Po více než sto letech dodržování tradičních postupů, které byly do značné míry diktovány dominancí spalovacího motoru, se automobilový průmysl nachází uprostřed bezprecedentní transformace. Tento vývoj je poháněn především širokým rozšířením elektromobilů, které podnítily inovace v různých oblastech automobilového průmyslu. V popředí tohoto vývoje stojí zejména inovace brzdových systémů vozidel, neboť snaha o zvýšení výkonu a bezpečnosti se snoubí s nutností minimalizovat dopad na životní prostředí.
Rekuperační a třecí brzdění u elektromobilů
Elektromobily využívají vedle konvenčních třecích (hydraulických) brzdových systémů také rekuperační brzdění. Rekuperační brzdění, které je možné díky nástupu elektrifikace vozidel, využívá elektromotor k rekuperaci značné části kinetické energie vznikající při brzdění, což je z hlediska udržitelnosti významný skok vpřed. Díky rekuperačnímu zpomalování elektromobily při brzdění účinně přeměňují energii z elektromotoru do generátoru.
Přestože potenciál rekuperace energie v elektrických vozidlech podléhá určitým omezením, hraje rekuperační brzdění klíčovou roli při zpomalování a snižuje závislost na tradičních třecích brzdách. Integrace rekuperačního brzdění však představuje doprovodné problémy. Rekuperační brzdění je sice výhodné, ale samo o sobě nestačí k zastavení vozidla a zabránění kolizi, což podtrhuje, že je i nadále nutné používat tradiční třecí brzdové systémy. Vozidla vybavená rekuperačními brzdovými systémy jsou proto vybavena také třecími brzdami, které doplňují rekuperační brzdění v případech, kdy může být nedostatečné nebo je neaktivní.
Brembo řešení pro elektromobily na aftermarketu
Rozšíření rekuperačních brzdových systémů v elektromobilech vedlo ke změně rozložení brzdných sil, kdy značnou část brzdění nyní provádí samotný elektromotor. V důsledku toho se snížilo využití hydraulických brzdových systémů. Toto omezení sice minimalizuje opotřebení hydraulických brzdových dílů, ale zároveň je činí náchylnými ke korozi, což představuje riziko pro životnost i účinnost brzdových systémů. V reakci na tyto výzvy představila společnost Brembo, přední italský výrobce brzd, produktovou řadu Brembo Beyond – ucelenou řadu řešení pro aftermarket, jejichž cílem je zlepšit jízdní dynamiku rozvíjejícího se segmentu elektromobility a zároveň klást důraz na udržitelnost.
Tato sada, která obsahuje speciálně ošetřené kotouče a inovativní brzdové destičky přizpůsobené pro oblíbené modely elektromobilů, je ztělesněním odhodlání společnosti Brembo využívat nejmodernější materiály a technologie k zajištění vynikajícího výkonu a dlouhé životnosti. Zejména použití speciálního třecího materiálu bez obsahu mědi s pozinkovanou podložkou snižuje prašnost i hlučnost při brzdění, což přispívá k prodloužení životnosti a lepší udržitelnosti. Speciální povrchová úprava kotouče navíc zabraňuje problémům s oxidací až do 100 000 km a více.
Nové řešení Brembo Beyond EV je již nyní k dispozici pro některé z nejoblíbenějších elektromobilů na světě, včetně následujících modelů: Nissan Leaf, Tesla – modely 3 / S / X / Y, Nissan E-NV200, VW E-Golf, Audi Q2 E-tron, Hyundai Ioniq, BMW i3, Kia Soul Ev, Renault Zoe / Kangoo Z.E, NIO ES6 / ES8, Xpeng P7, Ford Mustang Mach-E a Polestar 1 / 2.
V autoservisu
Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl prochází zásadní změnou, je nezbytné, aby automechanici mysleli dopředu a přizpůsobili se se jedinečným výzvám, které elektromobily představují. Brzdové systémy elektrických vozidel s odlišnými požadavky na konstrukci a údržbu vyžadují specializované znalosti a odbornost.
Klíčové poznatky pro automechaniky zahrnují:
Výměna brzdových destiček a kotoučů: Vzhledem k rekuperačnímu brzdovému systému se intervaly mezi výměnami destiček a kotoučů u elektrických vozidel obvykle prodlužují. Automechanici by však měli zůstat ostražití a sledovat známky koroze, zejména u vozidel provozovaných v drsných klimatických podmínkách, kde jsou brzdy využívány méně často.
Výměna brzdové kapaliny: Zatímco u elektrických vozidel se obecně doporučují tradiční intervaly výměny, pro zajištění optimálního výkonu se upřednostňují nízkoviskózní kapaliny, zejména u vozidel vybavených pokročilými systémy řízení brzd a trakce.
Brzdové destičky pro elektromobily: Vzhledem ke sníženému venkovnímu hluku elektromobilů je nejdůležitější minimalizovat hluk, vibrace a drsnost brzd (NVH). Zvláštní pozornost je třeba věnovat brzdovým destičkám a kotoučům, aby se zabránilo nadměrné korozi a zajistil se stálý a spolehlivý brzdný výkon i po delší době jejich nečinnosti.
Navzdory výzvám, které přechod k elektromobilitě přináší, může automobilový průmysl získat značné výhody, pokud jde o výkonnost a udržitelnost. Neochvějný závazek společnosti Brembo k inovacím a udržitelnosti podtrhuje její klíčovou roli při prosazování této transformace. Příkladem je produktová řada Brembo Beyond a její příspěvek k ekologičtější a efektivnější budoucnosti.
Komentáře