Bosch prodlužuje životnost baterií do elektromobilů

, 17 července 2019, 11:27

Čím starší jsou baterie, tím nižší je jejich výkon a kapacita a tím kratší je dojezd elektromobilu. Aby baterie vydržely déle, Bosch vyvíjí nové služby založené na cloudu doplňující řízení baterií vozidel.

Bosch prodlužuje životnost baterií do elektromobilů

Bosch dostává baterie z elektromobilů s cloudem. Novými službami založenými na datech výrazně zlepšujeme výkon a životnost baterií,“ říká Dr. Markus Heyn, jednatel společnosti Robert Bosch GmbH.

Chytré softwarové funkce na cloudu průběžně analyzují stav baterie a přijímají opatření proti stárnutí článků. Ty dokáží snížit opotřebování nejdražší součásti elektromobilu až o 20 %. Rozhodující roli přitom hrají data o vozidle a jeho okolí v reálném čase. Cloudové služby využívají tyto údaje pro optimalizaci každého jednotlivého nabíjení a poskytují řidičům přímo na displeji na míru šité tipy, které se týkají šetření baterie.

Prvním zákazníkem nových služeb, které Bosch shrnuje pod souhrnným názvem „Battery in the cloud“, je čínský poskytovatel v oblasti mobility DiDi s vedoucím postavením na trhu. Společnost vybaví pilotní vozový park v čínském Xiamen bateriovým servisem Bosch.

Přesná analýza v reálném čase

Podle odborníků je průměrná životnost dnešních lithium-iontových baterií osm až deset let a 500 až 1.000 nabíjecích cyklů. Většinou je garantovaný kilometrový výkon v rozmezí 100.000 až 160.000 kilometrů. Rychlé nabíjení baterie, velké množství nabíjecích cyklů, příliš sportovní způsob jízdy a extrémně vysoké, případně příliš nízké teploty však představují pro baterie stres. To způsobuje jejich předčasné stárnutí. Úkolem služeb Bosch založených na cloudu je rozpoznat takovéto spouštěče stresu a bránit se proti nim.

K tomuto účelu se nejprve přenesou všechna relevantní data týkající se baterií – například aktuální teplota okolí a chování při nabíjení – v reálném čase na cloud, kde se pomocí algoritmů strojového učení data vyhodnotí. Bosch tak nezobrazuje jen aktuální stav baterií v jakémkoliv okamžiku, ale poprvé také dokáže poskytnout spolehlivou prognózu ohledně zbývající životnosti a výkonu baterie. To je novinka, protože doposud ještě nebylo možné přesně předpovědět, jak rychle se baterie v elektromobilu opotřebuje.

„Výkonné baterie s dlouhou životností dále zvýší vhodnost elektromobility pro každodenní využití,“ říká Heyn.

Dalším rysem inteligentních softwarových funkcí je využití kolektivního „swarm“ principu: algoritmy použité při analýze totiž vždy vyhodnocují údaje celého vozového parku, nikoliv pouze jednotlivých vozidel. Tato kolektivní inteligence představuje klíč k ještě rychlejšímu rozpoznání ještě většího množství stresových faktorů pro baterie vozidel.

Opatření proti zatížení článků

Nové poznatky o aktuálním stavu baterie umožňují společnosti Bosch chránit baterie i před stárnutím. Příklad: plně nabité baterie stárnou při zvlášť vysokých nebo nízkých teplotách rychleji. Pokud se ovšem stav nabití elektrického zásobníku sníží o pár procentních bodů, chrání to baterie před nechtěným opotřebením.

Služby Bosch založené na cloudu se tak starají o to, aby se baterie nenabíjely na 100 %, pokud je příliš teplo nebo zima. Na základě údajů z cloudu bude možné baterie do budoucna také lépe udržovat a opravovat. Pokud bude například rozpoznána vada nebo defekt baterie, dostane řidič nebo provozovatel vozového parku okamžitě upozornění. Pokud to bude možné, bude baterie v servisu opravena ještě dříve, než by se neopravitelně poškodila nebo došlo k jejímu úplnému výpadku.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!