Nejdůležitější součástí klimatizačního systému je kompresor. Díky němu je chladivo společně s olejem distribuováno po celém systému. Odborníci z branže říkají, že kompresor je jako srdce v krevním oběhu – a to je naprosto správná analogie.
Kompresor klimatizace – funkce
Úkolem kompresoru je rozvádět chladivo v klimatizačním systému. To se děje díky rozdílu tlaků. Kompresor čerpá chladivo v plynném stavu z výstupu výparníku, kvůli stlačení zvyšuje jeho tlak a přivádí ho do kondenzátoru, kde se skupenství chladiva mění z plynného na kapalné. Velmi důležitou funkcí kompresoru je také transport oleje v chladivu.
Konstrukce kompresoru klimatizace
Výše uvedený obrázek znázorňuje základní konstrukci pístového kompresoru s vačkovým kotoučem. To je nyní nejběžněji používaná konstrukce. Funkce pístových kompresorů spočívá v přeměně rotačního pohybu hřídele na lineární pohyb pístů. Točivý moment motoru se přenáší na řemenici v systému pomocného pohonu. Kompresor může být vybaven tradiční spojkou nebo – jak je znázorněno na obrázku – elektromagnetickým regulačním ventilem (toto řešení je dnes mnohem běžnější).
Typy kompresorů
Každý řidič určitě pozná rozdíl ve fungování klimatizačního systému v moderních vozech a v těch o něco starších. U starších konstrukcí obvykle aktivace klimatizace způsobila znatelné trhnutí a snížení otáček motoru. Podobně po vypnutí proudění vzduchu bylo možné ucítit snížení zátěže jednotky. V případě novějších konstrukcí se tento efekt již nevyskytuje. Vše díky evoluci kompresoru. Stručně řečeno, existují dva hlavní typy kompresorů s vačkovým kotoučem: s konstantní a proměnlivou účinností.
V případě kompresorů s konstantní účinností je oscilační kotouč stále ve stejném úhlu, bez ohledu na provozní podmínky.
“U této verze není možné přesně nastavit chladicí výkon systému a jsou možné pouze kompletní cykly zapnutí a vypnutí kompresoru,” vysvětlují odborníci firmy Valeo, která je světový lídr ve výrobě kompresorů a dalších dílů klimatizačního systému. “Písty pracují stále, čímž nutí chladivo k cirkulaci. Kompresor je aktivován elektromagnetickou spojkou na řemenici. V případě takového řešení závisí účinnost kompresoru na otáčkách přenášených na jeho řemenici.”
V případě kompresorů s proměnnou účinností se písty pohybují pomocí oscilačního kotouče.
Úhel natočení je variabilní a je zodpovědný za ovládání pístů. Závisí na nárocích na energii a tlak, jakož i na teplotě média na vstupním otvoru kompresoru. Čím vyšší je požadavek na nízkou teplotu, tím větší je účinnost válce a maximální úhel kotouče odpovídá maximálnímu zdvihu pístu.
Poloha oscilačního kotouče je řízena ventilem, který lze ovládat pomocí interní součástky citlivé na tlak nebo externího elektromagnetického ventilu – prostřednictvím elektronického řídicího modulu (ECU). Externě řízené kompresory mají mnohem lepší kontrolu nad pohybem pístu a tím i lepší regulaci teploty.
Vybírejte kompresory v OE kvalitě
Jak již bylo řečeno, kompresor má v klimatizačním systému klíčovou funkci. V případě jeho poruchy odborníci doporučují výběr produktů v OE kvalitě, například kompresorů značky Valeo, dostupných na aftermarketu. Díky svým zkušenostem byla společnost Valeo schopna vyvinout celou řadu nových kompresorů s různými technologickými vlastnostmi, které jsou vhodné pro většinu automobilů na evropských silnicích. Výběrem kompresoru Valeo získáte jistotu dokonale pasujícího dílu, s ideálním výkonem a spolehlivostí, jakož i komfort pro uživatele díky snížení hluku a vibrací.
Komentáře