Výroba motorových vozidel v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně poklesla o 2,68 %, přičemž největší část tohoto poklesu byla zaznamenána v březnu – tehdy výroba motorových vozidel poklesla meziročně o 7,37 %.
Prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar k výsledům za 1. Q 2018 řekl:
„I v prvním čtvrtletí byla výroba motorových vozidel klíčovou položkou českého průmyslu a exportu, rostl také prodej osobních automobilů v tuzemsku. Růst produkce a odbytu stále vykazuje největší výrobce osobních automobilů, daří se také oběma tuzemským výrobcům autobusů a stejně tak oběma výrobcům velkých návěsů. Výroba motorových vozidel v prvním čtvrtletí letošního roku však meziročně poklesla o 2,68 %, přičemž největší část tohoto poklesu byla zaznamenána v březnu. V dalším průběhu roku lze nicméně dle signálů od většiny finálních výrobců očekávat, že mírný pokles výroby z prvního čtvrtletí bude v průběhu roku postupně snižován.“
Osobní automobily
Výrobci osobních automobilů vyprodukovali celkem 377.283 vozů. Výroba osobních automobilů stále tvoří hlavní část objemu vyrobených motorových vozidel. Největší podíl na celkové produkci v ČR si zachovala ŠKODA AUTO s 63 %, druhé místo obhájila HYUNDAI s 22 % a třetí TPCA s 15 %. Výroba meziročně poklesla o -2,6 %, tj. o 10.059 kusů.
ŠKODA AUTO zvýšila produkci o více než 2,5 % (na 238.266 kusů, což je o téměř 6.000 více než vloni), HYUNDAI veškeré letošní snížení výroby (nevýrobní dny) koncentrovala do prvního čtvrtletí a dále už plánuje výrobu obvyklým tempem, letošní cíl výroby je 330.000 automobilů. Automobilka HYUNDAI v 1. Q dokonce mírně překročila plán o 1,5 %. Kolínská TPCA vyrobila podobně jako loni více než 56 tisíc kusů (-1,4 %).
Export osobních vozidel meziročně poklesl o 2,8 % (o 10.233 ks) a tuzemské prodeje si polepšily, a to o 1,25 % (o 354 ks).
Autobusy
Pro oba hlavní tuzemské výrobce autobusů byl 1. Q úspěšný. Za leden až březen bylo vyrobeno celkem 1 108 autobusů, což je meziročně o 7,2 % (tj. o 74 ks) více. Největší částí (z 91 %) se na výrobě autobusů podílí Iveco Czech Republic (1.008 ks), firma zaznamenala meziročně růst výroby o 7,2 % (nárůst 68 ks). Další výrobce a člen AutoSAP společnost SOR Libchavy (s podílem na celkové produkci 9 %) vyrobila 96 autobusů, což je o 14,0 % více (nárůst o 12 ks). Zatímco Iveco posílilo export, a to o 19,5 %, SOR zvýšil tuzemské prodeje o 125 %.
Nákladní automobily
Tuzemský výrobce nákladních vozů TATRA TRUCKS za první tři měsíce vyrobil 163 kusů, z nichž více než 60 % míří na export.
Motocykly
Jediný výrobce motocyklů týnecká JAWA vyrobila 234 ks motocyklů (-49 %). Tuzemské prodeje vzrostly o 52 % na 13 ks.
Přípojná vozidla
V uvedeném období bylo vyrobeno celkem 5.516 přípojných vozidel všech kategorií (2.945 směřovalo na tuzemský prodej a 2.458 na export). Výroba přívěsů a návěsů oproti stejnému období loňského roku poklesla o 5,3 % (-310 ks).
Největší podíl na celkové produkci velkých přívěsů a návěsů si zachovává společnost Schwarzmüller (71 %), následovaná PANAV (29 %). Celkově se zvýšila výroba velkých návěsů (+9,6 %), jejich domácí prodeje (+24,3 %) a export (+22,3 %). V kategorii velkých přívěsů si velmi dobře vedla společnost PANAV ve výrobě (+17,1 %), v tuzemských prodejích (+7,9 %) i ve vývozu (+200 %).
Malé přívěsy dodává společnost AGADOS (4.901 ks), tato kategorie představuje z hlediska počtu kusů nejvyšší podíl výroby přípojných vozidel v ČR.
Přehled o výrobě a odbytu motorových vozidel domácích značek ke stažení ve formátu PDF.
Komentáře