Společnost ZF pokračuje ve strategické reorganizaci

21. března 2025, 14:34

Společnost ZF Friedrichshafen AG dosáhla ve fiskálním roce 2024 tržeb ve výši 41,4 miliard eur (2023: 46,6 miliard eur). Nominální pokles o zhruba 11 procent je silně ovlivněn jednorázovým efektem dekonsolidace produktové řady montáže náprav (tržby: 2,6 miliardy eur). V organickém vyjádření činil pokles tržeb přibližně 3 procenta. Upravený EBIT dosáhl výše 1,5 (2023: 2,4) miliardy eur, což odpovídá upravené marži EBIT ve výši 3,6 (2023: 5,1) procenta.

Tyto údaje jsou v souladu s aktualizovaným výhledem, který společnost ZF vydala v září 2024. Společnost důsledně pokračuje v nastaveném kurzu výkonnostních programů a strategické reorganizace, který zahájila před dvěma lety s cílem otevřít jednotlivé oblasti podnikání pro partnerství, což jim umožní dosáhnout lepších růstových příležitostí.

„Rok 2024 jasně ukázal, jak velkému tlaku je naše odvětví a naše společnost vystavena,“ řekl ve čtvrtek při prezentaci výroční zprávy ve Friedrichshafenu generální ředitel společnosti ZF Dr. Holger Klein. „Těmto výzvám čelíme jasným strategickým akčním plánem. Jeho cílem je snížit zadlužení společnosti ZF a rozvinout společnost v agilnějšího a ziskovějšího technologického lídra. Tato cesta, na kterou jsme se vydali před dvěma lety, nás stojí mnoho energie. Přesto po ní budeme i nadále odvážně a důsledně pokračovat, protože vidíme, že se objevují první úspěchy.“

Společnost ZF pokračovala v realizaci své strategie „Posílení silných stránek – uvolnění potenciálu“ s cílem optimalizovat své portfolio.

„To nám dává nový manévrovací prostor,“ řekl Klein. „Pokračujeme v cílených investicích do klíčových oblastí, jako jsou podvozky, užitková vozidla a průmyslová technika, jakož i do našeho poprodejního trhu, které již patří mezi tři nejlepší ve svých segmentech. Hledáme partnerství v oblastech elektromobility, elektroniky a asistenčních systémů řidiče, abychom tyto oblasti do budoucna posílili a uvolnili růstový potenciál. To nám pomůže ještě více sladit tyto divize se zákazníky a trhy a vytvořit ekosystém pro mobilitu budoucnosti, který nás učiní agilnějšími a celkově silnějšími.“

Úspěšná založení společných podniků

V září loňského roku společnost ZF dokončila vyčlenění své divize pasivních bezpečnostních systémů, které bylo zahájeno v roce 2022. Tato obchodní jednotka nyní působí na trhu samostatně a úspěšně pod názvem ZF LIFETEC. V dubnu 2024 byla založena společnost ZF Foxconn Chassis Modules GmbH, společný podnik pro podvozkové systémy osobních automobilů se společností Foxconn, největším světovým výrobcem elektroniky. Vývojové partnerství s výrobcem softwaru pro automobilový middleware KPIT Technologies, které trvá od roku 2021, bylo převedeno na nezávislou softwarovou společnost Qorix. Middleware Qorix je navržen tak, aby pomohl výrobcům vozidel vyrovnat se se stále rostoucí složitostí softwaru a zároveň si zachoval plnou kontrolu nad jeho softwarovou architekturou. Americký výrobce polovodičů Qualcomm nedávno začal spolupracovat se společností Qorix na používání middlewaru na svých platformách systémů na čipu.

„Všechny tyto kroky nám umožní dosáhnout nového růstu v těchto oblastech podnikání, posílit naši finanční základnu a vytvořit flexibilitu pro cílené investice,“ vysvětlil Klein.

Kromě těchto strategických a strukturálních změn již společnost ZF zahájila výkonnostní programy pro oblast osobních a užitkových vozidel a další projekt, jehož cílem je posílit konkurenceschopnost německých poboček do roku 2023.

