Výbor Evropského parlamentu (IMCO) pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele projednal dne 9. února 2017 návrh revize předpisu o typovém schvalování motorových vozidel a jejich částí, který by nahradil stávající předpis – Nařízení 2007/46/EC.
V důsledku emisního skandálu (VW) byla pochopitelně hlavní pozornost zaměřena na posílení nezávislosti technických služeb, zvýšení kvality testování vozidel, dohledu nad trhem za účelem ověření shodnosti automobilů na trhu, následným opatřením v případech porušení norem, které by vedlo k ohrožení bezpečnosti silničního provozu nebo poškození životního prostředí.
Z hlediska nezávislého aftermarketu je příznivé, že byla zároveň odsouhlasena důležitá ustanovení pro další fungování nezávislého aftermarketu např.
- udržení portu OBD vozidla – otevřené a přístupné pro nezávislé operátory, protože tento konektor je „záchranným lanem“ pro komunikaci s vozidlem
- zlepšení formátu informací poskytovaných nezávislým operátorům (subjektům), které by měly mít elektronicky zpracovatelný formát
- umožnit jednoznačnou identifikaci náhradních dílů
- zlepšit jednoznačnou identifikaci vozidel
- zlepšit definici „opravárenské a údržbářské informace“ a aktualizovat principy nediskriminačního přístupu k nim
- zajištění nezávislého multi-značkového diagnostického nářadí, které bude schopno komunikovat s vozidlem za použití obvyklých (standardizovaných) komunikačních protokolů
FIGIEFA vítá řadu politických podpor pro řešení hlavních problémů souvisejících s diagnostikou, opravami a údržbou vozidel, což v konečném důsledku slouží k vytvoření férového a rovného prostředí pro automobilový aftermarket a svobodnou volbu spotřebitele (majitele vozidla).
Přijetí několika pozměňovacích návrhů představuje významný krok směrem ke zlepšení podmínek pro celý automobilový aftermarket.
Schválené návrhy výboru IMCO projedná plenární zasedání Evropského parlamentu v dubnu tohoto roku.
Komentáře