Kabinové a vzduchové filtry CORTECO: Protože vzduch, který vidíte, se nedá dýchat

, 15. března 2021, 10:48

Obrovské množství dopravních prostředků, velký počet průmyslových objektů, mnoho staveb, … – to vše přispívá ke vzniku znečištění v ohromném měřítku. Kromě mikroskopických částic půdy, sazí a kouře vznikajících při spalování fosilních paliv, se v okolním vzduchu potýkáme také s mnoha alergeny, jako je pyl, aromáty nebo estery a také s nepříjemnými pachy.

Při řízení automobilu vytváří díky vysoké rychlosti proud vzduchu tunelový efekt, který způsobuje, že se znečištění dostává do kabiny v mnohem koncentrovanějších dávkách než při chůzi v podobném prostředí, což představuje větší riziko pro zdraví cestujících. Proto všechny ventilační a klimatizační systémy nebo sání motoru vyžadují instalaci filtračního systému.

Porovnání velikostí částic
Pro porovnání: Lidský vlas: průměr 40-120 µm; PM1: částice spalin, viry (Ø<1 µm); PM2,5: částice spalin, kovů (Ø<2,5 µm); PM10: částice prachu, plísně (Ø<10 µm)

O tom, jak začala historie kvalitní filtrace vzduchu

Podle legendy se v 50. letech 20. století stal průkopníkem filtračního byznysu šofér člena představenstva Hanse Freudenberga, který byl velký elegán a velmi mu záleželo na jeho vzhledu. Přišel s nápadem použít netkané materiály k zamezení průniku sazí a pouličního prachu do kabiny, což by udržovalo jeho oblečení bezvadně čisté.

Získal kousek netkané textilie vyrobené v továrnách Freudenberg a umístil jej do potrubí přívodu vzduchu. Za zmínku stojí, že tyto materiály vyráběla skupina Freudenberg již od roku 1936, přičemž ve svých počátcích měly úplně jiný účel. Používaly se jako podšívka oděvů nebo k výrobě čisticích pomůcek pro domácnost, jako jsou například utěrky na okna Vileda.

Vraťme se ale zpět k příběhu šoféra – Hans Freudenberg předal jeho nápad vědcům, kteří se zabývali vývojem vláken. Cílem zadání bylo vyčistit vzduch netkanými materiály. Od filtračních rohoží vyrobených v roce 1957 se toto odvětví dále rozvíjelo po šest desetiletí, aby konečně v roce 2009 mohla vzniknout nezávislá značka: Freudenberg Filtration Technologies.

Kabinové filtry byly původně doménou pouze těch nejprestižnějších a nejexkluzivnějších automobilů, avšak postupem času se klimatizační systémy v automobilech, a s nimi i kabinové filtry, staly základním prvkem téměř každého vozidla.

Filtrační papír, který se používá hlavně pro filtrační vložky, má určitou propustnost, která však není dostatečná ke splnění potřeb systému cirkulace vzduchu. To vede k významnému poklesu tlaku a ke snížení množství přiváděného vzduchu.

Od 50. let 20. století ve firmy Corteco neustále zdokonalovali a vylepšovali materiály a technologie filtrů.

Na konci 80. let představili výrobci automobilů pylové filtry Corteco jako součást prvovýrobního standardu. Dnešní auta by byla bez takových filtrů nekompletní. To by vedlo k tomu, že by se do kabiny a našich dýchacích cest dostával pyl, částice půdy a sazí, jemný prach a jiné nečistoty.

Pylový filtr CortecoPylový filtr se vyrábí technologií vrstvení, takže připomíná něco jako sendvič, kde každá vrstva má jiný úkol. Jedna slouží k zastavení větších částic, druhá k zachycení plynů a další je zodpovědná za nejjemnější částice. Netkaná textilie, která je základním materiálem kabinových filtrů Corteco, má velmi vysokou propustnost, avšak na druhé straně umožňuje zachytit i malé částice o průměru 2 mikrony (0,002 milimetru!). Náhodně motaná vlákna vytvářejí neprůchodný labyrint pro všechny nežádoucí částice a nechávají prostor pro volný proud čistého vzduchu. Tlaková ztráta se blíží nule, což má za následek téměř neomezený přívod vzduchu do systémů zodpovídajících za přívod vzduchu a ventilaci.