„S těmito programy jdeme správným směrem, dosahujeme udržitelných zlepšení a pokračujeme v práci na kompenzaci narůstajících výzev. Tímto způsobem zajišťujeme, aby naše společnost a její pracovní místa byla vhodná pro budoucnost,“ uvedl Klein. Dodal, že Německo zůstane i v budoucnu ústředním pilířem společnosti ZF, ale že potřebuje efektivnější strukturu a přizpůsobení personálních kapacit pokračujícímu očekávání slabší poptávky na trhu. „Jsme si vědomi, že to pro naše zaměstnance v některých případech znamená výrazné škrty. Naším cílem je zachovat co nejvíce pracovních míst a provést nezbytné škrty společensky co nejpřijatelnějším způsobem,“ zdůraznil Klein.

V loňském roce došlo v Německu ke snížení personální kapacity o přibližně 4 000 pracovních míst (ekvivalentů plného pracovního úvazku/FTE), a to především částečným odchodem do důchodu, fluktuací, vypršením dočasných pracovních smluv a hromadným zkrácením týdenní pracovní doby.

K 31. prosinci 2024 zaměstnávala společnost ZF po celém světě 161 631 lidí (2023: 168 738), což je přibližně o 4 % méně než v předchozím roce. V Německu se počet zaměstnanců rovněž nominálně snížil přibližně o 4 procenta na 52 027 (2023: 54 447).

Náklady na restrukturalizaci mají dopad na bilanci společnosti

Ve fiskálním roce 2024 dosáhla společnost ZF konsolidovaných tržeb ve výši 41,4 (2023: 46,6) miliard eur. Nominální pokles o zhruba 11 % oproti předchozímu roku je ovlivněn dekonsolidací produktové řady pro montáž náprav a jejím převedením do společného podniku ZF Foxconn Chassis Modules k 30. dubnu 2024, což odpovídá jednorázovému efektu ve výši 2,6 miliardy eur. Po očištění o dopady fúzí a akvizic a měnové vlivy klesly organické tržby z prodeje přibližně o 3 %.

„Hospodářský vývoj zůstává slabý a my zaznamenáváme nižší objemy jak v segmentu osobních, tak i v cyklicky se měnícím segmentu užitkových vozidel,“ uvedl finanční ředitel Michael Frick.

Přesto většina divizí dosáhla lepších výsledků než trh. Divize ZF Aftermarket těžila zejména z nižšího objemu obchodů s novými vozidly a vyšších požadavků na servis. Její tržby organicky vzrostly o přibližně 12 % na 3,6 (2023: 3,3) miliardy eur v roce 2024. Z regionálního pohledu zůstala Evropa (EMEA) regionem s nejvyššími tržbami, na který připadá 47 procent, následuje Severní Amerika s 27 procenty a asijsko-pacifický region s 23 procenty.

Upravený EBIT skupiny ZF dosáhl výše 1 504 (2023: 2 367) milionů EUR, což odpovídá upravené marži EBIT ve výši 3,6 (2023: 5,1) procenta. Volný peněžní tok upravený o aktivity v oblasti fúzí a akvizic činil 305 (2023: 1 382) milionů eur. Vysoké rezervy na restrukturalizační náklady ve výši přibližně 600 milionů eur vedly k čistému výsledku ve výši minus 1 020 milionů eur. V důsledku toho vzrostl čistý dluh na konci roku 2024 na 10 467 milionů eur (2023: 9 982 milionů eur); podíl vlastního kapitálu činil 19,2 procenta.

