NGK V-Line: Nabídka pro profesionály

21. října 2019, 13:14

Zavedení sortimentu zapalovacích svíček řady V-Line společností NGK Spark Plug Europe nastartovalo obrovský úspěch této řady, který trvá od počátku 90. let až do současnosti. Do této chvíle společnost NGK prodala stovky milionů zapalovacích svíček této řady. Tento příběh nekončí s rozvojem sortimentu, protože NGK reaguje na aktuální potřeby trhu neustálým doplňováním rychle rotujících položek do nabídky.

Zapalovací svíčka NGK V-Line 1

Existuje mnoho důvodů úspěchu nabídky řady V-Line. Jedním z nejdůležitějších je široká škála použití a tím výrazné pokrytí trhu rychle rotujícími položkami. Ale začněme od začátku. Sortiment řady V-Line umožňuje pokrýt mnoho modelů automobilů na základě omezeného počtu typů zapalovacích svíček. Navíc nabídka svíček V-Line je charakteristická systémem krátkého číslování, který maximálně zjednodušuje správu skladu a jeho doplňování. Nepodstatná není ani skutečnost, že tento sortiment nabízí nejmodernější technologii zapalování na trhu. Je to možné díky tomu, že firma NGK je předním světovým výrobcem zapalovacích svíček a prakticky každý výrobce automobilů používá její výrobky do prvovýroby.

Na druhou stranu NGK nabízí na aftermarketu produkty, které převzala přímo ze spolupráce s prvovýrobou. Jinak řečeno, většina z 54 zapalovacích svíček řady V-Line se používá také pro tovární výbavu. Nabídka zahrnuje zapalovací svíčky s V-drážkou na středové elektrodě, svíčky používající drahé kovy, svíčky s polo klouzavou jiskrou a víceelektrodové zapalovací svíčky.

15 nových svíček V-Line od roku 2015

V posledních třech letech společnost NGK Spark Plug Europe přidala do sortimentu V-Line 15 nových zapalovacích svíček, z nichž každá byla navržena ve spolupráci s výrobci automobilů. Níže je uveden stručný přehled zmiňovaných výrobků.

Zapalovací svíčka V-Line 41 (ZFR5P-G) byla vyvinuta v úzké spolupráci s koncernem Volkswagen pro tříválcové motory používané v modelech vozů Seat, Škoda a VW. Má zvětšené kovové tělo, které zaručuje spolehlivé zapalování. Středová elektroda je vyrobena z odolné slitiny niklu. To stejné platí pro svíčku V-Line 44. Dokonale se hodí pro motory VW Group o objemu 1,2, 1,4 nebo 1,6 litru. Kromě vlastností svíčky V-Line 41 je charakteristická zemnící elektrodou s měděným jádrem, čímž se zvyšuje odvod tepla.

Svíčky V-Line 42 (ZKR7A-10) a V-Line 43 (DCPR7E-N-10) byly vyvinuty pro prvovýrobu Fiatu a nacházejí se jako tovární vybavení v modelech Alfa Romeo, Fiat a Lancia. Obě mají 12 mm závit a speciální středové elektrody ze slitiny niklu. Navíc se svíčka V-Line 42 vyznačuje konstrukčně upraveným jiskřištěm o délce 5 mm a vyčnívajícím izolátorem zajišťujícím optimální charakteristiku zapalování.

V-Line 45 (TR5B-13) je svíčka s dlouhým závitem, vyvinutá ve spolupráci s Fordem. Její středová elektroda je také vyrobena z niklové slitiny, která zabraňuje ztrátě jiskry. Díky závitu o délce 25 mm a průměru 14 mm bylo možné v hlavě motoru vytvořit větší prostor pro chladicí kanálky. Tato svíčka je ideální pro mnoho motorů Ford s objemem od 1,3 do 1,6 litru, které jsou namontovány v modelech Ka, Fiesta, Focus, B-Max, C-Max nebo Mondeo.

Svíčky V-Line 40 (ZFR5F-11) a V-Line 49 (LZKR6B-10E) jsou výsledkem spolupráce NGK Spark Plugs s firmami Hyundai a Kia. Svíčka ZFR5F-11 se vyznačuje speciálně konstrukčně provedeným jiskřištěm a zaručuje dokonalé spalování v mnoha motorech s objemem 1,4 l a 1,6 l vyrobených od roku 2009. V novějších motorech o objemu 1,4 l a 1,6 l je továrně montována svíčka LZKR6B-10E. Má dlouhý a úzký závit o délce 26,5 mm a používá se v modelech Hyundai i30, ix20, stejně jako ve vozech značky Kia – Cee’d, Rio, Soul a Venga.

