Po měsících očekávání byly konečně zveřejněny podrobnosti normy Euro 7. Ukazuje se, že je méně přísná, než se očekávalo, ale některé do ní zahrnuté požadavky jsou překvapivé. Kdy vstoupí v platnost a jaká nařízení zavádí?
Evropská emisní norma Euro byla zavedena v roce 1992 a v té době se vztahovala na osobní a lehké nákladní automobily. V průběhu let se její ustanovení stávala stále přísnějšími a nutila výrobce automobilových motorů snižovat zejména emise výfukových plynů a pevných částic. Nejnovější aktualizace této normy jde však ještě o krok dál. Podívejme se na podrobnosti o Euro 7.
Kdy vstoupí norma Euro 7 v platnost? Jsou dva termíny.
Omezení normy Euro 7 začnou pro výrobce osobních automobilů platit od 1. července 2025. O dva roky později, od 1. července 2027, budou muset požadavky Euro 7 splňovat i nová přepravní vozidla. Patří mezi ně dodávky, nákladní automobily a autobusy. Zajímavé je, že norma Euro 7 se již nevztahuje pouze na vozidla se spalovacím motorem, protože některé z jejích předpisů budou muset splňovat i elektromobily, a to jak osobní, tak nákladní.
Podrobnosti o normě Euro 7: některé změny jsou překvapivé.
Pravděpodobně největší novinkou v Euro 7 oproti předchozím verzím je zavedení stejných emisních norem pro všechna vozidla bez ohledu na druh používaného paliva. Stejné požadavky proto budou muset splňovat jak benzinová a dieselová auta, ale také vozy s hybridním nebo elektrickým pohonem.
Výrobci vznětových motorů to budou mít nejtěžší, protože norma Euro 7 omezuje emise oxidů dusíku ze současných 80 mg/km na 60 mg/km, což je úroveň stanovená pro zážehové motory v normě Euro 6. Kromě toho budou nákladní vozidla podléhat dalším omezením, tentokrát s ohledem na emise při startu. Při studeném startu je to 350 mg/kWh a při zahřátém motoru 90 mg/kWh.
Byla rovněž přijata ustanovení o regulaci emisí formaldehydu, diazotidu u těžkých nákladních vozidel a amoniaku u osobních vozidel. Emise částic ve výfukových plynech se má snížit o 13 %.
Překvapivou novinkou jse však omezení otěru pneumatik a brzdových komponentů, které však také emitují pevné částice. Prodloužil se také kilometrový nájezd a životnost, během níž musí celé hnací ústrojí splňovat nové normy. U normy Euro 7 je to 200 000 km nebo 10 let. Vozidla budou rovněž vybavena elektronickými systémy pro sledování emisí, takže bude možné v reálném čase zkontrolovat, zda vůz stále splňuje normu Euro 7.
Tohle asi nikdo nečekal: Euro 7 pro elektromobily
Za zmínku stojí, že požadavky normy Euro 7 na emise ultrajemných částic (do 10 nanometrů) vznikající při provozu pneumatik a brzdových komponentů budou muset splňovat také všechna elektrická vozidla. Kromě toho se očekává, že norma Euro 7 bude obsahovat také požadavky na životnost baterií pro elektromobily. Konkrétní údaje zatím nejsou k dispozici, ale mezi návrhy je ztráta kapacity baterie maximálně 20 % po ujetí 100.000 km a 30 % po ujetí 160.000 km.
Dopady normy Euro 7: má to smysl?
Podle Evropské komise nebude přizpůsobení vozidel normě Euro 7 pro osobní automobily příliš nákladné. Průměrné náklady se odhadují na přibližně 120 eur. U nákladních vozidel se však očekávají náklady ve výši 2.600 EUR. Jak ukazuje historie, zavedení nové normy budou financovat kupující nových vozidel, na které výrobci automobilů přenesou náklady na modernizaci.
Komentáře