„Přestože se z hlediska tržeb, EBIT a cash flow pohybujeme uprostřed našeho prognózovaného rozpětí upraveného v září, nemůžeme být samozřejmě s finančními výsledky v roce transformace, jako je tento, spokojeni,“ uvedl Frick, ale zdůraznil: “V roce 2017 jsme se dostali na úroveň, která byla v září upravena: „Opatření, která jsme zahájili, jsou nezbytná k tomu, abychom se znovu připravili na budoucí růst. Začínají se projevovat, i když se to zatím neprojevuje ve výsledcích za rok 2024 kvůli zaúčtovaným nákladům na restrukturalizaci, které se vrátí až v tomto a následujících letech.“

Výdaje na výzkum a vývoj („R&D“) dosáhly stejné výše jako v předchozím roce a činily 3,6 miliardy eur (2023: 3,5 miliardy eur). Míra výzkumu a vývoje – v poměru k nižším příjmům – dosáhla 8,6 % (2023: 7,6 %). Investice do nemovitostí, strojů a zařízení dosáhly 2,3 miliardy eur (2023: 2,2), což odpovídá míře investičních nákladů ve výši 5,4 (2023: 4,8) procenta.

Finanční aktivity v roce 2024

Ve fiskálním roce 2024 společnost ZF splatila dluhy ve výši 2,3 miliardy eur a několika finančními operacemi vytvořila plánovací zajištění. V lednu společnost ZF vydala zelené dluhopisy v hodnotě 800 milionů eur. V dubnu následovala transakce se zelenými dluhopisy v USA, která přinesla 1,5 miliardy dolarů. Do poloviny roku společnost ZF rovněž umístila na trh dluhopisy s různou dobou splatnosti v celkové výši přibližně 800 milionů eur a zajistila si dva finanční balíčky od Evropské investiční banky (EIB) a Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD) v celkovém objemu 525 milionů eur. EUR, což představuje likvidní rezervu ve výši 8,1 mld. EUR, včetně nevyčerpaného revolvingového úvěru (RCF) ve výši 3,5 miliardy EUR, který platí do roku 2029.

2025 výhled

Výhled na fiskální rok 2025 zůstává opatrný. Zejména v eurozóně a Německu se opět očekává pouze slabý hospodářský růst; totéž platí pro trhy s vozidly, které by mohly zůstat pod hodnotami z předchozího roku. Kromě toho zůstává vysoký tlak transformace a nejistoty způsobené geopolitickými a protekcionistickými vlivy. Společnost ZF se bude i nadále intenzivně podílet na restrukturalizaci, která již byla v letošním roce zahájena. Za těchto okolností a za předpokladu stabilních směnných kurzů očekává společnost ZF, že v roce 2025 dosáhne obratu koncernu více než 40 miliard eur. Očekává se, že upravená marže EBIT se bude pohybovat v rozmezí 3,0 až 4,0 % a upravený volný peněžní tok bude činit více než 500 milionů eur.

Úspěchy s technologiemi by-wire

Aby bylo možné plně využít potenciál podvozkových technologií a nadále působit jako lídr v oblasti inovací, spojila společnost ZF v lednu 2024 divize technologií aktivní bezpečnosti a podvozkových technologií pro osobní automobily do jedné vysoce výkonné jednotky. Vznikla tak nová výkonná jednotka: divize Podvozková řešení. Několik objednávek od zákazníků a úspěšné zahájení výroby v oblasti odpružení ukazují, že tato strategie je slibná: Společnost ZF získala významnou zakázku od předního severoamerického výrobce na brzdový systém brake-by-wire, který bude použit v téměř pěti milionech vozidel.

V oblasti řízení vybavuje technologická skupina Electric Flagship – elektrickou vlajkovou loď ET9 od čínského výrobce Nio nejnovějším systémem steer-by-wire, který eliminuje potřebu mechanického spojení mezi volantem a předními koly. Model ET9 je prvním sériovým vozidlem v Číně s technologií steer-by-wire, které získalo příslušné vládní schválení pro sériovou výrobu.

Díky komplexnímu produktovému portfoliu, které se skládá z hardwarových a softwarových řešení pro řízení pohybu vozidel ve vertikální, příčné a podélné dynamice, poskytuje společnost ZF svým zákazníkům jedinečné systémové know-how z jednoho zdroje a aktivně formuje transformaci směrem k softwarově definovanému vozidlu.

Přehled klíčových údajů:

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!