Bylo by ošidné jen prostě mávnout rukou nad faktem, že 14 % všech vozidel registrovaných v Čechách nemá katalyzátor, což je samozřejmě dáno rokem výroby těchto vozidel (průměrný věk osobních vozů u nás činí 15 let). Většina bude oponovat tím, že jsou to převážně vozy starších lidí, kteří toho mnoho nenajezdí. Je tím vše vyřešeno?
Vůbec ne, podle statistik Svazu dovozců automobilů skutečně tento asi 1 milion vozidel se zážehovým motorem, ale bez katalyzátoru, nenajede více než 4 % kilometrů z celkově ujetými všemi vozidly v ČR. Ovšem to nic nemění na faktu, že se přesto podílejí až 40 % na škodlivých emisích, které jsou vypouštěny do ovzduší. Samozřejmě, že největší dopad to má na ovzduší ve městech.
Jedním z možných kroků je motivace majitelů těchto starších vozidel, aby se těch bez katalyzátorů zbavovali. Proto ministerstvo průmyslu a obchodu navrhuje vyplácet „šrotovné“ za likvidaci takového vozu. Výše nebyla stanovena, ale odhaduje se na minimálně na 10.000 Kč.
Tento návrh ale vláda odsunula stranou. Kromě jiného i proto, že proti je ministerstvo životního prostředí, které nesouhlasí, aby byly částky vypláceny ze Státního fondu životního prostředí.
A tak už bylo podruhé „šrotovné“ v Čechách, na rozdíl od sousedních zemí, smeteno ze stolu.
Problém se škodlivými emisemi to ale není v ČR jediný. Dalším je fakt, že podle odhadů odborníků z ÚAMK po českých silnicích jezdí asi 2 miliony dieselů, jejichž filtr pevných částic je nefunkční. Takže se škodlivé pevné částice dostávají do ovzduší a ohrožují naše zdraví.
Součet tedy hovoří už o 3 milionech vozidel škodících životnímu prostředí, tedy bezmála polovina všech motorových vozidel, a to už je problém, který je rozhodně třeba řešit.
Komentáře