LED retrofity jsou možnými nástupci halogenových žárovek používaných v motorových vozidlech. Narva právě rozšířila jejich sortiment nabízený na českém trhu.
Halogenové žárovky jsou nadále tím nejběžněji používaným typem osvětlení v automobilovém průmyslu. To však neznamená, že jejich konstrukce z období před několika lety je stejná jako ta momentálně prodávaná. Systematický vývoj nových technologií výrazně vylepšil jejich parametry, zejména prodloužením světelného paprsku a zvýšením barevné teploty. Nelze je však srovnávat s hodnotami xenonových výbojek nebo souprav sestavených z LED diod.
„Inženýři proto vyvinuli hybridní konstrukci – ponechali jádro halogenové žárovky a místo skleněné baňky a vlákna namontovali hliníkový korpus se systémem vysoce výkonných LED diod. Toto řešení má několik jedinečných vlastností, které zvyšují jejich užitkovou hodnotu. Je to především možnost přímé montáže těchto retrofitů do objímek svítidel navržených pro halogenové žárovky. „Pro majitele vozidla je jediným finančním nákladem nákup retrofitů,“ říká Wioletta Pasionek, Marketing Manager Centra Europe z Lumileds Polsko, výrobce a distributora automobilového osvětlení značek Narva a Philips.
Další charakteristikou je výrazné zlepšení parametrů osvětlení – jak délky paprsku, jeho barvy a jasu, tak mezní čáry. V případě typů H4 a H7 určených pro hlavní světlomety jsou srovnatelné s kvalitami xenonu. Kromě toho bylo dosaženo trvanlivosti produktu na několik let.
Narva již má v nabídce takové retrofity, které jsou rovnocenné populárním halogenovým žárovkám. Řada Range Power LED se skládá ze dvou základních typů H4 a H7 a z řady pomocných – T10, P21W Red, P21/5W Red, W21 Red a Festoon (38 mm).
Doplňují je právě uvedené typy – HB3/HB4, HIR2, H11 a Fog H8/H11/H16. Všechny se vyznačují barevnou teplotou 6.000 K, která je obdobou denního světla. Všechny typy jsou kompatibilní s elektrickou instalací 12 a 24 V.
Samostatnou otázkou u LED retrofitů je odvádění tepla. Narva ji vyřešila použitím čtyř proužků vyrobených z čisté mědi. Při příležitosti rozšíření řady Range Power LED o H4 a H7 se změnila barva opletu z černé na modrou. To však nebude mít vliv na dosud používané čárové kódy produktů.
„LED retrofity mají mnoho užitkových výhod a skutečný dopad na kvalitu osvětlení silnice a vozidla. Jedná se však o tak nové řešení, že dosud probíhají výzkumy a testy za účelem udělení homologace pro jejich používání na veřejných silnicích. Výjimku tvoří typy retrofitů používané uvnitř vozidla, které lze používat bez omezení. Na jejich příkladu je dokonale vidět, jak se mění kvalita osvětlení ve srovnání s klasickými žárovkami, které se používaly doposud,“ dodává Wioletta Pasionek.
Honza K., 1. října 2019, 9:38 0 0
A to má homologaci pro provoz na pozemních komunikacích?
Odpověď
Redakce, 1. října 2019, 9:52 0 0
Prozatím ne, jak zmiňuje paní Pasionek v posledním odstavci. Prozatím probíhají výzkumy a testy za účelem udělení homologace pro jejich používání na veřejných silnicích.
Odpověď