Úkol kvalitního filtru však nekončí zachycením mikroskopických škodlivých částic. Takový filtr také zabraňuje vstupu různých škodlivých plynů do kabiny.

Použití další vrstvy obsahující aktivní uhlí, umožnilo adsorpci nepříjemných pachů a dráždivých plynů, jako je ozon nebo benzen (ty způsobují bolesti hlavy a kašel).

Například ozon, který je dráždivým plynem, může vést k bolestem hlavy a vysoušení očí a krku. Filtry COMBI s vrstvou aktivního uhlí umožňují účinné zablokování více než 99 % tohoto plynu.

Filtr s aktivním uhlímDalší výhodou aktivního uhlí je, že dokáže zachycovat významnou část vlhkosti ze vzduchu, a tím se stát jedním z prvků vybavení pasivní bezpečnosti vozidel. Zamlžená okna jsou příkladem takového nebezpečí, které výrazně snižuje viditelnost. Tyto situace se odehrávají hlavně v místech a ročních obdobích, kdy v průběhu dne dochází k velkým rozdílům v teplotě a vlhkosti.

Ošetření klimatizačního okruhu ozonem je dobrým řešením pro dezinfekci a odstranění všech nepříjemných pachů. Po vyčištění ventilačního systému je pak dobré důkladně vyvětrat kabinu a instalovat nový kabinový filtr Combi nebo ještě lépe filtr micronAir proTect s modrou vrstvou.

Kabinové filtry MicronAir proTect jsou založeny na novém typu materiálu, skládají se ze čtyř filtračních vrstev, z nichž každá odpovídá za jiný typ filtrace. Syntetická vlákna různých velikostí zadržují prachové částice, od hrubozrnných po mikroskopické, a zajišťují proti nim téměř stoprocentní ochranu. Umožňují také 100% filtraci všech alergenů > = 2 µm a spór plísní ze vzduchu. Ochrana proti zápachu a dráždivým plynům je zajištěna vrstvou s aktivním uhlím. Zbývající alergeny jsou neutralizovány díky poslední modré vrstvě na bázi organické ovocné kyseliny

Kabinové filtry MicronAir Alergeny mohou být také velmi nebezpečné za jízdy. Například za situace, kdy jedeme rychlostí 80 km/h a dráždivé látky nás nutí kýchnout, ujedeme „poslepu“ 22 metrů. Tato vzdálenost se samozřejmě zvyšuje v závislosti na rychlejší jízdě vozidla.

Přísady v modré vrstvě filtrů micronAir proTect, které neobsahují biocidy a jsou s částicemi nano-stříbra, jsou zdravotně nezávadné a mají dlouhou životnost.

Vzduchové filtry

Stejně jako my, i motory musí dýchat.

Vzduchové filtry Corteco

Pro správnou funkci dnešních motorů je nezbytné, aby byl přiváděný vzduch co nejčistší – bez vlhkosti, prachu a jemných částic. Zároveň u nich nesmí docházet k poklesu tlaku během celé jejich životnosti.

Rostoucí tlakové ztráty vzduchu přiváděného do motoru mají za následek zvýšenou spotřebu energie při stejném účinku. Postupem času, kdy dojde k ucpání filtru jemnými částicemi, se zvyšuje spotřeba paliva i množství CO2 emitovaného do atmosféry. Standardní filtry vykazují nepříznivé odporové vlastnosti.

Vlákna filtračních materiálůDíky neustále vylepšovanému vysoce výkonnému filtračnímu materiálu mají plně syntetické vzduchové filtry Corteco vynikající filtrační vlastnosti a jsou velmi účinné z hlediska úspory energie.

Vlákna v netkaných filtračních materiálech jsou vyrobena ze dvou typů polymerů – jeden tvoří jádro filtru a druhý slouží pro vnější plášť. Díky této pokročilé technologii lze snadno vytvářet vlákna různé tloušťky o vysoké pevnosti, což se promítá do životnosti filtru.

Dobrá filtrace vede nejen ke snížení spotřeby paliva a emisí skleníkových plynů, ale je také velmi důležitá pro životnost celého motoru.

Správně vyčištěný vzduch znamená lepší proces spalování a méně „surového“ nespáleného paliva, což přímo ovlivňuje degradaci motorového oleje. Absence pylu a jemných částic se zase promítá do prodloužené životnosti mechanických částí, jako jsou turbíny, písty a ventily.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!