Nabízíte čištění ozonem jako metodu dezinfekce interiéru vozidla? Buďte opatrní. K dnešnímu dni neexistuje oficiální potvrzení, že ozonové čištění likviduje koronaviry.
Vzhledem k rostoucí hrozbě infekce koronaviry nabízí stále více autoservisů čištění interiéru vozidla ozonem, přičemž pro některé zákazníky je tato služba dokonce zdarma. Rozhodli jsme se zjistit, zda je ozon skutečně účinná zbraň v boji proti viru COVID-19. Bohužel se ukázalo, že neexistují žádné spolehlivé výsledky výzkumu na toto téma.
Čištění ozonem je efektivní metoda dezinfekce místností nebo vozidel. Silně oxidující plyn pomáhá v boji proti mikroorganismům, houbám a plísním. Proto se často používá ve společnostech poskytujících služby v oblasti dezinfekce místností nebo vozidel. Pravděpodobně proto se čištění interiérů automobilů stalo v posledních dnech v autoservisech velmi populární. Rozhodně to není škodlivé, nicméně by dezinfekce ozonem neměla být považována za účinnou metodu likvidace koronaviru.
Pozitivní účinek ozonu v boji proti virovým patogenům nebyl prozatím potvrzen žádným respektovaným vědeckým výzkumem. Opakovaně se prokázala jeho účinnost při ničení bakteriálních buněk, avšak o jeho vlivu na viry, zejména na nový virus COVID-19,stále žádná medicínská studie nepojednávala.
Odborníci ze zdravotnického světa jsou v pohledu na věc rozděleni. Je možné, že řádně provedené ozonové čištění koronavirus ničí nebo neutralizuje. Dokud však nebudeme mít oficiální výsledky výzkumu v této oblasti, měli bychom být velmi opatrní.
Jaké postupy by autoservisy měly zachovat?
Především by čištění ozonem nemělo být považováno za jediný způsob boje proti koronaviru. Jak zmiňujeme v našem doporučení pro autoservisy, je nejlepší nejdříve vyvětrat vnitřek vozidla a poté jej dezinfikovat, přičemž je nutné se zaměřit na některá místa. Jak dobře víme, bakterie a viry se drží na povrchu. Majitel autoservisu může sám (nebo požádat zákazníka) o vyčistění kritických míst pomocí dezinfekčního spreje/aerosolu a papírových ručníků. Vyčistit by se měla ta místa, kterých se nejčastěji dotýkáme rukou, tj. volant, řadicí páka, ruční brzda, vnitřní a vnější klika dveří.
Ozonové čištění se může použít jako doplňková procedura po splnění výše uvedených doporučení.
Stanislav, 4. srpna 2020, 17:56 0 0
Dobrý den,
někde se vozidla MHD denně dezinfikují ozonem. Těsně před tím se dopravní prostředky dezinfikuji mokrou cestou vodou se Savem. Stříkají se i sedadla. Hned se používá za mokra generátor ozonu. Provozovat se má v suchém prostředí bez chloru ? Je to nebezpečné používat obojí dohromady. Vznikají nežádoucí sloučeniny. z chloru, sodíku a ozonu se vytváří na mokrých místech možná peroxid vodíku? Vzniká možná kyselina dusičná. Z chloru ze Sava možná HCl, nebo chloridy (chlorid železnatý, chlorid železitý).
Chlor, sodík, louh se nemá do prostoru čištění nemá asi vůbec dostat. Způsobují také korozi výbojových desek, přístroje atd.. I ozonu se má používat předepsané množství. Je jedovatý, podporuje korozi. Po ukončení řádně vyvětrat 3 -5 hodin! Poločas rozpadu ozonu 45 minut ( počet molekul O3 se v prostoru sníží jen na polovinu).
Co vlastně vzniká v dopravních prostředcích možná záleží na mokrém nebo suchém prostredí?
Odpověď