Druhé kolo strategického dialogu k budoucnosti evropského automobilového průmyslu

4. března 2025, 10:01

Sdružení automobilového průmyslu pozitivně hodnotí diskusi o pragmatičtějším přístupu k dekarbonizaci a oceňuje uznání naléhavé potřeby řešit nesmyslné penalizování za hrozící nesplnění cílů za roky 2025 a 2026. Zároveň však upozorňuje na nezbytnost systematičtějšího a delšího přechodného období pro splnění CO cílů.

„Vítáme otevřený dialog a skutečnost, že Evropská komise pochopila urgentní situaci v oblasti CO regulace pro rok 2025. Navržené řešení, zprůměrování cílového období na tři roky, je krokem správným směrem, avšak tříleté období pro plnění cílů je nedostatečné. Od počátku jsme prosazovali, aby byl tento horizont prodloužen na pět let, což by poskytlo průmyslu větší jistotu a stabilitu,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Systém průměrování emisí CO v delším časovém horizontu byl Sdružením automobilového průmyslu i českými vládními představiteli, včetně premiéra Petra Fialy a ministra dopravy Martina Kupky, navržen již na přelomu listopadu a prosince 2024. Analýzy a tržní prognózy ukazují, že tři roky nejsou dostatečné, a i nadále by takto nastavené cíle CO2 vedly k pokutám v miliardách eur. Proto Česká republika od začátku prosazuje prodloužení tohoto období na pět let, což za Sdružení automobilového průmyslu opakovaně zdůrazňovali i v rámci jednání tématické skupiny s výkonným místopředsedou Evropské komise pro prosperitu a průmyslovou strategii Stéphanem Séjourném.

Sdružení vítá, že vedle emisí se strategický dialog zaměřuje i na další neméně důležité oblasti – baterie, autonomní mobilitu a podmínky pro těžkou dopravu a autobusy.

„Podpora evropského dodavatelského řetězce baterií a autonomní mobility je pozitivním signálem. Je nezbytné zajistit i odpovídající podmínky pro těžkou dopravu a autobusy. Tato odvětví čelí specifickým výzvám, které dosud nenalezly patřičné uznání v legislativních plánech EU,“ doplňuje Marco Boggian, vedoucí regulatorních záležitostí ve Sdružení automobilového průmyslu.

Značný posun vpřed lze cítit i v rámci ostatních prioritních témat strategického dialogu, která mohou našemu průmyslu v tomto období plném výzev výrazně pomoci. K těm se AutoSAP vyjádří po zveřejnění a důkladném prostudování oficiálního akčního plánu pro automobilový průmysl, který se očekává již 5. března. Pevně však věří, že bude reflektovat co nejvíce z priorit, které aktivně komunikovali směrem k Evropské komisi.

Klíčové priority AutoSAP pro budoucnost evropského automobilového průmyslu proto jsou:

  • Zjednodušení regulací a odstranění legislativních překážek – Flexibilnější mechanismus pro splnění CO₂ cílů, technologicky neutrální přístup k jejich dosažení a odstranění kontraproduktivních sankcí za jejich nesplnění.
  • Investice do inovací a technologického rozvoje – Podpora výzkumu a vývoje v oblasti baterií, vodíku, CO₂ neutrálních paliv a autonomní mobility.
  • Podpora evropských výrobců a zachování průmyslové výroby v Evropě – Vytvoření konkurenceschopných průmyslových podmínek a  zajištění cenově dostupné energie pro výrobce s cílem udržet klíčové investice v EU.
  • Dostupnost surovin a zajištění strategických dodavatelských řetězců – Efektivnější strategie pro přístup k surovinám zásadním pro výrobu baterií a moderních technologií, posílení obchodních dohod se strategickými partnery.

Sdružení AutoSAP oceňuje společnou snahu Evropské komise a klíčových aktérů na poli evropské politiky při hledání pragmatických řešení pro automobilový průmysl. Věří, že akční plán pro automobilový sektor bude reflektovat priority a těší se na spolupráci s evropskými institucemi při jeho implementaci. Sdružení je připraveno nadále aktivně přispívat k rozvoji udržitelnosti a konkurenceschopnosti automobilového průmyslu v Evropě.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!