Jablonecký závod ZF Automotive Czech pozval média do zákulisí výroby a vývoje špičkových brzdových systémů pro mobilitu nové generace v rámci akce ZF Experience Day. Naše redakce byla při tom.
Jablonecký závod ZF Automotive Czech slaví 70. výročí výroby. Při této příležitosti předvádí nejnovější implementace Průmyslu 4.0. V samotném závodě existuje několik příkladů implementací Průmyslu 4.0, včetně digitalizace na všech linkách (Digital Shopfloor), využití eKanbanu nebo vývoj využití softwaru Digital Twin. V závodě je již více než 60 robotů s automatizačními systémy ve výrobě EPB (elektrické parkovací brzdy) nebo v oblasti obrábění (technologie ETD).
“Jsme hrdí na to, že můžeme být v čele vývoje a výroby brzdových systémů, které jsou nezbytnou součástí integrovaných bezpečnostních systémů vozidel ZF,” řekl Tomáš Janeček, ředitel závodu ZF Automotive Czech v Jablonci. “Jablonecký závod ZF slaví 70. výročí, ale naše procesy jsou v souladu s 21. stoletím. Díky vyspělým konstrukčním, vývojovým a zkušebním zařízením jsme schopni řídit celý výrobní proces od návrhu, přes testování až po výrobu,” dodal Janeček.
Výroba a vývoj špičkových brzdových systémů
Jablonecká výroba ZF Automotive Czech zahrnuje široké portfolio brzdových komponentů a systémů, které jsou nezbytnou součástí integrovaných bezpečnostních systémů ve vozidlech. Jako systémový dodavatel využívá ZF své odborné znalosti v oblasti brzd k vývoji integrovaných řešení. Například implementuje asistenty pro automatické nouzové brzdění a vyhýbání se nebezpečí prostřednictvím součinnosti brzd, senzorů a elektronických řídicích jednotek. Ty mohou pomoci zabránit střetu s jinými vozidly nebo chodci nebo snížit závažnost nehody. Brzdy z Jablonce používá řada předních světových automobilových značek.
Kromě pokročilé výroby brzd pro přední výrobce automobilů investuje ZF v Jablonci do svých kompetencí v oblasti vývoje a konstrukce komponentů brzdových systémů a brzdových asistentů (např. ABS nebo ESC) a testování prototypů na zkušebních stavech nebo přímo ve vozech na zkušebních okruzích. Kromě toho inženýři ZF vyvíjejí, konstruují a testují systémy ovládání brzd s podtlakovým posilovačem, hlavním brzdovým válcem a zásobníkem brzdové kapaliny, jakož i přední a zadní kotoučové brzdy včetně elektrické parkovací brzdy (EPB).
Elektrická parkovací brzda
Společnost ZF, která před více než 20 lety vyvinula kotoučovou brzdu s elektrickou parkovací brzdou, produkuje nyní již šestou generaci brzdy EPB. EPB započalo trend elektrifikace brzdových systémů a je předchůdcem plnohodnotného systému „brake-by-wire“(elektrické ovládání brzdy bez mechanické vazby).
“S přechodem na stále vyšší úroveň pokročilé bezpečnosti, automatizovaného řízení a elektrifikace vozidel budou brzdové systémy hrát klíčovou roli při plnění předpisů, umožňovat nové funkce a zajišťovat rekuperaci brzdné energie. Navíc hrají zásadní roli při zvyšování bezpečnosti řidičů,” – řekl Tomáš Janeček, ředitel závodu ZF Automotive Czech v Jablonci.
70 let jabloneckého závodu
Historie vývoje a výroby brzd začala v Jablonci v roce 1952 založením národního podniku Autobrzdy. V roce 1993 vstoupil do firmy zahraniční investor, společnost Lucas plc., což byl počátek nového názvu společnosti Lucas Autobrzdy s.r.o. Na přelomu století závod koupila americká společnost TRW Automotive, kterou v roce 2015 převzala společnost ZF. V průběhu roku 2018 byla část obrábění přemístěna do nové pobočky v Rychnově u Jablonce nad Nisou. Kromě toho zde byla zavedena nová unikátní technologie v rámci ZF – lakování brzd.
V současné době závod zaměstnává více než 1000 lidí a výrazně těží ze synergií mezi strojírenským vývojem výrobků, testováním a moderní produkcí.
Komentáře