Dodavatelé automobilů jsou mírně optimističtí i přes pokračující tlak na výši zisku

25. května 2023, 8:59

Podle nejnovějšího průzkumu Pulse Check, který provedly společnosti CLEPA a McKinsey v únoru 2023, se evropským dodavatelům automobilového průmyslu vrací optimismus ohledně budoucnosti. Přestože téměř polovina dotázaných dodavatelů očekává nízké ziskové marže, celkový výhled je dobrý a 35 % očekává pozitivní růst trhu. 

To naznačuje výrazný posun v náladách oproti poslednímu průzkumu provedenému na podzim roku 2022, kdy mělo 70 procent dodavatelů pesimistický výhled. Tato změna nálady je způsobena především vyhlídkou na vyšší tržby, které očekávají dvě třetiny dotázaných dodavatelů. Zisky zároveň zůstávají zdrojem obav, neboť téměř polovina (43 procent) dodavatelů očekává nízkou EBIT marži ve výši pouhých 1 až 5 procent, přičemž pouze čtvrtina očekává, že se jejich zisky vyšplhají výše.

„Navzdory celkovému zlepšení nálady ve srovnání se situací před šesti měsíci zůstává tlak na zisky dodavatelů hlavním problémem odvětví,“ říká Andreas Venus, vedoucí partner společnosti McKinsey. „Po dvou obtížných letech se nálada v odvětví trochu zlepšuje, ale je příliš brzy na to, abychom předpokládali, že rizika byla zcela překonána.“

Mnoho dodavatelů se i nadále zaměřuje na zvyšování zisku a zkoumá tři možnosti: nechat výrobce kompenzovat přidané náklady dodavatelům, ještě lépe sledovat přímé a nepřímé náklady a přizpůsobit své portfolio výrobků. Přestože se mnoha společnostem podařilo upravit ceny a zvýšit odolnost dodavatelského řetězce a zároveň se přeorientovat na e-mobilitu, mezi aktéry v odvětví stále přetrvávají obavy z možné recese a nejistého inflačního prostředí. Stále více dodavatelů však aktivně sleduje dlouhodobé výzvy a zkoumá nové investiční příležitosti na podporu budoucího růstu.

„Výsledky Pulse Check potvrzují odhodlání dodavatelského automobilového průmyslu investovat do inovací,“ prohlásil Benjamin Krieger, generální tajemník CLEPA. „Změna v mobilitě a přechod k ekologickým technologiím představují pro dodavatele automobilového průmyslu zajímavé vyhlídky. Konkurenceschopnost EU jako investiční destinace a dostupnost a přiměřenost kapitálu pro financování těchto investic však nadále vyvolávají značné obavy.“

Investiční potřeby a přístup ke kvalifikovaným pracovníkům představují hlavní strategickou výzvu. Navzdory tlakům na ziskovost se menšina dodavatelů snaží snížit investice (37 %) nebo výdaje na výzkum a vývoj (18 %). Pokud jde o získávání pracovníků, nejžádanější skupinou zůstávají inženýři – 76 procent dodavatelů uvádí, že hledání a přijímání těchto zaměstnanců se v posledních pěti letech stalo obtížnějším. Stále vysoká je také poptávka po softwarových vývojářích (38 procent) a odbornících na sourcing (35 procent).

Význam navazování a rozšiřování obchodních vztahů se zákazníky na čínském trhu stále roste, což dodavatelům v automobilovém průmyslu přináší další možnosti. Podnikání v Číně je pro dodavatele nejvyšší strategickou prioritou, na níž se podílí 45 procent v mírné až velké míře a která představuje přibližně 10 procent obchodních příjmů. Vezmeme-li v úvahu dodavatelské řetězce, dvě třetiny společností jsou na Číně velmi závislé. Nicméně jen necelých 40 procent dodavatelů podniklo konkrétní kroky k řízení potenciálních rizik spojených s podnikáním v této zemi.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!