V autoservisu spřáteleném s naší redakcí byly nainstalovány dvě stanice pro údržbu klimatizací z nové řady zařízení značky Magneti Marelli. Uskutečnilo se také úvodní školení z jejich používání. V následujících týdnech budou stanice testovány v každodenních a mimořádných podmínkách používání.
Dílenské testy zařízení Magneti Marelli nejsou pro nás ničím neobvyklým. Pozorní čtenáři si pravděpodobně pamatují test zouvačky a vyvažovačky této firmy. Tentokrát je čas prověřit jarní novinky z nabídky Magneti Marelli čili nové modely klimatizačních zařízení. Řeč je o stanicích řady ALASKA PRIME a ALASKA EVO. PRIME je rozpočtová řada, která se má vyznačovat příznivým poměrem funkčnosti k ceně. Řada EVO jsou vlajkové výrobky Magneti Marelli, které představují aktuální špičku v nabídce značky v segmentu klimatizací. Všechna zařízení se vyrábějí v Itálii.
Do nabídky Magneti Marelli byly zařazeny celkem čtyři nové stanice, ale pro test byly poskytnuty dva stroje – stanice ALASKA EVO na staré chladivo R134a a ALASKA PRIME na nové chladivo R1234yf. Tato sada dobře odpovídá požadavkům servisu, který mnohem častěji provozuje systémy plněné starým chladivem klimatizace (R134a), než systémy s novým chladivem R1234yf. Častěji se tedy bude používat stanice ze špičkové řady a méně často stanice z rozpočtové řady. Důležitým tržním trendem, o kterém nás informoval servis, je dobíjení systémů v novějších vozidlech, která jsou z výroby vybavena plynem R1234yf, starým chladivem R134a. Klienti provádějí takové úkony z důvodu úspory a pak neinformují o tom další servis, kterému svěří údržbu klimatizačního systému. Jsou to ideální podmínky pro testování identifikátorů chladiva dostupného jako nabídka pro všechny nové stanice Magneti Marelli. Kromě něj v testu prověříme také integrovanou tiskárnu pro stanici ALASKA EVO, která umožňuje vytisknout zprávu o provedené údržbě ihned po jejím ukončení.
V dalším článku (asi za měsíc) zveřejníme výsledky testu, včetně názorů a úvah mechaniků pracujících na stanicích.
Zprovoznění klimatizačních zařízení Magneti Marelli v servisu – jak to probíhá?
Zařízení dorazila do servisu na paletách, bezpečně zabalená.
Nákup klimatizačních zařízení je pro servis nejen finanční investice, ale také nutnost najít čas a zaměstnance pro zaučení k práci na novém zařízení. V současné době se mnoho výrobců snaží svým klientům maximálně usnadnit počáteční fázi používání zařízení. Zařízení Magneti Marelli uvádí do provozu kvalifikovaný servisní technik. Je to nutné z důvodu povinné registrace každé stanice a jejího odblokování v interním systému firmy. Díky registraci je možné získat technickou podporu – v případě stanic s WIFI spojením, jako je Alaska EVO, lze podporu poskytovat on-line. Servisní technik se může vzdáleně připojit k počítači stanice, diagnostikovat problém a následně jej pomoci vyřešit.
Přítomnost servisního technika je také neocenitelná v případě autoservisů, které se dříve nezabývaly údržbou klimatizací. Samotné absolvování školení z F-plynů nezaručuje získání znalostí o provozu zařízení, zejména těch s pokročilou funkčností. V našem případě měli mechanici v tomto oboru již několikaleté zkušenosti. I přesto, vzhledem k dlouhému seznamu možností a funkcí stanice Magneti Marelli, se během školení vyskytlo mnoho otázek. Po ukončení úvodní části mechanici provedli první údržbu klimatizačního systému pomocí stanice Alaska EVO R v přítomnosti servisního technika.
Na výběr máme automatický servisní režim s optimálním nastavením nebo personalizovaný režim.
Klimatizační stanice Magneti Marelli Alaska EVO a Prime – čím se vyznačují?
Testované stanice se liší mírou pokročilosti. Stanice Alaska EVO, jako vlajkový výrobek značky, se vyznačuje moderním designem a řadou funkcí usnadňujících každodenní práci. Sedmipalcový dotykový displej upoutá pozornost, což výrazně urychluje ovládání. Díky němu si lze z dostupné databáze snadno vybrat daný model automobilu, na kterém provádíme údržbu. Máme také přehledný náhled na činnosti stanice během jejího provozu. Pro zjednodušení servisních činností byl ve stanicích EVO použit systém otevírání víka „One-Touch“. Jedním pohybem uvolníme pojistku a pak se přední kryt stanice zvedne na servopohonech a umožní přístup do vnitřku. Tuto funkci zejména ocenili mechanici v našem „testovacím“ servisu, jejichž předchozí stanice vyžadovaly vyšroubování krytu pro provedení údržby.
Důležitou funkcí stanice Alaska EVO je WIFI připojení, které umožňuje mimo jiné dříve zmíněnou vzdálenou diagnostiku a také přístup k dalším funkcím. Mezi ně patří stahování aktualizací zařízení (zdarma na 2 roky) nebo trvalé připojení k dílenskému počítači. Lze tisknout zprávy o provedených činnostech zadáním tisku přímo z obrazovky stanice. Můžeme také vést kompletní dokumentaci o provedených službách, uložit ji ve formátu PDF na disk počítače nebo připojený flash disk (jak stanice EVO, tak i PRIME mají USB port). Zařízení nám také připomene nutnost provedení údržby – výměnu filtru nebo oleje.
