ANKETA: Vracení dílů – problém nejen distributorů

, 25. února 2019, 16:24

Tabuizovaným tématem ve světě autoopravárenství je bezplatná možnost vracení dílů zpět distributorům, kterou autoservisy hojně využívají. Rádi bychom se Vás, našich čtenářů, zeptali, jakou máte s touto praxí zkušenosti. V tomto článku najdete mimo jiné výsledky podobné ankety našeho sesterského portálu, kterými jsme se nechali k anketě inspirovat.

Mezi firmami dodávajícími náhradní díly do servisů panuje tvrdý konkurenční boj. Hustá prodejní síť distributorů doplněná o místní prodejny náhradních dílů spolu s internetovými Příklad vráceného zboží v poškozeném obaluobchody vytváří pro obchod velmi ostré prostředí. Všichni dodavatelé doručí díly do servisu i několikrát denně, a tak se konkurenční výhoda hledá opravdu těžko.

Dávno pryč jsou ty časy, kdy byl servis vděčný za to, že mu díly vůbec někdo dovezl a pokud k tomu dostal i nějakou slevu, bylo vše super. Dnes si z firem, které mu díly dovezou na stůl 3 krát denně a poskytnou na ně aspoň 50% slevu, může vybírat a chce k tomu i něco navíc. Takovým bonusem navíc se může jevit také bezplatná možnost vracení dílů. Na první pohled je vše super, ale má to také svá úskalí.

Výhoda pro mechanika, problém pro obchody

Určit přesně náhradní díly pro konkrétní vůz může být někdy problém, a to z různých důvodů. Mechanici proto raději objednají více dílů než potřebují, aby je později vrátili. Podle výsledků našeho sesterského portálu vychází, že v Polsku je toto pro 38 % dotázaných běžnou praxí. Jenom okolo 18 % respondentů uvedlo, že objednávají vždy pouze díly, které fakticky potřebují a jen výjimečně se stane, že něco musí vrátit.

Graf vracení dílů
Objednáváte někdy více dílů než potřebujete (např. dvě sady brzdových kotoučů pro jedno auto) s tím, že nepoužité (nehodící se) díly pak vrátíte?

Co je důvodem pro takové jednání mechaniků? Podle portálu motofocus.pl jsou to především potíže s identifikací dílů – uvedlo téměř 68 % respondentů. 32 % lidí uvedlo, že důvodem je problém s diagnózou závady a určením, které díly budou nutné k provedení opravy.

Problematické téma vratek

Velkoobchody si stěžují na příliš vysoký počet vratek s ohledem na dodatečné náklady na dopravu. Častý je také problém poškozených nebo ztracených obalů. Někteří mechanici se o uchování zboží před vracením moc nestarají. Běžné jsou roztrhané nebo zašpiněné obaly a skutečnou kuriozitou je praxe vracení dílů bez obalů z kartonu, která se podle velkoobchodů zintenzivňuje v topné sezóně…

Graf dodávek dílů v poškozených obalech
Stává se, že z velkoobchodu dostanete díly v poškozených nebo náhradních obalech?

Poškozené nebo chybějící obaly však nejsou problém pouze pro distributory. Je to hrozba i pro mechaniky, resp. jejich zákazníky, protože opakovaně převážené nebo přebalované zboží znamená zvýšené riziko poškození součástky.

Jaký je postoj polských mechaniků k přijímání výrobků v náhradním nebo poškozeném obalu? Pouze 27,3 % respondentů v této situaci nevidí problém. 48 % dotázaných takové díly odebere, i když neochotně, zatímco 15,6 % lidí se domnívá, že díly v poškozených/náhradních obalech by neměly být prodávány za cenu nových dílů. Někteří mechanici (8 % respondentů) v případě dodávky takových dílů vyžadují jejich nahrazení za produkt v neporušené krabici.

Jak problém vyřešit?

Časté vracení dílů a s tím související problémy by měli řešit distributoři. Někteří se již snaží zpřísňovat podmínky pro vracení dílů, ale protože navzájem bojují o zákazníky, tak zatím odmítají zavést poplatky. Ve skutečnosti by takové řešení bylo přijatelné pouze pro 6,1 % účastníků polské ankety. Nicméně téměř 31,3 % respondentů se domnívá, že by distributoři měli účtovat poplatek za vratky, pokud je obal poškozen nebo chybí. 26,5 % dotázaných se přiklání k názoru, že poplatek by měl být účtován dílnám, které často zboží vrací. 36 % nechce žádné změny, tzn. chce nechat vratky zcela zdarma.

A co si o tomto ožehavém tématu myslíte vy? Srdečně Vás zveme k účasti v naší anketě.

ANKETA: Vrácení dílů, problém nejen distributorů

Velkoobchody se snaží vycházet zákazníkům vstříc nejen díky příznivým cenám a dostupnosti zboží. Jedním z dodatečných výhod pro servisy je bezplatná dodávka zboží a možnost vrácení nepoužitých dílů. Využívají servisy rádi tuto službu a co si o tom myslí?

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Granex.cz, 26. února 2019, 21:12 1 0

My jako distributor pro koncové zákazníky se často setkáváme s problémem, kdy OZ ochraňuje koncové spotřebitele a umožňuje jim vrátit zboží i bez origináního balení. Máme právo účtovat “přiměřené sconto” za chybějící obal, ale to jsou jednotky procent. Samotné zboží dodavateli už nikdy vrátit nemůžeme, musíme ho zaskladnit s tím, že mnohdy předem víme, že je znovu neprodejné.

Odpověď

Autosivik.cz, 19. března 2019, 8:40 0 0

Ano, může se stát, ale je to hlavně o ochotě a zkušenostech toho daného mechanika. V dnešní době jsou většinou volně přístupné originální katalogy, podle kterých to lze určit většinou přesně. Ovšem hlavní problém je v benevolenci velkých distributorů, kteří podporují za účelem prodeje a zisku takové mechaniky, kteří si nechají dovézt zboží zdarma v několika verzích tak, aby s tím neměl ten nejmenší problém a nemuseli nic vyhledávat například dle originálních katalogů, intuice a podobně. Jak si velcí distributoři naučili mechaniky tak také sklízí toto ovoce.

Odpověď

Voton.cz, 25. března 2019, 8:36 0 0

Možnost vrátit zboží nám přijde fér pro zákazníky (a v případě prodeje ne přes pult, ale po mailu nebo přes e-shop je to stejně povinnost ze zákona). Pokud s tím člověk v byznys modelu počítá, tak to nepovažujeme za "problém", ale spíše okolnost, se kterou by se dalo dál pracovat. Třeba tím, že zákazníka provedeme nákupem tak, aby se vratkovost minimalizovala.

Odpověď