Francouzský tisk přinesl podrobnosti o skandálu, který se týká společností Renault, PSA a Accenture. Jedná se o navyšování cen některých karosářských dílů. Podvodně vygenerované zisky společností se odhadují na cca 1,5 miliardy EUR v průběhu 10 let.
Podle informací zveřejněných organizací EIC (European Investigative Collaborations), PSA a Renault potají neoprávněně navýšily ceny některých částí karoserií svých vozidel. Udělali to za pomocí softwaru Partneo, navrženého společností Accenture, který diskrétně změnil ceny povinně používaných (tzv. captive) náhradních dílů a dočasně je zvýšil o 15 %. Tento proces probíhal poměrně dlouho a přinášel ročně 100 milionů eur dodatečného zisku. Odhaduje se, že v průběhu deseti let získaly PSA a Renault tímto způsobem přibližně 1,5 miliardy eur.
Nutno podotknout, že ve Francii stále ještě neplatí tzv. “Opravárenská klauzule“, což znamená, že výrobci vozidel mají určitý monopol na obchod s viditelnými prvky karoserie.
ECAR – Evropská kampaň pro volný trh s autodíly a opravami se domnívá, že tento incident je dalším pokusem o násobení výnosů výrobců vozidel na úkor zákazníků. Podle reprezentantů kampaně byla protiprávní činnost producentů snadno realizována díky právnímu systému Francie, který jim dává výsady monopolu. Spotřebitelé nemají jinou možnost, než přijmout až skandální zvýšení cen.
V zemích EU, které mají ve svých právních řádech obsaženu Opravárenskou klauzuli (např. V Polsku, Belgii, Španělsku, Itálii, Velké Británii, Nizozemí apod.), mohou spotřebitelé volit mezi nabídkami konkurenčních dodavatelů dílů – sítí autorizovaných servisů a nezávislým trhem. Ceny jsou tak udržovány na rozumné úrovni díky férové konkurenci.
ECAR se již 23 let snaží přesvědčit Evropskou komisi (úspěšně), Evropský parlament (úspěšně) i členské státy (úspěšně zatím v 11 státech), že Opravárenská klauzule a princip svobody výběru servisu jsou právně, ekonomicky a tržně výhodné.
Francouzský skandál opět ukázal, že výrobci vozidel využívají své privilegované postavení k cenovým spekulacím na úkor zákazníků. Komplexním řešením problému by bylo zavedení Opravárenská klauzule ve všech zemích Evropské unie, o což se organizace ECAR již několik let snaží.
Komentáře