15 nových svíček NGK V-Line

Zapalovací svíčky s drahými kovy zajišťují nejvyšší trvanlivost

Další z těchto špičkových zapalovacích svíček používají drahé kovy. Jsou to svíčky V-Line 50 (PFR7S8EG), 51 (PLZKAR6A-11) a 52 (PZFR6R). Mají precizní středovou elektrodu s laserově svařovanou platinovou špičkou. Použití drahých kovů umožňuje, aby středová elektroda byla extrémně odolná vůči vynechávání jiskry. V důsledku toho se mezera mezi středovou a vnější elektrodou prakticky nemění po celou dobu životnosti zapalovací svíčky, což vede k vysoké spolehlivosti zapalování. Kromě toho tvar středové elektrody zaručuje rovnoměrné rozložení plamene ve spalovací komoře, čímž se zvyšuje účinnost tohoto procesu. A navíc dlouhý a úzký závit svíčky šetří místo v motoru a zároveň poskytuje větší prostor pro chladicí kanálky.

Zapalovací svíčka V-Line 50 je továrně montována v turbo motorech TFSI koncernu VW a také v motorech bez přeplňování. Proto je lze nalézt v mnoha současných modelech Audi, VW, Seat a Škoda. Svíčka V-Line 51 byla vyvinuta ve spolupráci s Nissanem a Renaultem pro motory o objemu 1,6, 1,8 a 2,0 litru, které jsou namontovány ve vozech jako Nissan Micra, Qashqai a X-Trail, a také Renault Fluence, Laguna 4 a Megane 3. V-Line 52 je další zapalovací svíčka vyvinutá společně s VW pro motory TFSI EA111 o objemu 1,4 litru.

A naposledy uvedla společnost NGK Spark Plug Europe na aftermarket zapalovací svíčky V-Line 53 (ZFR5F) a V-Line 54 (LZKAR7A). Mají stejnou konstrukci s továrně montovanými díly a jsou dokonalou náhradou mnoha automobilů značek BMW, Opel, Citroen, Nissan, Peugeot a Renault.

Výrazně zvětšené pokrytí trhu

Výše zmíněné svíčky ukazují jen několik, ale zato velmi výmluvných příkladů toho, že nabídka V-Line je formována trhem. Firma NGK Spark Plug Europe analyzuje aktuální potřeby trhu pomocí statistik prodeje výrobců automobilů a podle údajů o složení evropského vozového parku, a poté doplňuje sortiment o potřebné zapalovací svíčky. Díky tomu mají distributoři a servisy přístup k nejmodernějším technologiím a rozsáhlému sortimentu, který garantuje nejlepší pokrytí trhu. 15 svíček řady V-Line představených v posledních třech letech zajišťuje spolehlivé zapalování u více než 7.000 modelů aut. Jen položky V-Line od čísla 46 do 54 zahrnují zapalovací svíčky v OE kvalitě pro 16 milionů vozidel jezdících po evropských cestách.

Utahovací moment: často ignorovaný

Při výměně nové zapalovací svíčky je nezbytné pamatovat na správný utahovací moment. Příliš vysoký utahovací moment vede k ohnutí a napnutí závitu, což způsobuje poruchy v oblasti odvodu tepla a může tak dojít k přehřátí elektrod svíčky. Kromě toho existuje riziko povrchových výbojů, čímž se středové a vnější elektrody mohou roztavit a spojit. Také následky příliš nízkého utahovacího momentu mohou být vážné. Jednou z příčin je fakt, že po zahřátí se hlava motoru a tělo svíčky různě roztáhnou. Těsnicí kroužek kompenzuje tento jev a zabraňuje úniku tlaku z válce. Nemůže však splnit svůj úkol, pokud svíčka není dostatečně utažena. V této situaci dochází ke ztrátě komprese. Aby toho nebylo málo, dochází také k poruchám odvodu tepla, což vede k přehřátí svíčky. Navíc utažení zapalovací svíčky příliš malým kroutícím momentem může způsobit její vibrace, což vede k prasknutí izolátoru nebo středové elektrody ba dokonce k poškození pístu.

Správný utahovací moment pro zapalovací svíčky NGK závisí mimo jiné na průměru závitu a druhu použitého těsnění. Příslušné hodnoty lze snadno zjistit v tabulce utahovacích momentů nebo v katalozích. Na obalech zapalovacích svíček NGK je uveden úhel namísto utahovacího momentu. Jedná se o další ověřenou metodu instalace zapalovacích svíček používanou v mnoha zemích včetně Japonska, kde je vyráběna většina zapalovacích svíček NGK. Použití správného utahovacího úhlu vyžaduje použití úhlového klíče místo dynamometrického. Oba způsoby instalace zapalovacích svíček jsou stejně bezpečné a přesné.

Více informací naleznete na stránkách www.ngkntk.pl, a technické detaily jsou k nalezení v interaktivní formě na technické platformě NGK https://tekniwiki.ngk.de.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!