Automobily zatěžují životní prostředí, nicméně ekologicky uvědomělý řidič může velice snadno snížit negativní dopad svého vozu na životní prostředí, pokud bude dodržovat několik jednoduchých pravidel. Nejlepší na tom je, že ohleduplností k životnímu prostředí současně šetříte finance.
Z hlediska životního prostředí jsou nejlepší možnou volbou pneumatiky s palivovou účinností třídy A. „Při valení se pneumatika v místě kontaktu s vozovkou deformuje. Valivý odpor představuje energii, která se takto spotřebovává. Pneumatiky s menším valivým odporem šetří energii, tím i spotřebu paliva a životní prostředí. Valivý odpor pneumatik má na svědomí více jak 20 % celkové spotřeby paliva,“ vysvětluje Matti Morri, vedoucí zákaznického servisu Nokian Tyres.
Palivová úspornost je uvedena na klasifikačních štítcích EU pomocí písmen A až G: pneumatiky třídy A mají nejmenší valivý odpor a pneumatiky třídy G nejvyšší. Z hlediska valivého odporu tak mohou být mezi pneumatikami významné rozdíly. Rozdíl 40 % z hlediska valivého odporu může spotřebu paliva ovlivnit průměrně o 5–6 %. Například letní pneumatiky třídy A poskytují, v porovnání s pneumatikami třídy G, úsporu paliva až 0,6 litru na 100 kilometrů. Při nájezdu 40.000 kilometrů bude úspora představovat až 240 litrů paliva, tedy 7.200 Kč.
Poté, co namontujete palivově účinné pneumatiky, je třeba začít s jejich údržbou. „Například tím, že při výměně pneumatik zaměníte jejich pozici z přední nápravy na zadní a naopak, zaručíte jejich rovnoměrné opotřebení, současně zvýšíte na maximum celkovou kilometrovou životnost celé sady pneumatik,“ říká Matti Morri.
Správný tlak huštění snižuje množství emisí
Z ekologického hlediska je pravděpodobně nejdůležitější částí údržby pneumatik sledování tlaku huštění. Správný tlak huštění má přímý vliv na valivý odpor, čímž snižuje množství emisí. Tlak vzduchu v pneumatikách je nutné kontrolovat pravidelně, přibližně jednou za tři týdny a také před delší cestou. Pneumatika, která jezdí se správným tlakem huštění, snižuje valivý odpor až o 10 %.
„Pokud je tlak huštění příliš nízký, pneumatika se bude hůře valit a vozidlo spotřebuje více paliva. Aby byly pneumatiky palivově účinné, je třeba je nahustit na hodnotu o 0,2 baru vyšší, než je hodnota doporučená výrobcem vozidla. Tlak vzduchu v pneumatikách je také nutné zvýšit i v případě, kdy je vůz hodně naložený. Vyšší tlak huštění rovněž zvětšuje nosnost a stabilitu pneumatiky a snižuje míru jejího zahřívání. To má přímý dopad na jejich odolnost i životnost,“ uvádí M. Morri.
Prémiové pneumatiky jsou vyráběny s ohledem na udržitelný rozvoj a jsou náležitě recyklovány
Mnozí spotřebitelé si uvědomují, že ekologicky ohleduplnější pneumatiky jsou často dražší, ale brzy se vyplatí díky úsporám na palivu. Výrobci prémiových pneumatik rovněž investují do ekologičtějších surovin a ekologicky co nejšetrnějších výrobních procesů. Nejvýraznější dopad pneumatik na životní prostředí představuje jejich spotřeba paliva, když jsou opotřebené, ale výrobce prémiových pneumatik usiluje o to, aby snížil negativní vliv pneumatik na životní prostředí v průběhu jejich celého životního cyklu.
Je dobré si dopředu zjistit ekologickou odpovědnost výrobce pneumatik. Jednou z možností je přečíst si zprávu o odpovědnosti společnosti, uveřejněnou na jejích internetových stránkách.
Komentáře