Kontrola porouchaného alternátoru. Proč hledat stopy oleje?

6. ledna 2025, 15:48

Při výměně vadného alternátoru je důležité zjistit možné příčiny poruchy. V opačném případě hrozí, že k poškození dojde v blízké budoucnosti znovu. Odborníci značky Mahle připravili průvodce, který vás poučí, na co si dát pozor.

Kontrola porouchaného alternátoru a jeho okolí

Stopy nebo zbytky oleje v alternátoru nebo jeho okolí mohou indikovat příčinu závady. Olej se do alternátoru mohl dostat různými způsoby. Možná jste nebyli dostatečně opatrní při doplňování motorového oleje nebo při výměně olejového filtru. Možnou příčinou je také poškozené těsnění motoru nebo netěsné hydraulické potrubí.

Obr. 1: Pozůstatky oleje v alternátoru

Poškození způsobené vniknutím oleje

Vniknutí motorového nebo hydraulického oleje do alternátoru může vést k jeho poškození nebo až k jeho úplnému zničení. Pokud se olej dostane ke sběrným kroužkům a uhlíkům, dojde k navázání stíraného materiálu, takže jej neodstraní vzduch, který alternátor chladí. Výsledkem je zvýšené jiskření, a tím i zvýšené opotřebení: regulátor napětí se může přehřát a uhlíky se mohou zablokovat. Kromě toho tato hustá hmota oleje a uhlíkového prachu také vede elektrický proud. Pokud se tento materiál nashromáždí mezi sběrnými kroužky rotoru a tělem alternátoru, dříve nebo později dojde ke zkratu.

Obr. 2: Poškození sběrného kroužku mastným prachem z uhlíků
Obr. 3: Poškození uhlíků mastným prachem

Důležité!

V případě poškození alternátoru je vždy nutné zjistit příčinu poruchy. Pokud jsou v motoru, palivovém nebo hydraulickém systému netěsnosti, musí být před montáží nového alternátoru odstraněny. Pokud se otvor pro plnění oleje nebo olejový filtr nachází v blízkosti alternátoru, chraňte jej např. při plnění nebo výměně filtru nějakou textilií.

Obr. 4: Při doplňování motorového oleje nebo výměně olejového filtru může být nutné chránit alternátor

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!