Elektromobilita je fenomén, který zásadním způsobem mění oblast automobilového průmyslu a samozřejmě autoopravárenství. Jakým způsobem zasahuje elektromobilita do oblasti lakovacích materiálů? Vyžadují hybridní automobily a elektromobily speciální povrchové úpravy a lakovací materiály (například z hlediska elektrické vodivosti, odlišných postupů při sušení těchto materiálů atd.)? Vyvíjejí výrobci lakovacích materiálů takovéto materiály a postupy?
Na otázky odpověděl Zdeněk Ticháček, který je ve firmě Servind manažerem rozvoje obchodu a koordinuje vzdělávání a tréninky v rámci autoopravárenského lakování a karosářských oprav.
Elektrické a hybridní automobily v zásadě nevyžadují používání speciálních lakovacích materiálů. Přesto má lakování automobilů s vysokonapěťovými bateriemi svá specifika. Obecně lze vycházet z doporučení, že vozy s elektrickým či hybridním pohonným ústrojím by měly být sušeny do 60 °C a jejich sušení by nemělo přesáhnout délku 45 minut. Teplota baterie by měla být před sušením nižší než 30 °C a měla by být nabita minimálně na 45 % své kapacity. Je potřeba mít ale na paměti, že výsledné pokyny pro opravu stanovuje vždy výrobce dané značky.
V návaznosti na citlivost baterií na vysoké teploty sušení se nabízí používání materiálům které byly speciálně vyvinuty pro schnutí za nízkých teplot. Například u laku Standocryl VOC Xtreme Plus Clear K9600 při teplotě 40 °C je sušení dokončeno za pouhých 10-15 minut. Případně lze lakovaný objekt nechat sušit při pokojové teplotě, kdy při teplotě 20 °C uschne během 30-55 min. Nejenom, že chráníte baterie opravovaného vozu, ale navíc během sušení šetříte dnes tak drahými energiemi.
Pozor na manipulaci s elektrickými a hybridními vozy
Co je důležité připomenout, je manipulace s elektrickými a hybridními vozy. Vysokonapěťový technik, který splňuje legislativní požadavky pro práce s vysokým napětím elektrických vozů, na počátku opravy musí rozhodnout, zda je v rámci dané opravy nutné uvést vozidlo do tzv. bezproudého stavu.
Komentáře