Záruku na ojeté vozidlo poskytuje jen 10 prodejců, přičemž servisní historii vozu si prověřuje jen třetina kupujících. V ČR se téměř polovina ojetých automobilů prodá v autobazarech a jejich podíl dále roste. Průměrná cena za ojetý automobil činí 176 000 Kč, nejpreferovanější značka je Škoda (32 ), průměrný věk ojetiny je 13 let. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA).
Skoro polovina zákazníků se po koupi ojetého vozu potýkala s technickými problémy, na které nebyla prodávajícím předem upozorněna. Nakládání s reklamacemi bylo vesměs tragické – tři čtvrtiny reklamací končí z pohledu zákazníka neúspěšně. Navíc představují nutnost další investice do opravy v řádu 20-50 tisíc Kč. Nejčastější závady byly v elektronice vozidla (14,9%), v motoru (13,2%) a na podvozku (6%). Přibližně 9% zákazníků následně zjistilo, že vozidlo bylo v minulosti havarované.
Průzkum jasně ukázal, že smluvní záruka u ojetiny není na českém trhu standardem. Pokud ji vůbec prodejce ve smlouvě poskytuje, pohybuje se v řádu 0-6 měsíců. Přitom platí, že pokud není ve smlouvě stanovena smluvní záruka, platí odpovědnost prodávajícího za prokázané vady na vozidle až do 24 měsíců. „Pouze velké autobazary či dealerství poskytují u ojetých vozů delší záruky v rámci speciálního pojištění. Základním předpokladem je ale jasně prověřený původ a servisní historie,“ říká Jiří Grund, předseda AOOA.
Z analýzy výsledků průzkumu je patrné, že lidé koupi ojetiny celkem dlouho zvažují. Polovina kupujících vybírá vůz déle jak 4 týdny. Kombinace značky, ceny a počtu najetých kilometrů je ve více než 50% případů důležitější, než např. rok výroby. Ten není pro kupující tolik zásadní a nejméně se kupující zajímají o budoucí provozní a servisní náklady (8,5%). V prodeji dominují autobazary (41,3%), následuje koupě od soukromých osob (36%), autorizovaní dealeři prodají 13%, dovozy ze zahraničí preferuje 9,7% kupujících.
Mezi největší nástrahy trhu ojetých vozidel patří nedostatek poskytovaných podkladů k ověření technického stavu vozu a jeho historie. Například servisní knížku vidělo před prodejem jen 15% kupujících, přičemž podrobnou servisní historii bylo schopno doložit jen 10 % prodejců. Podrobná informace o technickém stavu vozidla a jeho předchozích haváriích a opravách byla součástí jen 11% kupních smluv.
„Největší hrozbu představují auta, která pocházejí z individuálních dovozů ze zahraničí. Mezi odhlášením auta v zemi původu a přihlášením v ČR dochází velmi často k podvodům. Těmi hlavními jsou přetočení tachometru, omlazení vozidla či změna servisní historie – například zatajení havárií a oprav,“ říká Jiří Grund. „Pokud kupujete auto kompletně s českým původem, máte mnohem více možností, jak si servisní historii jednoduše ověřit,“ doplňuje.
Komentáře