Účelem brzdového systému v automobilu je zajistit dostatečnou brzdnou sílu, aby vozidlo v případě potřeby zpomalilo a bezpečně zastavilo nebo aby se zaparkované vozidlo nerozjelo. Pokud je to nutné, musí brzdový systém reagovat rychle a rovnoměrně, aby bylo dosaženo krátké brzdné dráhy. Řidič musí mít zároveň při brzdění vozidlo plně pod kontrolou. Brzdový systém musí být také odolný proti korozi a znečištění z vozovky, aby si zachoval vysokou životnost a spolehlivost.
U vozidel se používají dva základní typy brzdových systémů. Většinou se jedná o kotoučové brzdy, zatímco bubnové brzdy se používají hlavně na zadních nápravách a u menších vozů. V porovnání s bubnovými brzdami jsou kotoučové brzdy mnohem odolnější vůči teplu a mají také vysokou schopnost teplo odvádět. Přímý kontakt mezi destičkami a rotujícími brzdovými kotouči zajišťuje vysoký brzdný moment po dlouhou dobu. To znamená, že na rozdíl od bubnových brzd nedochází během provozu k jejich mechanické deformaci vlivem tepla. Kromě toho rychlé deformaci brání rovnoměrné rozložení tlaku na třecí obložení po celé styčné ploše brzdového kotouče. Existuje však riziko, že brzdový kotouč bude vystaven znečištění z vozovky a rychlým změnám teploty, což může vést k jeho deformaci a popraskání.
Proto jsou za sestavou kotoučové brzdy namontovány štíty chránící kotouče, destičky a brzdové hadice. Ty jsou neustále vystaveny prachu pocházejícího z vozovky i samotného brzdového systému. V tomto případě vzniká při tření destiček o brzdové kotouče prach z třecího materiálu. Ve výsledku tak štít umožňuje brzdovému systému vozidla zachovat správnou účinnost. Štíty zároveň chrání horké brzdové kotouče před nadměrným kontaktem se studenou vodou. Při jízdě za mokra může stříkající studená voda způsobit zkroucení nebo dokonce prasknutí brzdového kotouče.
Štíty chrání před teplem a znečištěním také elektronické součásti brzdového systému, jako jsou snímače otáček kol, snímače opotřebení brzdových destiček a přilehlé díly řízení a zavěšení. Tento ochranný prvek brzdového systému podléhá stejně jako ostatní části brzdového systému kontrole při pravidelném servisu vozidla. Kromě toho je v mnoha zemích nebo regionech kontrola stavu ochranných štítů brzdových kotoučů povinnou součástí pravidelné technické prohlídky, při níž se zjišťuje, zda vozidlo splňuje požadavky na bezpečný provoz a přijatelné emise.
Pokud ochranný štít brzdového kotouče zkoroduje nebo se poškodí nárazem, může to mít za následek:
- předčasné opotřebení a korozi brzdových kotoučů
- nadměrný kontakt s vnějšími vlivy, jako je voda nebo silniční nečistoty
- nebezpečí poškození dílů zavěšení a řízení
- hluk způsobený třením o pohyblivé části
- pokud štít chybí nebo je zcela zrezivělý, nadměrné teplo vznikající v brzdovém systému působí na pryžové nebo plastové díly a způsobuje jejich roztavení nebo spálení
Ochranné štíty brzdových kotoučů febi se vyrábějí z lisovaných ocelových plechů, které jsou tvarovány tak, aby přesně odpovídaly originálním dílům. Pozinkování a následné lakování poskytuje štítům ochranu proti korozi. Účinný kryt brzdového kotouče tak předchází výše uvedeným problémům a prodlužuje životnost brzdového systému, čímž zajišťuje bezpečnost řidiče i ostatních účastníků silničního provozu.
Spolehněte se na náhradní díly febi v kvalitě odpovídající OE. Kompletní sortiment ochranných štítů brzdových kotoučů společnosti bilstein group najdete v online katalogu na adrese: www.partsfinder.bilsteingroup.com.
Značka febi je součástí skupiny bilstein, která zastřešuje několik dalších silných značek. Více informací je k dispozici na adrese: www.bilsteingroup.com.
Komentáře