Jezdíme bez katalyzátorů

, 23. října 2017, 14:34

Bylo by ošidné jen prostě mávnout rukou nad faktem, že 14 % všech vozidel registrovaných v Čechách nemá katalyzátor, což je samozřejmě dáno rokem výroby těchto vozidel (průměrný věk osobních vozů u nás činí 15 let). Většina bude oponovat tím, že jsou to převážně vozy starších lidí, kteří toho mnoho nenajezdí. Je tím vše vyřešeno?

průměrný věk osobních vozů u nás činí 15 let

Vůbec ne, podle statistik Svazu dovozců automobilů skutečně tento asi 1 milion vozidel se zážehovým motorem, ale bez katalyzátoru, nenajede více než 4 % kilometrů z celkově ujetými všemi vozidly v ČR. Ovšem to nic nemění na faktu, že se přesto podílejí až 40 % na škodlivých emisích, které jsou vypouštěny do ovzduší. Samozřejmě, že největší dopad to má na ovzduší ve městech.

Jedním z možných kroků je motivace majitelů těchto starších vozidel, aby se těch bez katalyzátorů zbavovali. Proto ministerstvo průmyslu a obchodu navrhuje vyplácet „šrotovné“ za likvidaci takového vozu. Výše nebyla stanovena, ale odhaduje se na minimálně na 10.000 Kč.

Tento návrh ale vláda odsunula stranou. Kromě jiného i proto, že proti je ministerstvo životního prostředí, které nesouhlasí, aby byly částky vypláceny ze Státního fondu životního prostředí.

A tak už bylo podruhé „šrotovné“ v Čechách, na rozdíl od sousedních zemí, smeteno ze stolu.

Problém se škodlivými emisemi to ale není v ČR jediný. Dalším je fakt, že podle odhadů odborníků z ÚAMK po českých silnicích jezdí asi 2 miliony dieselů, jejichž filtr pevných částic je nefunkční. Takže se škodlivé pevné částice dostávají do ovzduší a ohrožují naše zdraví.

Součet tedy hovoří už o 3 milionech vozidel škodících životnímu prostředí, tedy bezmála polovina všech motorových vozidel, a to už je problém, který je rozhodně třeba řešit.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!