce i zlomit, což samo o sobě zvyšuje riziko selhání jiných částí pohonu motoru.

Aby se předešlo těmto problémům, měly by být řemenice zkontrolovány, zda nevykazují známky opotřebení, jako například zvláštní zvuky, nepříjemné vibrace nebo oscilaci řízení. Kontrola by měla probíhat vždy po 40.000 milích (cca 65.000 km) nebo při výměně řemene. Dayco navrhuje, aby byly tlumiče vyměněny pokaždé, když je vyměněn rozvodový řemen.

Technici si však musí být vědomi toho, že ke správné kontrole je nutné vyjmout tlumič z motoru, protože musí být zkontrolována přední i zadní strana. Ať už k výměně dojde či nedojde, je třeba po kontrole vyměnit šrouby, které jsou vyrobeny tak, že plní svou funkci pouze při prvním nasazení, poté už nemusí splňovat konstrukční požadavky.

Aftermarketová řešení

Společně se všemi výrobky, které společnost Dayco vyrábí, jsou DPV vyráběny ve stejných výrobních halách s identickými standardy, takže ať už je tlumič určen pro OE segment nebo aftermarket, má vždy nejvyšší kvalitu.

Pro maximální pohodlí a pro udržení nejvyšších standardů v průběhu instalace je každý tlumič, který vyžaduje i výměnu šroubů, dodáván se správnými šrouby. Tento fakt a využití v 95 % vozidel činí z modelu Dayco DPV jedinečnou volbu pro náročného profesionála v oblasti aftermarketu.

Další informace týkající se výrobků v OE kvalitě naleznete na adrese www.dayco.com.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!