Jedna z největších akvizic v posledních letech na automobilovém trhu se stala skutečností. General Motors prodá značky Opel a Vauxhall francouzské skupině PSA.
Opel v rukou koncernu PSA
Situace na trhu producentů automobilů se mění jako kaleidoskop. Ještě nedávno se mluvilo o vážných finančních problémech skupiny PSA, pod kterou spadají značky Peugeot, Citroen a DS. Proslýchalo se dokonce o bankrotu nebo o stažení mnoho modelů z trhu. S pomocí přišla čínská společnost Dongfeng, která za 800 milionů eur koupila 14,1% podíl v PSA, čímž se stala jedním ze tří hlavních akcionářů společnosti (dalšími jsou členové rodiny Peugeot a francouzský stát). PSA našla peníze, díky kterým mohla investovat do rozvoje na mimoevropských trzích. Dnes, po pouhých dvou letech, je její pozice velmi silná. Po akvizici společnosti Opel se PSA stane druhým největším výrobcem automobilů v Evropě po koncernu Volkswagen.
Opel je ve vlastnictví americké společnosti General Motors od roku 1929. Navzdory tomu si zákazníci značku spojují hlavně s Německem. Zde se auta s charakteristickým bleskem ve znaku prodávají velmi dobře, stejně jako na ostatních evropských trzích. Však také v loňském roce Opel se svým modelem Astra úspěšně bodoval v soutěžích o titul Auto roku.
Obtížné vztahy GM a Oplu
Z celkového pohledu však značka Opel přinášela koncernu GM velké ztráty. Američané před několika lety opustili se značkou Chevrolet Evropu jen proto, aby zmenšili Oplu konkurenci. Prodejní výsledky se zlepšily, ale ne dostatečně. Značka nadále byla ztrátová a bylo nutné na ni doplácet.
PSA koupí podíly značek Opel a Vauxhall (název používaný ve Velké Británii) za 2,2 miliardy eur. Po tom, co se GM zbaví Oplu, zcela zmizí z Evropy. Takže pokud znovu nevstoupí na starý kontinent s Chevroletem nebo jinou značkou, přestane být globálním koncernem.
Přestože obě strany potvrdily dohodu, na detaily si budeme muset počkat. Prozatím mluvčí GM a PSA mlčí. Největší záhadou se zdají být podmínky transakce. Pravděpodobně americká společnost chtěla, aby PSA neprodávala Opel na trzích, kde se prodává Chevrolet. To by znamenalo pro Francouze velmi nevýhodnou ztrátu čínského trhu. Mnohé však ukazuje na to, že vyšší částka zaplacená PSA vedla GM k upuštění od tohoto typu omezení. Není ani jasné, co se stane s modely Opel nabízenými společností GM na jiných kontinentech pod jinými značkami, např. Buick.
Co bude s Oplem dál?
Jak se změní auta značky Opel po převzetí ze strany PSA? Je jisté, že značka nezmizí z trhu. Nové modely vyráběné v budoucnu se však mohou výrazně lišit od těch, které jsou v současné době nabízeny ve žluto-šedých salonech. Koncern PSA se dostal z finančních krize mimo jiné zavedením přísných úsporných opatření. Bude se tedy snažit zajistit, aby nové modely od Oplu sdílely stejné technologie jako Peugeoty a Citroëny. Na to, co se s Oplem do budoucna stane, a jak tato fúze ovlivní celý automobilový trh, si budeme muset ještě počkat.
Komentáře