Protokol o provedené údržbě můžeme vytisknout třemi způsoby – pomocí integrované tiskárny (nabídka za příplatek), přes WIFI připojení k tiskárně počítače nebo pomocí flash disku, na který uložíme protokol ve formě PDF.
Klimatizační stanice Magneti Marelli řady Prime je zařízení se základními funkcemi, vyvinuté s ohledem na příznivý poměr ceny a možností. Nelze zde očekávat dotykovou obrazovku nebo servisní kryt na servopohonech otevíraný jedním pohybem. Máme však poměrně mnoho základního vybavení a široké možnosti rozšíření. Právě v této stanici jsme namontovali identifikátor chladiva. Osvědčil se již při první údržbě – ačkoli mechanici očekávali přítomnost chladiva R1234yf v systému, identifikátor rozpoznal chladivo R134a.
Identifikátor chladiva se osvědčil již při první údržbě klimatizačního systému
Stanice Prime je model zaměřený na poněkud jinou skupinu uživatelů než EVO. Mechanici v servisu byli překvapeni, že nemá váhu oleje. Magneti Marelli se však neliší od aktuální nabídky konkurence, která v levnějších modelech používá podobná řešení. Tento model lze používat jako mobilní zařízení, takže měřicí prvek, kterým je váha, by měl ztížené provozní podmínky. Díky vynechání váhy se předešlo jejímu možnému poškození v terénu a přesná možnost doplnění oleje stisknutím tlačítka na ovládacím panelu řeší problém s jeho zavedením. Alaska Prime má také možnost naprogramovat množství dodávaného oleje na základě časového vstřiku a v takovém případě tento proces probíhá automaticky. Stává se také, že servisovaný systém je nadměrně zaolejován a stanice při získání z něj příliš velkého množství oleje automaticky zavede stejné množství do systému. Při manuálním ovládání si bystrý uživatel všimne, že bylo získáno podezřele velké množství oleje a ručně zadá jeho správné množství.
Stanice je také vybavena funkcí „Secure Charge“, která umožňuje plnění klimatizačního systému bez ohledu na teplotu prostředí (bez použití pásu pro ohřev láhve). Má také funkci automatického odvodu nekondenzovatelných plynů z láhve nebo možnost rozšíření o sadu pro údržbu hybridních vozidel. Proekologickým řešením, dostupným v obou testovaných stanicích, jsou rychlospojky ECO, které zabraňují úniku chladiva a umožňují tak jeho celkové zpětné získání z potrubí a armatur.
Testovaná stanice ALASKA PRIME podporuje systémy plněné novým chladivem R1234yf
Všechny uvedené (a mnohé další) funkce jsou také dostupné ve stanici EVO, avšak jednodušší model Prime má několik předností, které jsou za určitých okolností výhodou. Především jsou stanice Prime menší a lehčí než EVO – snadněji je lze např. vzít do terénu, poskytovat mobilní služby nebo udržovat vozidla a stroje, které nejezdí po veřejných silnicích. Stanice Prime je také levnější o několik tisíc zlotých než EVO, což může být pro mnoho servisů argumentem, proč přimhouřit oči nad jejím o něco méně pohodlným ovládáním.
Test klimatizační stanice Magneti Marelli – první dojmy
Mechanici ze servisu spřáteleného s naší redakcí se budou seznamovat se zařízeními Magneti Marelli déle než měsíc a půl – pak získáme od nich recenze tohoto zařízení. Mezitím stále dostáváme další postřehy a komentáře, které shrneme v příštím článku. Nyní stojí za to uvést několik postřehů, které se objevily v prvních dnech používání stanice. Tím, na co se mechanici zejména zaměřili, je… délka servisních hadic, která činí až 4,5 metru. Lze je dodatečně prodloužit pomocí určených prodlužovacích hadic, ale ve většině případů to nebude nutné, což poskytuje mnoho možností z hlediska úspory místa. Dokonce, i když všechna pracoviště v servisu jsou obsazená, lze snadno najít místo pro připojení stanice k vozidlu klienta.
Specialista pro technickou podporu Magneti Marelli, Grzegorz Toczyński, představuje délku servisních hadic
Mechanici si také všimli rozsáhlého základního vybavení stanice Magneti Marelli. Obsahuje téměř vše, co je nezbytné pro uvedení zařízení do provozu a zahájení práce. Na rozdíl od toho to u jiných výrobců není samozřejmé (alespoň to tvrdí mechanici a servisní technici Magneti Marelli). V sadě byly mimo jiné armatury pro láhve. Potahy pro zařízení jsou dodávány za nákupní cenu. Zdarma firma zasílá také čistič brzd (400 ml), reklamní banner a plakát se schématem klimatizačního systému. Veškerý zbytek potřebného sortimentu je dostupný u stejného dodavatele. Magneti Marelli má ve své nabídce oleje a chladiva pro vakuová čerpadla.
První překvapení? Chybí váha oleje ve stanici Prime. Mechanici neočekávali, že zařízení vstupující do nabídky v roce 2022 nebude obsahovat tuto podsestavu, která je přítomna v jejich dosud používaném, letitém vybavení. Bude pro ně používání stanice bez váhy problematické, nebo ji nahradí systém časového vstřikování? To se již brzdy dozvíme, když zveřejníme výsledky testu. Budeme je publikovat zhruba za měsíc.
Komentáře