Bosch: Průkopnická práce v automobilové IT džungli

8. listopadu 2021, 15:41

Odborníci z průmyslu a vědy nyní chtějí společně vytvářet standardizovaná pravidla a procesy, aby elektroničtí spoluhráči ve vozidle neztráceli rytmus. Protože pouze koordinovaná souhra všech je předpokladem toho, aby se nové funkce ve vozidle a kolem něj v budoucnu vyvíjely rychleji a bezpečně se dostaly k řidičům – po celou dobu životnosti vozidla.

Od srpna 2021 na tom pracuje celkem 13 firem a výzkumných institucí v rámci projektu „Software-Defined Car“ (zkráceně: SofDCar).

„Díky novému pohledu na software a data vytváříme základy pro mnohem větší flexibilitu při práci s novými funkcemi a daty v moderních vozidlech“, říká Dr. Andreas Westendorf. Ten vede projekt u vedoucí společnosti konsorcia, společnosti Bosch.

Tříletý projekt spolufinancuje Spolkové ministerstvo hospodářství a energetiky (BMWi) částkou 43 milionů eur.

Mezi partnery projektu z průmyslu patří BooleWorks GmbH, ETAS GmbH, Mercedes-Benz AG, P3 digital services GmbH, T-Systems International GmbH, Vector Informatik GmbH, ZF Friedrichshafen AG a jako přidružený partner státní agentura e-mobil BW GmbH. Kromě toho se jako renomované vědecké instituce účastní Universität Stuttgart (Univerzita Stuttgart), Forschungsinstitut für Kraftfahrwesen und Fahrzeugmotoren Stuttgart (FKSF) (Výzkumný ústav pro automobilovou techniku a motory vozidel Stuttgart (FKSF)), FZI Forschungszentrum Informatik (FZI Výzkumné centrum pro informační technologie) a Karlsruher Institut für Technologie (KIT) (Technologický institut Karlsruhe (KIT)).

Zvládnout komplexitu dat a umožnit průběžné aktualizace

V některých případech je v dnešních vozidlech instalováno více než 100 řídicích jednotek. Vysoká složitost elektrických a elektronických systémů a jejich architektury se bude v budoucnu nadále zvyšovat, ale zároveň musí zůstat zvládnutelná. Pouze tak bude možné v budoucnu kdykoli aktualizovat funkce vozidla během celého životního cyklu automobilu – alespoň po dobu 20 let – a aby zůstaly bezpečné. Proto je více než kdy jindy zapotřebí soubor pravidel pro bezproblémovou spolupráci různých elektronických součástí a systémů ve vozidle. Cílem projektu SofDCar je zajistit, aby se v budoucnu všechny aktualizace a upgrady softwaru řídily pravidly a procesy, které je umožní kontrolovat a zajistí použití jednotné metodiky pro funkční a IT bezpečnost.

Tímto způsobem se jednotlivé programy nebudou vzájemně rušit a v systému budou fungovat bezchybně. „Projekt „SofDCar“ si vzal za úkol zmapovat džungli informačních technologií v autě. Cílem je zásadním způsobem uspořádat procesy tvorby a údržby softwaru pro oblast vozidel prostřednictvím moderních vývojových nástrojů napříč firmami a metodami DevOps. To dá možnost komplexnějším funkcím a bezpečnostním metodám, které jsou vyžadovány například také pro automatizovanou jízdu.

Nové digitální dvojče pro architekturu vozidel budoucnosti

Součástí projektu je vývoj rozšířeného digitálního dvojčete, tj. virtuálního obrazu vývojových a provozních dat vozidla. V budoucnu bude toto dvojče zahrnovat data distribuovaná ve vozidle a v cloudu – od výroby vozidla až po jeho sešrotování. To zjevně přesahuje obraz, který byl dříve zachycen pod pojmem digitální dvojče, protože poprvé pokrývá celý životní cyklus moderního vozidla a zahrnuje také domény cloudu, aplikací, backendu i vývojových systémů.

Tímto způsobem chce projekt zajistit, aby se informační tok dat o vozidlech a verzích softwaru táhl jako červená nit všemi databázemi a servery. Aktualizace softwaru a nové digitální funkce a služby tak lze kdykoli snáze, a především rychleji implementovat.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!