Elring – das Original objasňuje! Měděný sprej a těsnění hlavy válců

23. března 2024, 12:07

Mezinárodně působící školící tým společnosti Elring, který udržuje kontakt s mnoha různými autoservisy a mechaniky, se vždy podivuje nad tímto pravidelně se opakujícím dotazem. Buďto během technického tréninku nebo občas také zcela potichu na konci školení. 

Můžu, mám, musím používat měděný sprej při montáži nového těsnění hlavy válců? 

Odpověď je vždy stejná: Ne, nepoužívejte měděný sprej. 

Proč se nemá měděný sprej používat?

K lepšímu porozumění si musíme nejprve vyjasnit, jaké konstrukční typy těsnění hlavy válců se nyní v autoservisech používají. Používají se buďto těsnění z kovu a měkkého materiálu nebo vícevrstvá ocelová těsnění. Protože která normální autodílna běžně pracuje s tuningovými motory nebo oldtimery, kde se někdy používají měděná těsnění hlavy válců? O těchto měděných těsněních se dozvíte více později. 

Aby byl motor těsný, musí nejprve povrchy bloku motoru a hlavy válců odpovídat údajům výrobce, a to především z hlediska drsnosti a hloubky povrchových nerovností. Pouze při splnění těchto parametrů může těsnění hlavy válců naplno využít svůj potenciál a spolehlivě, a především dlouhodobě utěsnit motor. V tom se vícevrstvé ocelové těsnění a těsnění kov/měkký materiál liší. Pokud nejsou známy specifikace výrobce týkající se kvality povrchu, lze použít specifikace společnosti Elring. 

Jak ovlivňuje měděný sprej funkci těsnění hlavy válců

Těsnění hlavy válců z kovu/měkkého materiálu

Konstrukce se zdá být jednoduchá. Kovový nosič a oboustranně slepený nebo mechanicky zafixovaný měkký materiál. Utěsnění spalovacího prostoru je dáno ocelovým rámem. Ten umožňuje zvýšení tlaku a spolehlivě tak utěsňuje spalovací prostor. Čeho zde chceme docílit nerovnoměrně rukou nastříkanou vrstvou mědi? 

Utěsnění průchodů pro motorový olej a chladicí kapalinu je zajištěno silikonem, který je metodou sítotisku nanesen na obou stranách. Silikonový pás je zpravidla vysoký 0,05 mm. U obzvláště namáhaných motorů se nachází také rozdílné tloušťky vrstev, aby i zde bylo zajištěno definované zvýšení tlaku. Dodatečná vrstva sprejem nanesené mědi by toto zvýšení tlaku vyrovnala a způsobila tak nepatřičný tlak. Přímým následkem by pak bylo tzv. rosení motoru, a to buď motorovým olejem, nebo chladicí kapalinou, nebo obojím. 

# 828.807 Rozdílná tloušťka vrstvy sítotisku

U některých těsnění z kovu a měkkého materiálu se na konci výrobního procesu ještě po celé ploše provádí tzv. „Micro-Sealing“. Tato vrstva má tloušťku jen maximálně 25 µm a je potřebná k dosažení mikroskopického utěsnění povrchu. Přestříkání měděným sprejem by tuto funkci znehodnotilo. 

Mnohá těsnění z kovu a měkkého materiálu obsahují dodatečný elastomerový prvek. Měď určité elastomery poškozuje, tento chemický proces se nazývá autooxidace. Při vestavbě těsnění hlavy válců autodílna nerozpozná, z jakého elastomeru je tento prvek vyroben, proto zde hrozí obzvláště vysoké riziko vzniku netěsnosti. 

# 833.048 Elastomerový prvek

Vícevrstvé kovové těsnění hlavy válců

Již název mluví za vše. Těsnicí funkci plní definovaný počet ocelových vrstev a ve spojení s těmito jednotlivými vrstvami prolisy a zadržovače. V závislosti na designu těsnění se mohou prolisy a zadržovače nacházet uvnitř nebo také vně k bloku motoru a hlavě válců. Jak prolisy pro utěsnění spalovacího prostoru, tak také prolisy pro utěsnění chladicí kapaliny a motorového oleje jsou pokryty vrstvou elastomeru, který je odolný vůči vysokým teplotám. Tloušťka vrstvy je v rozsahu 0,015 mm a 0,030 mm a liší se podle polohy. Kromě toho může být tloušťka vrstvy také různě výškově profilovaná. Vnější obrys může být silnější nebo může být tloušťka vrstvy kolem spalovacího prostoru částečně zvýšena. 

Těsnění Elring

Těsnění hlavy válců sestávající ze dvou funkčních vrstev, vnitřní nosné vrstvy a vrstvy s prolisy a zadržovači. 

A opět otázka: Co má ručně nastříkaná měděná vrstva způsobit? V nejlepším případě: nic. Pravděpodobnost způsobení předčasné netěsnosti je velmi vysoká. 

Pokud by byla měď opravdu tím lepším řešením pro mikroutěsnění než je elastomer, pak by se používala také do prvovýroby a na aftermarketu. 

Jak se měděný sprej popisuje?

Na plechovkách spreje je uvedeno první upozornění. Vhodné pro těsnění hlavy válců. Není však uvedena žádná informace, jak má na těsnění hlavy válců působit. 

Další uvedené vlastnosti: odolný vůči vysokým teplotám, vysoká chemická odolnost, elastický, vodivý, tvárný. 

To je sice pěkné, ale které vlastnosti měděného spreje vytvoří z těsnění hlavy válců, které je vyrobeno podle měřítek OE, ještě lepší těsnění hlavy válců? Žádné! 

Měděná těsnění hlavy válců

Jedno technicky smysluplné použití měděného spreje však existuje. Avšak pouze ve spojení s těsněními z čisté mědi. Toto se ale používá pouze v oblasti tuningu nebo u historických vozidel, u kterých bylo již ve výrobě použito měděné těsnění. Firmy, které vyrábí vysoce výkonné motory, si nechávají své speciální know-how pro sebe. K těmto znalostem patří také kvalita povrchu bloku motoru a hlavy válců a vhodné použití šroubů a matic. Totéž platí i pro historická vozidla. 

A ještě na závěr

Není žádný důvod používat měděný sprej na vícevrstvá ocelová nebo kov/měkký materiál těsnění hlavy válců.   

Další informace naleznete na stránkách firmy ELRING.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!