Technologická společnost ZF představila své portfolio inovativních technologií více než 600 zástupcům přibližně 40 čínských výrobců automobilů na akci “Next Generation Mobility Days” v Šanghaji. Během ukázek a technických diskusí se zákazníci mohli seznámit s nejnovějšími řešeními pro elektromobilitu, automatizované řízení, pasivní bezpečnost a technologii propojeného podvozku pro softwarově definovaná vozidla. K nejvýznamnějším událostem na závodní dráze Formule 1 v Šanghaji patřila první prezentace čistě elektromechanického brzdového systému “Dry Brake-by-Wire” a čínské premiéry elektricky poháněného koncepčního vozidla EVbeat a bezmagnetického elektromotoru I2SM.
“Budoucnost mobility se rychle mění směrem k elektricky poháněným, automatizovaným a softwarově definovaným vozidlům,” řekl Stephan von Schuckmann, člen představenstva společnosti ZF.
“V Číně, největším a nejdynamičtějším automobilovém trhu na světě, budeme i nadále investovat a růst společně s našimi čínskými zákazníky v Číně i po celém světě – “rychlostí Číny”. Vidíme proto významný potenciál pro zvýšení našeho podílu na čínském trhu a současného podílu čínského trhu na našich celosvětových prodejích, který v současné době činí dobrých 17 %.”
Světová premiéra: čistě elektromechanický brzdový systém
Nový elektromechanický brzdový systém, známý také jako “dry” brake-by-wire, byl veřejnosti poprvé na světě představen v Šanghaji. Tento typ brzdového systému již nevyžaduje žádnou brzdovou kapalinu, protože brzdný tlak již není vytvářen tlakem kapalin v hydraulickém systému, ale elektromotory. Brzdové signály z pedálu do elektromotoru jsou rovněž přenášeny čistě elektricky.
V porovnání s konvenčními brzdovými systémy umožňuje nový brzdový systém brake-by-wire, stejně jako již zavedený systém Integrated Brake Control (IBC), kratší brzdnou dráhu, lepší rekuperaci brzdné energie a nižší náklady na údržbu.
Inovativní brzdový systém pro softwarově definovaná vozidla byl vyvinut v síti vývojových center ZF v Číně, USA a Německu.
Čínská premiéra: Koncepční vůz EVbeat a elektromotor bez magnetů
V Šanghaji byly poprvé v Číně představeny dvě významné novinky v oblasti e-mobility: koncepční vůz EVbeat s elektrickým pohonem EVSys800 a bezmagnetový elektromotor I2SM.
Jednotka EVSys800 v koncepčním vozidle EVbeat je modulární 800voltový pohon a skládá se z výkonové elektroniky z karbidu křemíku, elektromotoru a redukční převodovky. Navzdory mimořádně kompaktní konstrukci a nízké hmotnosti není pohon EVbeat skoupý na výkon: koncepční vozidlo má na zadní nápravě k dispozici maximální točivý moment 5 200 newtonmetrů – s pro automobily jedinečně vysokým koeficientem 70 newtonmetrů točivého momentu na kilogram hmotnosti.
Díky kompaktní redukční převodovce a patentované technologii “pleteného vinutí” elektromotoru od společnosti ZF ušetří pohon 50 milimetrů zástavbového prostoru na šířku a umožňuje tak prostorově úspornou, souosou instalaci u hnací nápravy.
S celkovou hmotností 74 kilogramů je pohon EVSys800, standardizovaný na stejný výkon jako nejnovější pohon ZF řady 800 Volt, přibližně o 40 kilogramů, tedy o třetinu, lehčí.
S elektrickým pohonem I2SM vyvinula společnost ZF nejkompaktnější elektromotor bez magnetů a vzácných zemin na světě. Bude se jednat o udržitelnou a výkonnou alternativu ke konvenčním elektrickým pohonům. Na rozdíl od koncepcí tzv. elektromotorů s vnějším buzením, které jsou již dnes k dispozici bez magnetů, přenáší I2SM (In-Rotor Inductive-Excited Synchronous Motor) společnosti ZF energii pro magnetické pole prostřednictvím indukčního budiče uvnitř hřídele rotoru. Díky tomu je motor jedinečně kompaktní s maximální hodnotou výkonu a točivého momentu.
Postavení Číny jako strategického trhu se dále posiluje
Technologie představené na Next Generation Mobility Days byly vyvinuty společně globálními i regionálními týmy společnosti ZF, přičemž mnoho produktů bylo vyvinuto čínskými zaměstnanci. Poskytovat čínskému trhu ty nejlepší produkty a technologie je dlouhodobým závazkem společnosti ZF vůči čínskému trhu.
Od vstupu společnosti ZF na čínský trh v roce 1981 Čína neustále posiluje svou pozici jednoho ze strategických klíčových trhů společnosti. Čína se pro společnost ZF stává důležitým místem pro globální zavádění výrobků a technologií. Například software cubiX pro řízení pohybu vozidel nebo elektrické 800voltové pohony s karbidem křemíku byly v Číně poprvé uvedeny do sériové výroby.
Během posledních pěti let společnost ZF zvýšila své investice do výzkumu a vývoje v asijsko-pacifickém regionu z 220 milionů eur v roce 2019 na 380 milionů eur v roce 2022. Podíl výzkumu a vývoje na tržbách se zvýšil z 2,8 % na 4 %.
Komentáře