Hlavní součástky systému vzduchového odpružení – vzduchové pružiny a vzduchové vzpěry – obsahují pryžové vaky. Pryž je přírodní produkt náchylný k opotřebení, a proto se gumové díly opotřebovávají jako první. Pryž často vysychá a v místech, kde se vzduchový vak při pohybu pružiny neustále roluje nahoru a dolů po pístu, vznikají malé praskliny. Při prohlídce vozidla se doporučuje zkontrolovat, zda měchy nemají tyto malé praskliny, a pokud jsou přítomny, vyměnit je, aby se předešlo tomu, že praskliny časem přerostou ve větší problém.
Kvalitní vzduchová pružina by se měla obvykle vyměňovat každých šest až deset let. Vnější podmínky, včetně klimatu, stavu vozovky a neustálých nečistot a úlomků z vozovky, rovněž ovlivňují fungování a životnost těchto komponentů vzduchového odpružení. Navíc při nižších teplotách je pryž tužší a méně pružná, zatímco při vyšších teplotách pryž rychleji vysychá. Jak vysoké, tak nízké teploty mohou dát již opotřebovanému měchu poslední impuls k prasknutí.
Kvalita má zásadní význam, co se životnosti výrobku týče. Kromě pryže jsou důležité i další součástky, včetně objímek, O-kroužků a materiálu pístu. Ačkoli některé levné vzduchové pružiny dostupné na aftermarketu vypadají na první pohled stejně jako originální díl, rozdíly mohou být docela zásadní! Ústupky, jako je použití horší pryže, dílů nižší třídy a/nebo upevnění konstrukce pístu, mohou mít za následek roztržení při nižším tlaku, obtížnou montáž, zhoršený komfort tlumení a vyšší NVH (hluk, vibrace a drsnost). Společnost Arnott chce zajistit bezpečnou jízdu s výrobky s dlouhou životností, a proto vybírá nejkvalitnější pryže (Continental ContiTech) a další komponenty Tier 1 pro své vzduchové pružiny a vzpěry.
Když se vzduchová pružina/vzpěra definitivně opotřebuje, doporučuje se její výměna ve dvojicích. I když se netěsnost projevuje pouze na jedné straně vozidla, doporučuje se vyměnit i druhou stranu. Pryž vzduchové pružiny/vzpěry na opačné straně byla s největší pravděpodobností vystavena stejným silničním a povětrnostním podmínkám jako strana, na které došlo k poruše, a proto čelila stejnému opotřebení. Je tedy vysoce pravděpodobné, že pokud nebude vyměněna i vzduchová pružina/vzpěra, která neselhala, bude mít v blízké budoucnosti podobné problémy jako ta, která selhala.
Běžně se u klasických tlumičů doporučuje výměna v párech, aby se zabránilo rozdílům v účinnosti tlumení na stejné nápravě. Tento rozdíl ve funkčnosti tlumení mezi novými a starými tlumiči platí i pro vzduchové vzpěry. Pokud se nevyměňují v párech, dochází k podstatnému zhoršení jízdních vlastností, ovladatelnosti a stability vozidla, což může vést k nepředvídatelnému chování za jízdy a nebezpečným situacím.
Ačkoli výměna v párech není u většiny dílů Arnott povinná, přesto je doporučovaná. Zajistí nejen bezpečnou a pohodlnou jízdu, ale pravděpodobně také předejde další cestě do servisu.
Autorem výše uvedených informací je společnost Arnott – Air Suspension Products. Společnost Arnott má více než 30 let zkušeností s konstrukcí a výrobou kvalitních dílů vzduchového odpružení pro aftermarket. Výrobky Arnott jsou vyráběny z nejkvalitnějších originálních součástek, aby bylo zajištěno jejich správné uchycení a funkce. Každý výrobek je důkladně testován v závodech v USA a Evropě a jeho výkon je vyladěn tak, aby splňoval požadavky konkrétních modelů vozidel.
Komentáře