Prodej hybridních a elektrických vozidel v celé Evropě rychle roste, což bude mít dopad na sektor služeb a oprav nezávislých servisů, technici by si toho měli být vědomi a dílny by měly být na budoucnost připraveny.
Ačkoli existuje přirozeně mnoho podobností mezi klimatizačními systémy (AC) v hybridních a elektrických vozidlech a těmi, které jsou poháněny tradičním spalovacím motorem, existuje také několik rozdílů, v neposlední řadě v kompresoru, který je součástí obou.
Pokud jde o jejich funkci, jsou oba navrženy tak, aby poskytovaly cestujícím ve vozidle komfortní prostředí v kabině. Systém klimatizace v hybridním nebo elektrickém vozidle má ale také zásadní úlohu v chlazení baterie, která pohání vozidlo.
„Pokud selže systém klimatizace v autě se spalovacím motorem, můžete stále jezdit, ale pokud selže v elektrickém vozidle, auto nepojede, protože teplota baterie již není řízena,“ vysvětluje Richard Groot, specialista na AC produkty DENSO AM. “Systém klimatizace je proto nedílnou součástí provozních parametrů vozidla a musí být odpovídajícím způsobem udržován, včetně kompresoru, který je v těchto vozidlech elektricky poháněn a je tak označován jako eCompressor.”
Co je to elektrický kompresor a jak funguje?
Konvenční kompresory jsou poháněny mechanicky pomocným hnacím řemenem motoru, ale protože elektrická vozidla nemají motor, který by potřeboval hnací systém poháněný řemenem, je vyžadován eCompressor.
Mezi elektronické kompresory DENSO patří:
- Kompresorová část – kompresor spirálového typu pro nasávání, stlačování a vypouštění chladiva
- Elektromotor – stejnosměrný (DC) bezkomutátorový typ, využívající permanentní magnet jako rotor a cívku pro stator, k pohonu kompresoru
- Invertor – pohání motor a převádí stejnosměrný proud z vysokonapěťové (HV) baterie na střídavý proud (AC) pro motor. Elektronická řídicí jednotka AC (ECU) přivádí signály otáček kompresoru do invertoru přes HV ECU, aby řídila rychlost otáčení elektrického kompresoru.
Elektromotor běží na více než 200 voltů a je chlazen směsí chladiva a oleje, takže je zapotřebí speciální izolační kompresorový olej, aby se zabránilo selhání motoru. Použití nesprávného oleje proto přináší velké riziko poškození motoru.
Výhody úspory paliva a mnoho dalšího
Konstrukce DENSO eCompressor přináší hybridním a elektrickým vozidlům několik výhod:
- Řízené otáčky e-kompresorů poskytují vysoký výkon i při nízkých otáčkách, což šetří energii, a take znamená, že čím méně energie se spotřebuje na pohon kompresoru, o to více výkonu lze použít k pohonu vozidla.
- Nízká spotřeba DENSO e-kompresoru take pomáhá prodloužit dosah akumulátorové sady hybridního pohonu. Ačkoli mnoho z nich používá LION (lithium-iontovou) baterii, v několika hybridních modelech Toyota se například používá alternativa NiMh (hybrid niklu).
- Interní elektromotor umožňuje klimatizaci být v provozu, ikdyž je hybridní/elektrický systém vypnutý
- DENSO e-kompresory jsou tišší a přitom si zachovávají vysoký chladicí výkon
Práce s elektronickými kompresory
Bezpečnost především
Bezpečnost je prvořadá. Elektrický kompresor je poháněn akumulátorovou sadou hybridního pohonu s výstupem mezi 200 a 400 volty, takže je nelze jednoduše vyměnit, je nutné je nejprve odpojit od akumulátoru hybridního pohonu vozidla.
Správný olej
Olej pro elektrické kompresory se (obvykle) liší od oleje používaného v mechanicky poháněných kompresorech. DENSO ND-Oil 11 je vysoce izolující olej POE a ve většině případů je vyžadován, ale vždy zkontrolujte požadavek na typ oleje specifikovaný výrobcem vozidla. Nesprávný olej může potenciálně způsobit zkrat v systému a zničit elektromotor.
Doplňování
Přestože většina AC doplňovacích strojů umí pracovat pouze s jedním typem oleje, existují stroje s programem „vnitřního proplachování“, takže lze olej snadněji vyměnit. Aby se však předešlo náhodnému smíchání typů olejů, důrazně se doporučuje používat samostatné jednotky pro práci s oleji do hybridních a elektrických vozidel.
Údržba
E-kompresor je hermeticky uzavřený, bez hřídelového těsnění nebo potenciálního rizika úniku chladiva do venkovního vzduchu, takže únik chladiva je menší než u mechanického kompresoru. Je však důležité udržovat chladivo na správné úrovni, protože nesprávná hladina chladiva může způsobit vážné problémy.
Hybridní i elektrická vozidla samozřejmě stále vyžadují pravidelnou údržbu, a je tedy nutné se řídit plánovanými servisními intervaly výrobce vozidla a dodržovat veškeré požadavky na výměnu.
Jak vypadá budoucnost?
AC systém v hybridních a elektrických vozidlech se nadále vyvíjí a je pravděpodobné, že se nakonec stane systémem tepelného managementu, který není zodpovědný pouze za chlazení interiéru a akumulátoru hybridního pohonu, ale celého systému vytápění vozidla a následné tepelné účinnosti. Výsledkem je, že kvůli složitosti systému nebude za pouhých 10–15 let pro techniky snadné diagnostikovat problémy a budou vyžadovány specifické znalosti a technické školení.
Chcete-li se dozvědět více o vyvíjejících se technologiích DENSO, navštivte: denso-am.eu
Komentáře