Jak se vyrábějí originální pneumatiky pro prvovýrobu?

26. října 2017, 9:55

Koupě nového vozu je pro každého velký okamžik. Ve vzrušení z nového vozu se asi málokdo zajímá o to, kde se vzaly jeho pneumatiky. Většina lidí bere pneumatiky montované na vůz při jeho výrobě (OE) zcela automaticky, a neví nic o tom, co tomu předcházelo. Postup návrhu a výroby originálních pneumatik přibližuje společnost Goodyear.

Proč jsou originální pneumatiky tak důležité?

Goodyear investuje obrovské množství času a úsilí do vývoje optimálních OE pneumatik pro nové vozy. Vždy jsou navrhovány speciálně pro konkrétní značku, model a typ vozu. Výsledkem je, že každému vozu jeho originální pneumatiky skvěle sedí, protože respektují všechny specifické požadavky.

Od zadání k výrobě

Hnacím motorem vývoje originálních pneumatik jsou inovace. Každý vůz je jiný a trh se neustále vyvíjí, takže každá OE pneumatika vyžaduje, aby Goodyear k jejímu vývoji přistoupil od úplného začátku a se snahou maximálně vylepšit její užitné vlastnosti. Vývoj OE pneumatik tak může od prvních náčrtů až po konečnou výrobu zabrat dva až tři roky. Každý nový vůz musí být při výrobě obut do OE pneumatik a automobilky při plánování výroby obesílají několik různých výrobců pneumatik se svými požadavky, mezi nimiž bývá třeba vysoká ovladatelnost, nízká úroveň hlučnosti nebo stabilita ve vysokých rychlostech.

Analýza a simulace

Každý proces vývoje OE pneumatik začíná fází podrobného výzkumu a vývoje. Designéři a automobiloví inženýři při ní věnují až šest měsíců dosažení ideální synergie mezi vozidlem a jeho pneumatikami a průběžně při tom těsně spolupracují s konkrétní automobilkou. Tato analytická fáze je zásadní pro pochopení, do jak velké míry se mohou OE pneumatiky podílet na naplňování specifických požadavků kladených na nový vůz.

Návrh a vývoj

Jakmile se tým konstruktérů a techniků dobere konkrétní představy o tom, co přesně výrobce chce a potřebuje, začíná Goodyear získaná data analyzovat a navrhovat novou OE pneumatiku. To trvá zhruba 18 až 24 měsíců, během nichž musí vývojový tým spojit všechny specifické požadavky a na míru střižené inovace do podoby ideální pneumatiky. Musí přitom samozřejmě vybírat: u každé pneumatiky je nutné pracně hledat kompromis mezi často zcela protichůdnými výkonnostními charakteristikami, jako jsou například:

  • Ovladatelnost

To, jak se pneumatika chová při řízení, v zatáčkách a/nebo při zrychlování, ovlivňuje dynamiku jízdy, bezpečnost a pocit z jízdy.

  • Brzdné vlastnosti

Chování při brzdění na suchém i mokrém povrchu je klíčovým faktorem výkonnosti pneumatik, protože je základním předpokladem bezpečnosti jízdy.

  • Valivý odpor

Síla, která působí proti pohybu vozu při odvalování pneumatik po povrchu vozovky. Pro uživatele jde o kritérium zásadního významu, protože znamená nižší spotřebu paliva.

  • Pohodlí

Schopnost vyrovnat se s nárazy, nerovnostmi a případným nerovnoměrným opotřebením přispívá k pohodlné a bezproblémové jízdě.

  • Hlučnost

Pneumatiky jsou jedním z hlavních faktorů ovlivňujících hluk uvnitř vozu (to, co slyší řidič) i jeho vnější hlučnost (zvuk jedoucího vozu).

  • Postup opotřebení pneumatiky

Rychlost, s jakou se pneumatiky opotřebovávají, se podepisuje na jejich životnosti. Pneumatiky by se také měly po celém svém povrchu opotřebovávat rovnoměrně.

Testy

Ještě před zahájením výroby musí OE pneumatiky projít fází přísných zkoušek. Inženýři a testovací řidiči podrobují jejich prototyp rozsáhlým testům. Každou novou pneumatiku při nich ve zkušebních zařízeních společnosti Goodyear posuzují podle více než 50 hodnotících kritérií.

Konečný výrobek je pak výsledkem až 200 zkušebních jízd v nejrůznějším terénu a na různých zkušebních drahách, až 400 testů v laboratořích a 300 tisíc ujetých kilometrů při zkušebních jízdách za různého počasí a v různých klimatických podmínkách.

Výroba

Teprve když pneumatiky projdou všemi potřebnými zkouškami a schválením výrobce vozidla, může skutečně začít proces jejich průmyslové výroby. Protože jsou konstruovány novému modelu vozu přesně na míru, může tato poslední etapa zabrat další 2 až 6 měsíců.

Uvedení na trh

V závěrečné fázi jsou pneumatiky připraveny pro uvedení na trh. Namontují se na vozidla, pro něž byly zkonstruovány, a míří na nich k zákazníkům. Když nastane čas pro jejich výměnu, mohou zákazníci dealery požádat, aby vůz opět obuli do originálních pneumatik. Obecně mohou být OE pneumatiky letní, zimní i celoroční. Některé bývají označeny logem výrobce vozu, aby je zákazníci snadno poznali a mohli si je vždy správně vybrat.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!