Mít jednu sadu pneumatik pro všechna roční období je pro motoristu z mnoha ohledů jistě výhodné, ale podívejme se na věc také z jiného úhlu pohledu. Může mít zvyšující se obliba celoročních pneumatik závažný, negativní dopad na české autoservisy a pneuservisy?
Znepokojující údaje ze sousedního Německa
V současnosti používá v Německu celoroční pneumatiky zhruba 14 % všech německých motoristů a jejich počet stále stoupá. Celoroční pneumatiky jsou zde stále oblíbenější.
V roce 2011 bylo ve Spolkové republice Německo prodáno celkem cca 3 miliony celoročních pneumatik, ale v roce 2017 už 8,2 milionů těchto pneumatik. To je cca 16 % celkového trhu s pneumatikami v SRN. Jednalo se o 17% meziroční nárůst, který byl především na úkor letních pneumatik. Odbyt zimních pneumatik zůstává přibližně stabilní.
Uvedené údaje jsou špatnou zprávou pro autoservisy a pneuservisy. Pokud by se do roku 2030 nebo i dříve zvýšil podíl celoročních na cca 50 %, což je možné a rozhodně nelze vyloučit, pak by to v Německu znamenalo, že 14 milionů potencionálních zákazníků si vystačí jen s jednou sadou kol a prodalo by se o 20 milionů méně zimních pneumatik.
Představovalo by to ztrátu daného trhu kolem 40 % a autoservisy a pneuservisy by ztratily 30 % své marže ze segmentu kol a pneumatik. Nemluvě o ztrátě 2 zákaznických kontaktů ročně, které představují jarní a podzimní výměna kol a přezouvání pneumatik. To vše by mělo logicky dopad i na výrobce pneumatik, výrobce kol, ale taky třeba snímačů kontroly tlaku v pneumatikách (TPMS).
Takže žádný autoservis poskytující pneuservisní služby, a tím méně pneuservis, by na touto záležitostí neměl mávnout rukou. V Německu ani u nás, protože máme podobné klimatické podmínky.
Úspora peněz v souvislosti s celoročními pneumatikami není absolutní
Častým argumentem pro pořízení celoročních pneumatik je úspora peněz, a to ze známých důvodů. Jenomže ono to zřejmě tak úplně bezezbytku neplatí. Německá společnost RR Team vyčíslila náklady pro uživatele celoročních pneumatik ve srovnání s těmi, kteří mají sezónní (letní a zimní) pneumatiky, a to za celou dobu životnosti pneumatik. S ohledem na různý počet ročně ujetých kilometrů.
A výsledek …? Na první pohled zcela překvapivý. Bez ohledu na sníženou jízdní bezpečnost vychází nákladově celoroční pneumatiky lépe jen při menším počtu najetých kilometrů. Konkrétně od 15.000 kilometrů výše už vzhledem k menšímu opotřebení, menší spotřebě paliva a pořizovací ceně vycházejí sezónní pneumatiky ve výsledku levněji.
I když by to chtělo mít v ruce seriózní výsledky takového šetření přímo pro Českou republiku, jistou vypovídací schopnost německé výpočty mají. Mechanici provádějící pneuservis v autoservisech i v pneuservisech by na zmíněnou okolnost měli zákazníci upozorňovat. Ve vlastním zájmu. Pochopitelně i s uvedením dalších, už známějších, bezpečnostních aspektů kolem celoročních pneumatik. O nich již jen kratší zmínka.
Celoroční pneumatika navzdory stále lepším vlastnostem zůstává kompromisem
Nemá smysl rozepisovat se o většinově uznávané okolnosti, že letní pneumatiky jsou v letních podmínkách lepší než celoroční a také zimní pneumatiky jsou ve skutečně zimních podmínkách bezpečnější než ty celoroční. Ostatně ukazuje to i připojený graf.
Pochopitelně také testy pneumatik, i když jejich výsledky jsou mnohdy trochu překvapivé. Ty renomované už lze ale v současnosti, po několika případech, kdy nebylo vše úplně v pořádku, považovat za objektivní. Jinak testy poměrně jasně ukazují, že se kvalita a vlastnosti celoročních pneumatik zlepšují a některé prémiové celoroční pneumatiky se už například z hlediska délky brzdné dráhy příliš neliší od sezónních.
Karel, 29. listopadu 2019, 11:31 0 0
Já jim moc nevěřím, přeci jenom věřím letním a zimním pneu, sice je potřeba je měnit 2x ročně v autoservisech, ale je to spolehlivější :))
Odpověď