Konec standardních baterií? Závěry konference Clarios.

, 21. června 2021, 16:27

Pandemie nezastavila vývoj technologií, a to ani v automobilovém průmyslu. Trh se neustále mění, jak dokázala společnost Clarios během své online konference. Výrobce baterií na ní podrobně seznámil zájemce a novináře s nejnovějšími trendy v oblasti automobilových baterií.

Online konference Clarios
Z leva: Dr. Christian Rosenkranz, Dr. Werner Benade i Christian Riedel z firmy Clarios.

Clarios v pandemické realitě

První část konference společnosti Clarios vedl Werner Benade, viceprezident a generální ředitel pro region EMEA, a zaměřil se na strategii společnosti přijatou v souvislosti s pandemií koronaviru. Strategie byla založena na třech pilířích – péči o zaměstnance, zajištění stálosti výroby a dodavatelského řetězce a podpoře zákazníků. Díky zavedené politice se výrobci baterií podařilo vyhnout se odstávkám továrny a problémům s dodávkami.

Werner Benade se ve svém projevu věnoval také současným výzvám na trhu, které nás mohou čekat v příštích pěti letech. Podle něj je trh s automobilovými bateriemi v současné době ovlivňován třemi hlavními faktory. Prvním z nich je poptávka zákazníků po stále větším množství elektrické energie – například kvůli zvýšenému důrazu na komfort, bezpečnost a konektivitu v dnešních automobilech. Druhým pilířem změn jsou právní předpisy a nařízení Evropské unie, které předpokládají, že klimatické neutrality bude dosaženo do roku 2050. Výrobci OEM se zaměřují na zlepšení palivové účinnosti, aby pomohli chránit životní prostředí. Třetím indikátorem změn je vozový park, v němž se zvyšuje podíl elektromobilů a vozů s prvky autonomie.

Úloha 12V baterií v automobilismu zítřka

Druhým řečníkem konference byl Christian Rosenkrantz, viceprezident společnosti Clarios pro vztahy s průmyslem a vládou v regionu EMEA, který vysvětlil historii výroby baterií AGM, která začala v roce 2003 v německém městě Zwickau – ve stejném městě, kde se kdysi vyráběly ikonické a na českých i slovenských silnicích dobře známé trabanty. V současné době je hlavním sídlem společnosti Hannover, kde místní továrna každoročně navyšuje výrobu baterií.

Společnost Clarios má ve svém portfoliu různé typy baterií – standardní, které jsou v případě „klasických“ spalovacích vozů jediným zdrojem energie, a také baterie pro hybridní a elektrická vozidla. V tomto případě se kromě standardních baterií používají i 12V baterie, které jsou pro správnou funkci vozu nezbytné kvůli zvýšenému elektrickému zatížení a bezpečnostním funkcím.

Konstrukce 12V baterií umožňuje napájení základních funkcí vozu například při výpadku vysokonapěťového obvodu – to zahrnuje posilovač řízení, provoz světel a brzdového systému. V současné době jsou tyto baterie instalovány do přibližně 90 milionů automobilů ročně. Používají se také v automobilech vybavených systémy automatického sledování provozu vozidla. Princip je jednoduchý – čím více technologických inovací se do automobilů instaluje, tím větší je poptávka po nízkonapěťových řešeních, která zajistí dostatečné napájení.

12V akumulátor v elektrických vozidlech

Proč jsou 12V baterie budoucností automobilismu?

Odpověď na tuto otázku se skrývá ve statistikách a analýze trhu. V roce 2020 bude výroba vozidel využívajících 12V baterie představovat malé procento z celkového počtu, ale odhaduje se, že poroste tempem 3 % ročně. V roce 2030 již budou mít tyto baterie významný podíl nejen v prvovýrobě, ale také na aftermarketu.

prognóza výroby 12V baterií

Baterie a životní prostředí

Z výše uvedené tabulky vyplývá, že podíl baterií AGM (absorbent glass mat) a EFB (enhanced flooded lead-acid battery) určených pro vozidla vybavená systémem start-stop poroste ještě rychleji. Jsou jedním z nejdůležitějších výrobků společnosti Clarios a jsou velmi žádané v odvětví spalovacích motorů. V současné době je více než 90 % všech nových vozidel v Evropě vybaveno technologií start-stop. Osmdesát procent nových vozů s technologií start-stop má baterie AGM a EFB od společnosti Clarios.

Olověné baterie jsou produktem, který spotřebitelé recyklují nejčastěji – častěji než papír, lepenku nebo sklo. Ve spolupráci se zákazníky a partnery vyvinula společnost Clarios uzavřený přístup k vývoji, výrobě, obnově a recyklaci baterií pro vozidla, jehož cílem je účinnější a udržitelnější přístup k ukládání energie. Baterie značky Clarios jsou navrženy tak, aby umožňovaly recyklaci 99 % materiálů použitých při jejich výrobě. Díky tomu je společnost schopna vyrábět nové baterie z materiálů z použitých výrobků.

Technologie baterií AGM

Souhrn

Automobilový průmysl stále roste. Koronavirus, odstávky továren a problémy v dodavatelských řetězcích se neukázaly jako překážka. I přes dočasné zpomalení dodavatelé nejnovějších technologií neustále zavádějí novinky, které mají za cíl zvýšit kvalitu jejich komponentů. Společnost Clarios na konferenci představila svůj pohled na tuto problematiku, podle které jsou 12V baterie budoucností trhu s automobilovými bateriemi. Splňují požadavky rostoucího vozového parku na světě, zaručují odpovídající komfort používání a bezpečnost řidičů. Na našich silnicích budeme potkávat stále více elektromobilů, a proto musí dodavatelé a výrobci dílů čelit výzvě splnit nejnovější technologické požadavky.

Připomeňme, že baterie vyráběné koncernem Clarios se prodávají pod značkou VARTA.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!